SAW - Ing. Vít Hofman - služby BOZP a PO Uherské Hradiště - logo
5
1686 

Online průvodce pracovními úrazy

Odškodnění pracovního úrazu

Poskytněte zaměstnanci řádné odškodné, na které má nárok!

Co dělat?

Co nejdříve zajistěte řádné odškodnění pracovního úrazu, na které má zaměstnanec nárok!

Související právní předpisy

Povinnost plyne z ustanovení § 269 a násl. Zákoníku práce, úz.

Kdy musí zaměstnavatel nahradit zaměstnanci škodu?

Povinnosti plynou zejména z ustanovení § 269 a násl. zákona č. 262/2006 Sb., Zákoníku práce, úz, cituji níže:

Zaměstnavatel   je   povinen   nahradit  zaměstnanci  škodu  nebo nemajetkovou  újmu  vzniklou  pracovním  úrazem,  jestliže  škoda  nebo nemajetková  újma  vznikla  při  plnění  pracovních  úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

Zaměstnavatel  je povinen nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu, i když  dodržel  povinnosti vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění  bezpečnosti  a ochrany zdraví při práci, pokud se povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zcela nebo zčásti nezprostí.

Zaměstnavatel   se   zprostí   povinnosti   nahradit  škodu  nebo nemajetkovou újmu zcela, prokáže-li, že vznikla

  1. tím,  že  postižený zaměstnanec svým zaviněním porušil právní, nebo ostatní  předpisy anebo pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při  práci,  ačkoliv  s  nimi  byl  řádně  seznámen  a jejich znalost a dodržování byly soustavně vyžadovány a kontrolovány, nebo
  2. v důsledku opilosti postiženého zaměstnance nebo v důsledku zneužití jiných  návykových  látek a zaměstnavatel nemohl škodě nebo nemajetkové újmě zabránit,

a  že  tyto  skutečnosti  byly  jedinou příčinou škody nebo nemajetkové újmy.

Zaměstnavatel   se   zprostí   povinnosti   nahradit  škodu  nebo nemajetkovou újmu zčásti, prokáže-li, že vznikla

  1. v  důsledku  skutečností  uvedených v výše v bodech 1. a 2. a že tyto skutečnosti byly jednou z příčin škody nebo nemajetkové újmy, nebo
  2. proto,  že  si  zaměstnanec  počínal  v rozporu s obvyklým způsobem chování  tak,  že  je  zřejmé, že ačkoliv neporušil právní nebo ostatní předpisy  anebo  pokyny  k  zajištění  bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,   jednal   lehkomyslně,   přestože  si  musel  vzhledem  ke  své kvalifikaci  a  zkušenostem  být  vědom,  že  si  může způsobit újmu na zdraví.  Za lehkomyslné jednání není možné považovat běžnou neopatrnost a jednání vyplývající z rizika práce.

Zprostí-li   se  zaměstnavatel  povinnosti  nahradit  škodu  nebo nemajetkovou   újmu   zčásti,   je  povinen  určit  část,  kterou  nese zaměstnanec,  podle míry jeho zavinění; v případě, kdy se zprostí odpovědnosti zčásti, je  však povinen zaměstnavatel uhradit alespoň jednu třetinu škody nebo nemajetkové újmy.

Při  posuzování,  zda  zaměstnanec  porušil  právní  nebo  ostatní předpisy  anebo  pokyny  k  zajištění  bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,  se zaměstnavatel nemůže dovolávat všeobecných ustanovení, podle nichž  si  má  každý  počínat  tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných.

Zaměstnavatel   se  nemůže  zprostit  povinnosti  nahradit  škodu  nebo nemajetkovou  újmu  zcela  ani zčásti v případě, kdy zaměstnanec utrpěl pracovní úraz při odvracení škody hrozící zaměstnavateli nebo nebezpečí přímo  hrozící životu nebo zdraví, pokud zaměstnanec tento stav úmyslně nevyvolal.

Na jaké druhy náhrad má zaměstnanec nárok?

Povinnosti plynou zejména z ustanovení § 269 a násl. zákona č. 262/2006 Sb., Zákoníku práce, úz, cituji níže:

Zaměstnavatel   je   povinen   nahradit  zaměstnanci  škodu  nebo nemajetkovou  újmu  vzniklou  pracovním  úrazem,  jestliže  škoda  nebo nemajetková  újma  vznikla  při  plnění  pracovních  úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

Zaměstnavatel  je povinen nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu, i když  dodržel  povinnosti vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění  bezpečnosti  a ochrany zdraví při práci, pokud se povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zcela nebo zčásti nezprostí.

Zaměstnavatel   se   zprostí   povinnosti   nahradit  škodu  nebo nemajetkovou újmu zcela, prokáže-li, že vznikla

  1. tím,  že  postižený zaměstnanec svým zaviněním porušil právní, nebo ostatní  předpisy anebo pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při  práci,  ačkoliv  s  nimi  byl  řádně  seznámen  a jejich znalost a dodržování byly soustavně vyžadovány a kontrolovány, nebo
  2. v důsledku opilosti postiženého zaměstnance nebo v důsledku zneužití jiných  návykových  látek a zaměstnavatel nemohl škodě nebo nemajetkové újmě zabránit,

a  že  tyto  skutečnosti  byly  jedinou příčinou škody nebo nemajetkové újmy.

Zaměstnavatel   se   zprostí   povinnosti   nahradit  škodu  nebo nemajetkovou újmu zčásti, prokáže-li, že vznikla

  1. v  důsledku  skutečností  uvedených v výše v bodech 1. a 2. a že tyto skutečnosti byly jednou z příčin škody nebo nemajetkové újmy, nebo
  2. proto,  že  si  zaměstnanec  počínal  v rozporu s obvyklým způsobem chování  tak,  že  je  zřejmé, že ačkoliv neporušil právní nebo ostatní předpisy  anebo  pokyny  k  zajištění  bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,   jednal   lehkomyslně,   přestože  si  musel  vzhledem  ke  své kvalifikaci  a  zkušenostem  být  vědom,  že  si  může způsobit újmu na zdraví.  Za lehkomyslné jednání není možné považovat běžnou neopatrnost a jednání vyplývající z rizika práce.

Zprostí-li   se  zaměstnavatel  povinnosti  nahradit  škodu  nebo nemajetkovou   újmu   zčásti,   je  povinen  určit  část,  kterou  nese zaměstnanec,  podle míry jeho zavinění; v případě, kdy se zprostí odpovědnosti zčásti, je  však povinen zaměstnavatel uhradit alespoň jednu třetinu škody nebo nemajetkové újmy.

Při  posuzování,  zda  zaměstnanec  porušil  právní  nebo  ostatní předpisy  anebo  pokyny  k  zajištění  bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,  se zaměstnavatel nemůže dovolávat všeobecných ustanovení, podle nichž  si  má  každý  počínat  tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných.

Zaměstnavatel   se  nemůže  zprostit  povinnosti  nahradit  škodu  nebo nemajetkovou  újmu  zcela  ani zčásti v případě, kdy zaměstnanec utrpěl pracovní úraz při odvracení škody hrozící zaměstnavateli nebo nebezpečí přímo  hrozící životu nebo zdraví, pokud zaměstnanec tento stav úmyslně nevyvolal.

Nejste si jisti, jak postupovat?

Kontaktujte mě

Mohlo by vás zajímat - novinky na blogu SAW

První pomoc na pracovišti

I přes sebelepší prevenci rizik na pracovišti, stále může dojít k život ohrožujícím stavům. Ať už jsou tyto stavy vyvolané pracovním úrazem nebo nemocí osoby, je nutno adekvátně reagovat - bezodkladně poskytnout první pomoc na pracovišti!

Poskytnutí první pomoci druhému v tísni, by mělo být morální povinností každé osoby. Dokonce na to myslí i náš trestní zákoník, který jasně říká, že kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo jiného vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta!

Co vše ale musí být splněno, aby bylo možno první pomoc na pracovišti poskytnout efektivně? Není to zase až tak komplikované, zejména je nutno zajistit, aby:

  1. měl první pomoc kdo poskytnout
  2. bylo čím první pomoc poskytovat
  3. bylo jak přivolat zdravotnickou záchrannou službu

Zaměstnanci určeni k poskytování první pomoci

Dle odst. (6), § 102, zákona č. 262/2006 Sb., Zákoníku práce, úz, musí zaměstnavatel určit zaměstnance k organizování první pomoci. Těmto zaměstnancům musí dále zajistit školení první pomoci.

Určení zaměstnanci by měly splňovat následující minimální požadavky:

  • věk starší 18-ti let,
  • výborná dobrá fyzická kondice,
  • vysoká psychická odolnost vůči stresu,
  • snášenlivost pohledu na krev a zranění,
  • schopnost činit okamžitá rozhodnutí.

Určit zaměstnance je ideální písemnou formou. Důležité zde je také to, aby zaměstnanec svým podpisem prohlásil, že rozumí povinnostem plynoucím z pověření a jeho určení k organizování první pomoci.

První pomoc na pracovišti bude zejména účinná, pokud pro každé pracoviště budou trvale k dispozici alespoň dva proškolení zaměstnanci. Zcela ideální je stav, pokud školení první pomoci absolvují všichni zaměstnanci.

Využijte vzor formuláře pro pověření zaměstnanců k první pomoci

Vašim zaměstnancům rovněž nabízíme školení a kurzy první pomoci


První pomoc na pracovišti a prostředky pro její poskytnutí

Prostředky pro poskytnutí první pomoci na pracovišti se rozumí zejména lékárničky. Nemusí to být ale jen lékárničky. Jako prostředek první pomoci mohou sloužit např. i nosítka, externí defibrilátor apod.

Pro první pomoc na pracovišti ale prioritní stále zůstávají firemní lékárničky.

Ve věci prostředků první pomoci je zaměstnavatel povinen spolupracovat se smluvním poskytovatelem pracovnělékařských služeb.


Jak vybavit firemní lékárničky?

Obsah firemních lékárniček musí vždy korespondovat s riziky, která se na konkrétním pracovišti vyskytují. Je zřejmé, že obsah lékárničky pro pracoviště administrativního charakteru, nebude dostačující pro pracoviště chemického výrobního závodu.

Obvazový materiál

Prioritou pro všechny typy pracovišť ale zůstávají prostředky k zástavě krvácení. Jejich počet musí potom reflektovat počty osob na pracovištích. Mezi tyto prostředky patří zejména:

  • sterilní krytí,
  • obvazové materiály,
  • škrtidla (turnikety).

Pomocí tohoto materiálu pak jste schopni vyrobit potřebný počet tlakových obvazů. Zastavit masivní krvácení je jedním z nejdůležitějších kroků pro řádnou první pomoc na pracovišti!

Poranění páteře?

V lékárničkách velmi málo se vyskytující, přesto poměrně důležitý prostředek je krční límec. Ten nalezne své opodstatnění v případě poranění nebo podezření na poranění páteře. Zejména po pádech, nárazech, zavalení apod. Jeho použití však již vyžaduje určité znalosti, dovednosti a praktický nácvik. Jinak při jeho nasazování můžete způsobit více škod než užitku.

Teplo je důležité

Při masivních a vážných poraněních dochází k projevům šoku. Mimo jiné často dochází k tomu, že lidské tělo ztrácí schopnost termoregulace - neudrží si své tělesné teplo a chládne. Přitom snížení teploty lidského těla byť o jediný stupeň, může být v případě vážných zranění zásadní problém.

V takovýchto případech je důležité, úrazem postiženého zaměstnance udržet v teple. K tomu se skvěle hodí termofólie. Zpravidla zlatá nebo stříbrná lehká fólie, která zajišťuje, že se teplo odcházející z lidského těla odráží zpět. I použití této folie, byť se může zdát jednoduché, je vhodné mít nacvičeno. Většina zachránců ji totiž použít neumí!

Desinfekce, výplach očí

Desinfekční prostředky také zcela jistě naleznou opodstatnění v každé lékárničce. I prostředky pro výplach očí se mohou hodit. Zde již ale záleží hodně na zhodnocení rizik na pracovišti.

Další pomůcky pro první pomoc

Dále mohou být vhodné pomůcky, jako např. nůžky, nožík nebo pinzeta.

Léky a léčiva?

Z mého pohledu by měly být léky a různá léčiva v lékárničkách první pomoci na pracovištích v co nejmenší míře a jen v těch případech, kde je jejich použití skutečně opodstatněné.

Např. v případech, kdy hrozí drobná popálení, nemusí být na škodu gel na popáleniny. Na pracovištích, kde je zvýšené množství bodavého hmyzu, zase může být v lékárničce prostředek pro zklidnění bodnutí. Na pracovištích, kde je nadměrný hluk a dá se předpokládat, že tento hluk může působit časté "migrény", může být v lékárničce i nějaký prostředek pro útlum bolesti hlavy.

Určitě není ale dobrou praxí, pokud je v lékárničce 5 krabiček brufenů a k tomu ještě dalších 5 krabiček paralenů a zaměstnanci si je zobou jak na běžícím páse.


Kde lékárničky na pracovišti umístit?

Lékárničky musejí být umístěny vždy a bez podmínečně na snadno dostupném, přístupném a nejlépe i viditelném místě pracoviště. Toto místo nebo přímo lékárnička, musí být zřetelně označeno příslušnou bezpečnostní tabulkou, viz obrázek níže. Pozor! Není možno použít tabulku bílého kříže na červeném pozadí!

Tabulka pro označení lékárničky první pomoci na pracovišti

Vhodné místo pro umístění lékárničky první pomoci je zejména tam, kde hrozí riziko. Pokud je pracoviště velkou halou, kde jsou všude skladovací regály a jen v jednom místě obráběcí stroje, určitě bude lepší variantou lékárničku umístit k pracovišti strojů, než někde mezi regály.


Kolik musí na pracovištích firemních lékárniček být?

Počet nelze obecně stanovit. Dokonce nelze počet vázat na velikost pracoviště nebo počet zaměstnanců na pracovišti. Důležitá je vždy dostupnost lékárniček pro konkrétní zaměstnance. Není možné, aby zaměstnance, který pracuje na stroji, v případě svého poranění musel běžet přes celou velkou halu nebo ještě dále pro obvaz.

Vždy je vhodné umisťovat lékárničky tam, kde hrozí nejvyšší riziko vzniku úrazu a v takovém počtu, aby byly k dispozici co možná v nejkratším čase a zejména, aby prostředky v nich umístěné postačili k ošetření předpokládaného počtu zraněných.


Dostačují autolékárničky?

Ano i ne. Opět záleží na konzultaci s firemním lékařem a na rizicích pracoviště. Obecně nelze učinit jednoznačný závěr.

Osobně se ale domnívám, že běžně dostupné autolékárničky pro první pomoc na pracovišti příliš vhodné nejsou. Myslím si dokonce, že nejsou vhodné ani pro první pomoc při dopravní nehodě! U lékárniček, které stojí přibližně 100 Kč, je kvalita zdravotnického materiálu zpravidla na dosti tristní úrovni!


Přivolání zdravotnické záchranné služby

V dnešní době velmi podceňovaná kapitola první pomoci na pracovišti. Přesto velmi, životně, důležitá. Většina lidí dnes bere jako samozřejmost, že u sebe máme mobilní telefony a tak si záchranku přivoláme kdy chceme a odkudkoliv chceme. To ale není zase až tak pravda.

Jednak z pozice zaměstnavatele nemůžete spoléhat na to, že zaměstnanci mají svůj - funkční - mobilní telefon. Jsou běžné případy, kdy zaměstnanci na telefonech během pracovní směny např. hrají hry nebo jen surfují na internetu. Těmito činnostmi není vůbec obtížné telefon zcela vybít.

Druhým faktem, se kterým je nutno počítat, je pokrytí mobilním signálem. Zejména ve velkých kovových halách, kde je značné rušení, s tímto může být velký problém. Další oblastí jsou podzemní prostory, sklepení a jiné uzavřené prostory, zpravidla obklopené betonovými tlustými zdmi.

Je nutno provést hodnocení rizik a na základě tohoto, zajistit vybavení pracovišť nebo přímo zaměstnanců, vhodnými prostředky pro přivolání zdravotnické záchranné služby!

Někdy postačí pracoviště vybavit pevnými telefonními linkami, jindy může být dostatečným opatřením posílení mobilního signálu. V případě podzemních prostor potom zpravidla musí dojít k vybavení zaměstnanců vysílačkami, kterými se dovolají např. kolegovi na povrchu.

Prostředky pro přivolání první pomoci se označují tabulkou, viz obrázek níže.

Tabulka pro označení prostředku pro přivolání první pomoci

Jaké má záchranná služba telefonní číslo?

Bohužel stále velká spousta lidí neví, jaká jsou základní tísňová čísla. A ti, kteří je znají, je mohou zapomenout v nastalé stresové situaci. I proto je nanejvýše vhodné, tato čísla na pracovišti viditelně zveřejnit, pomocí vhodných tabulek a zaměstnancům je tak připomenout.

Zjistit více
Desatero bezpečnosti práce na žebříku

Nejčastějším prostředkem ke zvýšení místa práce, hned po židlích, stoličkách, stolech, kbelících, paletách apod., je žebřík. Žebříků dnes na trhu naleznete nepřeberné množství, od jednoduchých, výsuvných, skládacích, dvojitých, trojitých až po autožebříky. Je proto nanejvýše vhodné, dodržovat desatero bezpečnosti práce na žebříku.

I proto, že právě pády ze žebříků tvoří velkou část koláče počtu pracovních úrazů.

Abyste ze žebříku nesletěli, stačí dodržet pouze pár základních bezpečnostních zásad.


Každému zaměstnavateli, jehož zaměstnanci při práci používají žebříky, doporučuji a zároveň nabízím:

  1. provedení řízení rizik ve vztahu k žebříkům, tj. identifikace nebezpečí, hodnocení rizik návrh opatření, zpracování dokumentace o rizicích a komunikaci rizik s relevantními zaměstnanci, dle požadavků zákoníku práce;
  2. vypracování místního provozního bezpečnostního předpisu, kterým se upraví zásady bezpečnosti práce na žebříku v podmínkách zaměstnavatele;
  3. zajištění školení o právních a ostatních předpisech BOZP, ve vztahu k žebříkům, dotčených zaměstnanců;
  4. provedení kontrol provozuschopnosti (někdy nesprávně označovaných jako revize), používaných žebříků a vypracování kontrolní zprávy.

Desatero bezpečnosti práce na žebříku


Rada 1: Výběr žebříku

Použijte pro práci vhodný žebřík (materiál, nosnost, stabilita, délka apod.) Nezapomeňte, že žebřík, který používáte k výstupu na zvýšenou plochu – např. rovnou střechu, musí tuto plochu přečnívat nejméně o 1.1 m, čímž vytvoří přirozené zábradlí.

Rada 2: Ustrojení při práci

Vhodně se pro práci ustrojte (zejména použijte vhodné boty s dostatečně pevnou podrážkou a odpovídajícím vzorkem, pro omezení rizika podklouznutí, přiléhavý oděv, které omezí riziko zachycení, případně též použijte pracovní rukavice, ochranné brýle a bezpečnostní přilbu).

Rada 3: Kontrola žebříku

Před použitím žebříku jej řádně překontrolujte (mechanická poškození, uvolněné či chybějící části, poškozené bezpečnostní prvky včetně patek žebříku, nečistoty na žebříku apod.).

Rada 4: Ustavení žebříku

Před výstupem, žebřík řádně ustanovte na pracovním místě (pozor na měkký povrch, aby se podélníky – patky, nezabořily do země, pokud hrozí riziko podklouznutí, žebřík je nutno proti tomuto zajistit – zarážky nebo uvázání, příčníky – “šprušle” musejí být vodorovně, sklon žebříku volte nejméně 2,5 : 1 – pozor na prolomení žebříku a pozor na převrácení žebříku, i s vámi, dozadu).

Rada 5: Dopadový prostor – jako do bavlnky

Před výstupem na žebřík vykliďte prostor u paty žebříku (u paty žebříku musí být ponechán volný prostor alespoň 0,6 m; přestože spadnout nechcete, s možným pádem počítejte a vše z prostoru, kam byste mohli dopadnout, odstraňte – zejména ostré předměty, o něž se můžete poranit nebo na ně napíchnout).

Rada 6: 2x více rukou, nežli nohou a naopak

Při výstupu / sestupu na žebříku dodržujte zásadu tříbodového kontaktního systému (dvě nohy na žebříku + jedna ruka; dvě ruce na žebříku + jedna noha) a buďte vždy čelem k žebříku, rukama se držte příčníků (“šprušlí”), nikoli podélníku. .

Rada 7: Výstup a sestup

V každém okamžiku výstupu / sestupu či práce na žebříku, mějte k dispozici možnost pevného úchopu alespoň jednou rukou (pozor na obouruční práce), nikdy nestoupejte na poslední stupně žebříku.

Rada 8: Dohled ano, pomoc ne

Na žebříku pracujte samostatně (na žebříku smí pracovat pouze jedna osoba, je zakázáno nechat si žebřík přidržovat jinou osobou – pokud žebřík není stabilní, musí se ustanovit jinak, lépe nebo použít jiný žebřík, např. opatřený stabilizátorem).

Rada 9: Žádnou motorovku, prosím

Ze žebříku provádějte jen lehké manuální práce (na žebříku nepoužívejte těžká nářadí, např. motorové pily, sbíjecí kladiva apod.).

Rada 10: Dejte si tu práci a žebřík posuňte

Nevyklánějte se ze žebříku (pracujte pouze tam, kde bezpečně dosáhnete, aniž byste museli trup těla vychýlit z roviny žebříku).

Zjistit více
Školení požární ochrany - co možná ještě nevíte

Tímto článkem bych rád shrnul veškeré zákonné náležitosti školení zaměstnanců o požární ochraně, jelikož stále u mnohých firem vidím, že jsou se školení požární ochrany dělá problémy. Zejména potom při kontrolách Státního požárního dozoru. Velkým problémem je například i školení e-learningem. Čtěte, proč se e-learningu rozhodně vyhnout a vyjádření státního úřadu k tomuto typu "školení."

Jaké mohou být důsledky špatně provedeného školení v případě požáru a velkých majetkových ztrát nebo dokonce ztrát na životech a zdraví osob, si raději ani nepředstavovat.

Proškolím vaše zaměstnance o požární ochraně

Požární ochranu školím již řadu let. Mé zkušenosti z praxe, dokáži předat školeným. Školím vždy profesionálně a efektivně.

Požární ochranu školím již řadu let. Mé zkušenosti z praxe, dokáži předat školeným. Školím vždy profesionálně a efektivně.


Obsah


Kdo musí školit požární ochranu?

Stále mylný názor je, že školení požární ochrany se týká pouze provozovatelů činností se zvýšeným požárním nebezpečím (ZPN) a s vysokým požárním nebezpečím (VPN). Jinak řečeno, že ti, kteří provozují výhradně činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí (BZPN), školit o požární ochraně nemusejí.

Částečně je to pravda. Avšak celá pravda je ta, že provozovatelé činností BZPN nemusí provádět školení požární ochrany ve smyslu § 16, zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, úz a za dodržení náležitostí stanovených zejména §§ 23, 24, 25, 26 a 36, vyhlášky č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, úz.

Stále pro ně však platí povinnost školit zaměstnance o právních a ostatních předpisech BOZP (tyto předpisy definuje § 349, Zákoníku práce, který mimo jiné uvádí, že mezi ně patří i předpisy o požární ochraně), ve smyslu odst. (2), § 103, zákona č. 262/2006 Sb., úz.

Jinak řečeno, pokud zaměstnavatel provozující činnosti BZPN neprovádí školení požární ochrany ve smyslu § 16, zákona č. 133/1985 Sb., úz, měl by alespoň základní informace z této oblasti zakomponovat do školení BOZP zaměstnanců.

Pozn.: níže uvedené informace se týkají školení o požární ochraně, prováděného ve smyslu zákona o požární ochraně.


Školení požární ochrany zaměstnanců dle zákona

Zákon jasně říká, že školení o požární ochraně se vztahuje na všechny zaměstnance a že musí být pravidelné.

Zákon dále klade požadavek na to, aby bylo školení děleno zvlášť pro vedoucí zaměstnance, zaměstnance a pro osoby, které se příležitostně zdržují na pracovištích zaměstnavatele.

Zákon také rozlišuje mezi školením (vedoucí zaměstnanci, zaměstnanci, příležitostné osoby) a odbornou přípravou (preventivní požární hlídky, preventisté požární ochrany).

Velmi důležitým bodem je ustanovení, které blíže specifikuje požadavek na školení požární ochrany příležitostně se zdržujících osob. Toto se dle zákona zajišťuje jen v případě, kdy tyto osoby provádějí činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím (ZPN) či  vysokým požárním nebezpečím (VPN) a nebo pokud s těmito činnostmi přicházejí do styku.

Pokud to uvedu na konkrétním případě, tak standardní firma, která má administrativní pracoviště (zpravidla činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí (BZPN)) a výrobní pracoviště, kde provozuje činnosti se ZPN, nebude školit návštěvy, klienty a dodavatele, kteří se budou pohybovat pouze po administrativním pracovišti.

Poslední velmi důležité ustanovení zákona, týkající se školení o požární ochraně nám říká, že podrobnosti školení upravuje vyhláška č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, úz. Pojďme se na ni tedy podívat.


Podrobnosti školení o požární ochraně

Vyhláška jasně stanoví, co by mělo být obsahem školení o požární ochraně.

Dle vyhlášky tedy školení o požární ochraně obsahuje seznámení:

  1. s organizací a zajištěním požární ochrany a se základními povinnostmi vyplývajícími z předpisů o požární ochraně;
  2. s požárním nebezpečím vznikajícím při činnostech provozovaných právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou v místě výkonu práce zaměstnance;
  3. s požárním řádem, s požárními poplachovými směrnicemi, popřípadě s požárním evakuačním plánem a další dokumentací obsahující stanovení podmínek požární bezpečnosti při činnostech vykonávaných na pracovišti;
  4. se zvláštními požadavky na provoz a obsluhu instalovaných technických zařízení v případě požáru;
  5. se zajištěním požární ochrany v době sníženého provozu a v mimopracovní době;
  6. s rozmístěním a se způsobem použití věcných prostředků požární ochrany na pracovišti;
  7. s funkcí, popřípadě způsobem obsluhy požárně bezpečnostních zařízení na pracovišti.

Vyhláška pak specifikuje, pro které konkrétní skupiny osob, se školení organizuje, jak často je nutno tato školení organizovat. Zákon č. 133/1985 Sb., úz, nám pak ve svém § 16a jasně říká, kdo které školení může provádět. Abyste to mezi předpisy a §§ nemuseli dlouze hledat, Vše je přehledně uvedeno v tabulce níže.


Přehled školení - kdo, jak často a kdy

WordPress Tables Plugin

Legenda k tabulce:


Odborná příprava požární ochrany

Odborná příprava se zajišťuje pro zaměstnance, zařazené do funkce členů preventivních požárních hlídek a pro preventisty požární ochrany.

Provozovatelé činností preventivní požární hlídky zřizují zejména v prostorách s nejméně třemi zaměstnanci, ve kterých provozují činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím nebo s vysokým požárním nebezpečím.

Zřízení funkce preventisty požární ochrany, není závazné a je čistě dobrovolné.

Odborná příprava preventivních požárních hlídek

Teoretická část odborné přípravy preventivních požárních hlídek obsahuje seznámení:

  1. s požárním nebezpečím provozované činnosti,
  2. se způsobem vyhlášení požárního poplachu, přivolání jednotky požární ochrany a
  3. s poskytnutím pomoci v souvislosti se zdoláváním požáru.

Praktická část odborné přípravy preventivních požárních hlídek obsahuje seznámení

  1. s rozmístěním a použitím věcných prostředků požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení,
  2. se způsobem, podmínkami a možnostmi hašení požárů, evakuace osob, zvířat nebo materiálu.

V případě, kdy provozovatel nemá dostatečné personální zdroje, pro vytvoření preventivní požární hlídky vlastními zaměstnanci nebo pokud je to vhodné, může do hlídky zařadit i externí zaměstnance. Na školení těchto externistů se potom vztahují stejné požadavky, jak výše uvedeno.

Pokud máte zájem, můžeme Vaši preventivní požární hlídku řádně vybavit přenosnými hasícícmi přístroji.

Odborná příprava preventisty požární ochrany

Funkce preventisty požární ochrany dnes již prakticky vymizela. Přesto uvedu základní náležitosti přípravy této osoby.

Odborná příprava preventistů požární ochrany obsahuje seznámení

  1. se skutečnostmi uvedenými v odst. (1), § 23, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz, tj. informace uvedené výše v kapitole: „Podrobnosti školení o požární ochraně“, na všech místech a pracovištích, kde vykonávají preventivní požární prohlídky, rozšířené o seznámení
  2. se způsobem a lhůtami jejich provádění a způsobem vedení požární knihy nebo jiného prokazatelného vedení záznamů o provedených preventivních požárních prohlídkách (dle odst. (6), § 12, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz).

Obsah, rozsah, ověření znalostí a dokumentace školení o požární ochraně

Obsah a rozsah školení zaměstnanců o požární ochraně, včetně odborné přípravy požární ochrany, stanoví provozovatel činností vlastním vnitřním předpisem, dokumentem požární ochrany zpracovaným dle ustanovení § 36, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz.

Obsah i rozsah školení musí odpovídat vykonávaným činnostem a kromě informací uvedených v kapitole „Podrobnosti školení o požární ochraně“, může obsahovat i další, podrobnější informace ve vztahu ke konkrétnímu pracovišti či činnosti.

Znalosti zaměstnanců získaných při školení požární ochrany nebo odbornou přípravou požární ochrany je nutno ověřit. Způsob ověření je libovolný, musí být však stanovený v dokumentaci požární ochrany (např. v dokumentaci školení o požární ochraně). Rovněž vřele doporučuji provádět prokazatelné způsoby ověření znalostí (např. zkušební test) a naopak se vyhýbat těm neprůkazným (do dokumentace napsat: „Znalosti školených byly v závěru školení ověřeny formou individuálního ústního přezkoušení.“

Dokumentace o školení zaměstnanců, odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany

Dokumentaci školení požární ochrany vždy tvoří tematický plán (osnova – obsah školení), časový rozvrh školení (jak dlouho se které téma školí) a záznam o provedeném školení, který obsahuje:

  1. název právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby;
  2. datum, náplň školení;
  3. způsob ověření získaných znalostí, popřípadě doklad o tomto ověření;
  4. dobu trvání školení;
  5. seznam zaměstnanců s podpisy proškolených osob;
  6. jména a podpisy osob, které školení provedly, včetně
  7. prohlášení o oprávněnosti k provedení školení podle § 16a zákona č. 133/1985 Sb., úz.

Dokumentaci o odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany tvoří tematický plán (osnova – obsah odborné přípravy), časový rozvrh odborné přípravy (jak dlouho se které téma školí) a záznam o provedené odborné přípravě, který obsahuje:

  1. název právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby;
  2. datum, náplň odborné přípravy;
  3. způsob ověření získaných znalostí, popřípadě doklad o tomto ověření;
  4. dobu trvání odborné přípravy;
  5. seznam zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek a
  6. seznam preventistů požární ochrany s podpisy těch, kteří se odborné přípravy zúčastnili;
  7. jména a podpisy osob, které odbornou přípravu provedly, včetně
  8. prohlášení o oprávněnosti k provedení odborné přípravy podle § 16a zákona č. 133/1985 Sb., úz.

Dokumentace samozřejmě musí obsahovat i další, základní náležitosti, uvedené v § 40, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz.

Využijte vzor dokumentace školení o požární ochraně

Nevymýšlejte již vymyšlené a využijte unikátní vzor dokumentace o školení zaměstnanců o požární ochraně. Vzor obsahuje tematické plány, časové rozvrhy a záznamy pro školení a odbornou přípravu:

  • vedoucích zaměstnanců
  • zaměstnanců
  • "externích" zaměstnanců
  • příležitostně se zdržujících osob
  • zaměstnanců zabezpečujících požární ochranu v době sníženého provozu a době mimopracovní
  • preventivních požárních hlídek
  • preventistů požární ochrany

Další podrobnosti školení požární ochrany

Další podrobnosti školení o požární ochraně a požadavky stanovené nad rámec výše uvedených, může samozřejmě provozovatel činností zapracovat do vlastní, vnitřní dokumentace, zejména do dokumentu vypracovaného dle ustanovení § 30, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz, tedy do Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany.

Požární ochranu školím již řadu let. Mé zkušenosti z praxe, dokáži předat školeným. Školím vždy profesionálně a efektivně.

Přenechte starosti se školením PO na jiných!

Požární ochranu školím již řadu let. Mé zkušenosti z praxe, dokáži předat školeným. Školím vždy profesionálně a efektivně.

Zjistit více
Dokumentace požární ochrany

Dokumentace požární ochrany musí být zpracována za podmínek stanovených zákonem o požární ochraně a způsobem určeným vyhláškou o požární prevenci. Rozhodně neplatí, že každá firma musí dokumentaci požární ochrany zpracovat nebo že musí vést všechny dokumenty PO. Tímto článkem bych rád objasnil základní náležitosti, které se váží právě k problematice zpracování a vedení dokumentace požární ochrany.

Vypracováním dokumentace požární ochrany se zabývám již řadu let. Za tu dobu má dokumentace prošla desítkami hasičských kontrol a pomohla při likvidaci nejednoho požáru! Rád ji profesionálně vypracuji i Vám!


Dokumentaci požární ochrany pro Vás vypracuji

Vypracováním dokumentace požární ochrany se zabývám již řadu let. Za tu dobu má dokumentace prošla desítkami hasičských kontrol a pomohla při likvidaci nejednoho požáru! Rád ji profesionálně vypracuji i Vám!

Obsah


Co to je dokumentace požární ochrany

Dokumentace požární ochrany je soubor písemných pravidel, kterými provozovatel činností stanoví zejména podmínky:

  1. k zabránění vzniku požáru
  2. ke zmírnění rizika vzniku požáru
  3. k omezení působení vzniklého požáru
  4. chování osob při vzniku požáru
  5. chování osob při nutnosti evakuace
  6. k bezpečného provozu a údržbě strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
  7. k bezpečnému nakládání s požárně nebezpečnými látkami
  8. preventivní činnosti na úseku požární ochrany
  9. prevence a nácviku připravenosti zdolávání mimořádných událostí
  10. školení o požární ochraně a odborné přípravy požární ochrany.

Dokumentace požární ochrany upravuje práva a povinnosti konkrétních osob, zejména potom zaměstnanců.


Kdo musí dokumentaci požární ochrany zpracovat?

Povinnost vypracovat dokumentaci požární ochrany je uložena všem podnikajícím fyzickým a právnickým osobám, které provozují činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím.

Povinnost vypracovat dokumentaci požární ochrany se nevztahuje na provozovatele činností bez zvýšeného požárního nebezpečí. Výjimkou je nutnost vypracovat požární knihu, pro evidenci prováděných preventivních požárních prohlídek.


Jaké dokumenty je nutno zpracovat a mít?

Povinnost vypracovat dokumentaci požární ochrany a pokud ano, tak v jakém rozsahu, závisí na kategorii provozovaných činností.

Níže v tabulce je uveden přehled, právě s ohledem na začlenění činností.

WordPress Tables Plugin

*Platí pouze v případě, kdy provozovatel zřizuje ohlašovnu požárů
BZPN = činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí
ZPN = činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím
ZPN + SPPZ = činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, pro něž jsou stanoveny složité podmínky pro zásah
VPN = činnosti s vysokým požárním nebezpečím

Součástí dokumentace požární ochrany je také další dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti, zpracovávaná a schvalovaná, popřípadě vedená podle zvláštních předpisů, například požárně bezpečnostní řešení, bezpečnostní dokumentace, bezpečnostní listy, jakož i doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností, rozhodnutí a stanoviska správních úřadů týkající se požární bezpečnosti při provozovaných činnostech.

Stáhněte si vzorové dokumenty požární ochrany v našem e-shopu


Jak by měla dokumentace požární ochrany vypadat?

Smyslem dokumentace požární ochrany je stanovit jasná pravidla, jak se chovat. Proto by měla být co možná nejstručnější, věcná, přehledná. Musí být vytvořena tak, aby ji dokázal pochopit a řídit se pravidly, dokumentací stanovenými každý zaměstnanec pracoviště.

V dokumentaci požární ochrany není prostor pro zbytečné řeči a zdlouhavé definice. Ideální je v bodech sepsat jasná pravidla.


Kdo dokumentaci požární ochrany zpracovává?

Dokumentaci požární ochrany zpracovává odborně způsobilá osoba v požární ochraně nebo technik požární ochrany.


Kdo dokumentaci požární ochrany schvaluje?

Dokumentaci požární ochrany schvaluje statutární orgán právnické osoby nebo jím pověřený vedoucí zaměstnanec, podnikající fyzická osoba nebo její odpovědný zástupce před zahájením činnosti, k níž se dokumentace vztahuje.

Pověření vedoucího zaměstnance musí být prokazatelné, ideálně písemné.


Další náležitosti dokumentace požární ochrany

Součástí dokumentace požární ochrany musí být vždy uvedení

  1. místa její účinnosti
  2. rozsahu její účinnosti,
  3. data zpracování nebo
  4. data provedení záznamu do dokumentace,
  5. jména a odborné způsobilost zpracovatele, popřípadě osoby, která dokumentaci vede.

Požadavky stanovené na obsah některých druhů dokumentace požární ochrany mohou být zapracovány do jiné organizační nebo provozní dokumentace vedené právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou (např. organizační řád, provozní řád, technologické postupy). Jsou-li v takovém případě splněny podmínky zpracování a schválení, považují se tyto části jiné organizační nebo provozní dokumentace za příslušné druhy dokumentace požární ochrany.


Další požadavky na vedení a ukládání dokumentace požární ochrany

Dokumentace požární ochrany se ukládá takovým způsobem, aby byla dostupná osobám zaměstnancům, jichž se týká, jakož i orgánům státního požárního dozoru.

Dokumentace požární ochrany musí být vedena, popřípadě její stejnopisy nebo kopie musí být uloženy takovým způsobem, aby v případě požáru bylo možno prokázat plnění povinností stanovených zákonem.

Vznikne-li pochybnost zda, popřípadě v jakém rozsahu má být zpracována nebo vedena dokumentace požární ochrany, rozhodne o tom na základě místních podmínek a po posouzení potřebných podkladů orgán státního požárního dozoru.


Kontrola dokumentace požární ochrany

Kontrola dokumentace požární ochrany, včetně záznamu o jejím výsledku, se provádí v rámci preventivních požárních prohlídek, a to nejméně jednou za rok nebo po každém požáru anebo po každé provedené změně, která měla vliv na její obsah.

K provedení efektivní kontroly dokumentace požární ochrany, můžete využít vzorový formulář SAW, ke stažení v našem e-shopu:

Zjistit více
Řízení (management) rizik v praxi není jen analýza rizik!

Řízení rizik - velký strašák, velká neznámá, velká zbraň inspektorů práce, ale také soudů. Pokud je vše v pořádku, vždy se to dá hodit na nedostatečně vyhodnocená rizika. Proto se na tento základní proces BOZP pojďme podívat podrobněji.


Správné riziko patří za mříže...

Podílení se na řízení rizik by mělo být hlavní náplní odborně způsobilé osoby v BOZP. Přesto tomu tak není a existuje velká spousta odborně způsobilých osob, které vlastně pořádně ani nevědí, co že to vlastně to řízení rizik je. Dost často si také netuší, že analýza rizik je jen podprocesem samotného řízení rizik. Tímto článkem se pokusím, udělat Vám v tom jasno.

Řízením rizik se zabývám již řadu let. Jsem dokonce autorem metodiky pro hodnocení rizik, kterou úspěšně používám. K řízení využívám moderní nástroje a celý proces se snažím stavět tak, aby dával přidanou hodnotu Vašemu podnikání a ne jen stoh papírů!


Obsah


Analýza rizik nebo řízení rizik?

Věčný boj mezi odborníky a rádoby odborníky. Analýza rizik je jen část procesu řízení rizik. Je proto až zarážející, kolik firem nabízí provedení analýzy rizik, která Vám bez onoho zbytku, vlastně příliš nepomůže.

Takže pěkně popořadě.

Řízení (management) rizik je soustavný proces, jehož cílem je rozpoznat všechna rizika, která mohou ohrožovat zaměstnance, přijmout opatření proti působení těchto rizik a předejít tak negativnímu působení rizik.

Management rizik sestává z několika základních kroků, viz tabulka:

WordPress Tables Plugin

Z tabulky je patrné, jak malou podoblastí je analýza rizik a že její provedení rozhodně není dostatečné, pro naplnění litery zákona.

Za svou praxi jsem také viděl již nespočet směrnic, nazvaných "Analýza rizik". Tyto byly plné naprostých nepřesností a zavádějících informací. Pokud takovou směrnici máte, doporučuji Vám, přečíst si ji pořádně a zvážit, zda ji rovnou nevyhodit. Skutečný odborník pojmům rozumí a nemíchá dohromady nebezpečí, ohrožení a rizika a neplete si pojmy jako je analýza rizik, posouzeni  rizik a hodnocení rizik.

Proces managementu rizika je poměrně náročný, ať už co se týče metodiky vyhledávání nebezpečných činitelů, metodiky analýzy rizik, či vedení souhrnné dokumentace. Přitom proces managementu rizika je jedním z hlavních poslání na úseku BOZP, od nějž se odrážejí mnohé další, dílčí oblasti, jako je např. kategorizace prací, poskytování OOPP, školení BOZP, udílení pokynů, stanovení pracovních postupů a některé jiné.


Kdo musí úkoly řízení rizik plnit?

Dle ustanovení odst. (3), § 102, zákona č. 262/2006 Sb., úz, je povinností každého zaměstnavatele, soustavně:

  • vyhledávat nebezpečné činitele pracovního prostředí,
  • hodnotit a posuzovat rizika z nich plynoucí,
  • přijímat vhodná opatření k omezení rizik,
  • seznamovat zaměstnance popř. i jiné osoby s riziky a
  • v neposlední řadě o celém procesu vést podrobnou dokumentaci.

Jinak řečeno. Zaměstnáváte? Rizika řešit musíte. A aby to nebylo tak jednoduché, s ohledem na ustanovení zákona č. 309/2006 Sb., úz, se tato povinnost vztahuje i na osoby samostatně výdělečně činné, bez zaměstnanců. Zde ovšem opravdu přiměřeně činnosti a míře rizik.


Jak často je nutno řízení rizik provádět?

Jak již bylo citováno v kapitole výše, řízení rizik musí být, dle Zákoníku práce, soustavným procesem. Nelze tedy stanovit určitou periodu, jak často se do řízení rizik pustit. Činnost musí být každodenní součástí plnění pracovních úkolů!


Kdo může řízení rizik provádět?

Obdobně jako jakýkoliv jiný úkol prevence rizik. Vše záleží na počtu zaměstnanců a znalostech zaměstnavatele. Zjednodušeně řečeno, pokud má zaměstnavatel 25 a více zaměstnanců, musí řízení rizik přenechat odborně způsobilé osobě v prevenci rizik v oblasti BOZP.

Samozřejmě ale není nikde zakázáno, do řízení rizik zapojit všechny zaměstnance. To je vlastně nejen vhodné, ale i nutné. Odborně způsobilá osoba pak celý proces moderuje a odborně dozoruje.

Vždyť zaměstnanci jsou na pracovištích denně, po nejdelší dobu. Proto i oni by měli být těmi, kteří si rizika uvědomí nejdříve. Je nezbytné zajistit takové podmínky, aby se zaměstnanci neostýchali o případných rizicích neprodleně informovat vedoucí zaměstnance nebo přímo odborně způsobilou osobu. Taková rizika je pak nutno ovšem správně řídit, aby zaměstnanec, který ohlášení provedl, nenabyl dojmu, že to bylo vlastně zcela zbytečné.


Posuzování rizika

Posuzování rizika je proces, v rámci nějž se identifikují nebezpečí, která jsou zdroji rizika, odhadnou rizika z nich plynoucí, tj. provede se analýza rizika a následně se analyzovaná rizika vyhodnotí, tj. zařadí do kategorií, skupin a stupňů, dle jejich přijatelnosti a důležitosti.


Analýza rizik

Analýza rizik - tedy činnost, kterou se rozumí systematické použití dostupných informací k identifikaci nebezpečí a následnému odhadu rizika z tohoto nebezpečí plynoucího. Identifikované nebezpečí přitom může být zdrojem rizika jak pro jednotlivce, obyvatelstvo nebo i pro majetek či životní prostředí.
Pro zdárné provedení analýzy rizika, je nutné získat vstupní data, tj. identifikovat nebezpečí. Na základě identifikace nebezpečí, je dále možné provést odhad rizika.

Identifikace nebezpečí

Identifikace nebezpečí je proces, při němž se zúčastněné osoby snaží odhalit veškerá nebezpečí, která mohou být zdrojem rizika.
Při identifikaci nebezpečí se berou v potaz jak faktory fyzikální, chemické, biologické, tak i faktory organizačního charakteru. Zjištěná nebezpečí, jsou všechny fyzické osoby povinny hlásit příslušnému vedoucímu zaměstnanci pracoviště, na němž je nebezpečí zjištěno.
Pro identifikaci nebezpečí, je možno použít deduktivní metodu pozorování a sběru dat, předem připravený kontrolní seznam (checklist), běžně užívané metody, jako jsou např. What-If; HAZOP, Dow`s Chemical Index; Dow`s Fire&Explosion Index popř. i některé další.

Odhad rizika

Odhad rizika je částečně subjektivní a částečně empirický proces. Hodnotitel, ať už jednotlivec nebo např. hodnotící komise, pro každé identifikované nebezpečí odhadnou rizika. Odhaduje se nejen míra, resp. závažnost rizika, ale vůbec riziko jako takové. Každé nebezpečí může být totiž zdrojem vícero rizik.

Faktické vyjádření míry rizika potom záleží na stanovené metodice. Zpravidla se vyjadřuje alespoň pravděpodobností, s jakou se riziko uplatní a následkem, který může způsobit na škále 1 až 5. 1 = téměř žádná pravděpodobnost působení a drobná poranění, 5 = téměř trvalá pravděpodobnost působení a smrtelné úrazy. Míra rizika je určena jako součin pravděpodobnosti a následku.

Pokusím se pro názornost uvést konkrétní příklad.

  1. Nebezpečí
    • Rotující brusný kotouč úhlové brusky
  2. Riziko
    1. Rozlomení brusného kotouče a následující odlet částí proti pracovníkovi a jeho poranění
      • pravděpodobnost 2, následek 4, riziko = 2 x 4 = 8
    2. Pořezání se pracovníka při kontaktu s brusným kotoučem
      • pravděpodobnost 3, následek 2, riziko = 3 x 2 = 6
    3. Hluk produkovaný kontaktem rotujícího brusného kotouče s obráběným materiálem, působící na pracovníka.
      • pravděpodobnost 5, následek 2, riziko = 5 x 2 = 10

Pro odhad rizika je možno použít mnohem více kritérií a sofistikovanějších metod, než výše uvedeno. Osobně při hodnocení rizik pro klienty SAW využívám zpravidla tato kritéria:

  1. pravděpodobnost přítomnosti rizika;
  2. pravděpodobnost působení rizika;
  3. následek rizika;
  4. počet exponovaných osob;
  5. skupina exponovaných osob;
  6. zhoršující koeficient hodnotitele.

Pravděpodobnosti potom vyjadřuji v jednotkách procent (0 - 100%), následky ve škále 1 až 10. Výsledný odhad rizika je tak mnohem přesnější.

Možná se ptáte, k čemu odhad rizika vlastně slouží?

Zejména k lepšímu pochopení rizika, jeho možnému vyhodnocení a efektivnějšímu přijetí opatření. Odhad rizika má význame zejména tehdy, kdy je identifikováno velké množství nebezpečí, řádově stovky nebo tisíce a z nich plynoucí rizika, kterých je řádově ještě více. Správný odhad rizik tak umožní jejich řádné vyhodnocení a tím možnost zaměřit se na ta skutečně významná rizika.


Hodnocení rizika

Při analýze rizika jsme zjistili, jaká jsou na pracovišti nebezpečí, rizika z nich plynoucí a jaká je míra těchto rizik - tedy jak moc nás ohrožují. Nyní je potřeba rizika vyhodnotit.

Vyhodnocení rizik znamená rozhodnout, na základě míry rizika, zda je pro nás dané riziko zajímavé (stojí za to jej řešit), či nikoli. Opět zde záleží na použité metodice a osobě hodnotitele. Nelze ale obecně říci, že rizika s nízkou mírou jsou nezajímavá a rizika s mírou vysokou zajímavá musejí být. Faktorů je zde více a je nutno zvolit optimální metodiku, která nám pomůže je všechny zohlednit.

Osobně rizika škatulkuji do tří skupin a šesti kategorií. K tomu při hodnocení rizik klientů používám vlastní metodiku SAW, která se mně již v praxi hodně osvědčila.


Regulování rizika

Regulování rizika je proces přijímání bezpečnostních opatření proti působícím rizikům, za účelem jejich minimalizace, popř. i eliminace. Přijetím bezpečnostních opatření se snižuje míra rizika, tj. v ideálním případě dochází ke snížení skupiny a kategorie rizika.
Za přijetí bezpečnostních opatření proti působení rizika, jsou odpovědní vedoucí zaměstnanci pracovišť, na nichž dochází k expozici tomuto riziku.

Bezpečnostní opatření jsou přijímána v hierarchii, stanovené právním předpisem a to následovně:

  1. omezování vzniku rizik;
  2. odstraňování rizik u zdroje jejich původu;
  3. přizpůsobování pracovních podmínek potřebám zaměstnanců s cílem omezení působení negativních vlivů práce na jejich zdraví;
  4. nahrazování fyzicky namáhavých prací novými technologickými a pracovními postupy;
  5. nahrazování nebezpečných technologií, výrobních a pracovních prostředků, surovin a materiálů méně nebezpečnými nebo méně rizikovými, v souladu s vývojem nejnovějších poznatků vědy a techniky;
  6. omezování počtu zaměstnanců vystavených působení rizikových faktorů pracovních podmínek překračujících nejvyšší hygienické limity a dalších rizik na nejnižší počet nutný pro zajištění provozu;
  7. plánování při provádění prevence rizik s využitím techniky, organizace práce, pracovních podmínek, sociálních vztahů a vlivu pracovního prostředí;
  8. přednostní uplatňování prostředků kolektivní ochrany před riziky oproti prostředkům individuální ochrany;
  9. provádění opatření směřujících k omezování úniku škodlivin ze strojů a zařízení;
  10. udílení vhodných pokynů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Vedení dokumentace o rizicích

Proces managementu rizika, musí být dle požadavků Zákoníku práce, dokumentován.

Za standardní dokumentaci se dá považovat metodika, která proce managementu rizika ve firmě popisuje a dále přehled rizik, většinou nazývaný jako registr rizik. V registru musí být nejen uvedena všechna hodnocená a regulovaná rizika, ale zároveň také veškerá přijatá bezpečnostní opatření. Registr rizik je dokladem o fungování managementu rizik a proto veškeré důležité skutečnosti, v něm musejí být uvedeny.

V e-shopu SAW můžete zakoupit vzorovou dokumentaci rizik


Komunikace rizik

Posledním, ale zároveň nejdůležitějším krokem řízení rizika je tzv. komunikace rizika. Hodnocená rizika zkrátka musejí být komunikována. Protože pokud zaměstnanci o riziku nevědí, nevědí ani o přijatých opatřeních, celý proces byl vlastně zbytečný.

Komunikací rizika se rozumí informování všech zainteresovaných osob, tj. osob, které jsou exponovány riziku, o nebezpečí, které je zdrojem rizika, o míře a stupni rizika, o samotném riziku a o navržených a přijatých bezpečnostních opatřeních, vedoucích k minimalizaci nebo eliminaci rizika. Komunikace rizika musí být provedena vždy prokazatelným způsobem.

Zjistit více
Varující klika - unikátní bezpečnostní řešení

Mezi jednu z nejčastějších příčin pracovních úrazů se dlouhodobě řadí srážka s nečekaně otevřenými dveřmi. Úrazy bývají často poměrně vážné. Od otřesu mozku, tržných ran na hlavě až po zlomeniny. Jelikož se tomuto riziku v praxi nedá zcela vyhnout, je tedy nutné se jím zabývat a přijmout adekvátní opatření. Varující klika se jeví jako ideální řešení.

Varující klika problém

Možným řešením, je i řešení pasivní. V praxi poměrně rozšířené, bohužel velmi málo účinné. Pasivní řešení spočívá ve výrazném označení nebezpečného prostoru na podlaze přede dveřmi. Postupem času jej však zaměstnanci začnou ignorovat a chovají se, jako by tam žádné značení nebylo.

Mnohem lepší a efektivnější alternativou je postavit se k problému aktivně, pomocí principu varující kliky.

Řešení spočívá ve výrazném zablikání kliky, při jejím otevírání. Světelným signálem je varován náhodný kolemjdoucí. Varování je včasné a výrazné. Kolemjdoucí má dostatek času reagovat a vyhnout se tak případné srážce!

Varující klika řešení

Varující klika - řešení, které si můžete vyzkoušet

Varující klika skvěle funguje a já tomuto řešení věřím.

Nabízím Vám proto možnost, po dobu 14 dnů, si varující kliku zdarma vyzkoušet a to přímo na Vašem pracovišti! Jednoduchou výměnou původní kliky za kliku varující, vytvoříte ihned bezpečnější pracovní prostředí!

Pokud máte zájem kliku vyzkoušet, stačí vyplnit níže uvedený poptávkový formulář.
V případě dotazů či připomínek, mě neváhejte kontaktovat.

Varující klika má tyto výhody

  • Okamžitě po instalaci zvýší bezpečnost a to i bez předchozího školení osob!
  • Zařízení lze snadno instalovat na stávající dveře bez nutnosti úprav
  • Zařízení se vyznačuje nízkými náklady na pořízení a instalaci v porovnání s konvenčními stavebními úpravami
  • Zařízení si zachovává funkčnost i přes běžné typy rukavic a oblečení
  • Interval výměny baterie je 1,5 roku

Princip funkce varující kliky

Standardně si musí kolemjdoucí neustále uvědomovat riziko srážky. K tomu používá část mozku neokortex, pro vědomé procesy.

To vyžaduje úsilí a účast vůle. Následkem je potom nižší reakční rychlost, která může zapříčinit srážku s rychle otevřenými dveřmi a vznik pracovního úrazu.

Varující klika princip

Oproti tomu vhodně blikající světlo je zpracováváno mozkovým kmenem, který reaguje mnohem rychleji, v milisekundách, automaticky, bez vědomého řízení, a je neustále v činnosti. Právě toho využívá varující klika.

Pro příklad: Dítě se musí naučit, že nemá po chodbě běhat, protože je tu nebezpečí, avšak samo, bez jakéhokoliv vzdělání ustrne, když na něj něco prudce zabliká [Daniel Goleman, Pozornost, skrytá cesta k dokonalosti.]


Máte o varující kliku zájem? Pošlete nám poptávku...

Zjistit více
Přehled právních předpisů BOZP a PO

Pro Vaši lepší orientaci v problematice bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochraně, jsou pro Vás připravil ucelený přehled právních předpisů, které jsou pro zajištění bezpečnosti nejvýznamnějšími z pohledu zaměstnavatele.

Registr předpisů bude průběžně aktualizován, popř. doplňován. Návrhy na doplnění můžete uvádět v diskusi nebo mně zaslat emailem.

Zákony, na něž je odkazováno, jsou vždy v jejich platném znění. Přehled právních předpisů BOZP umožňuje snadné vyhledávání a to pomocí vyhledávacího pole, umístěného vždy vpravo nad přehledem.

Červeně a tučně jsem se pokusil zvýraznit ty předpisy, které jsou dle mého názoru nejvýznamnější a pokud s bezpečnostní začínáte, začít byste měli právě s nimi.

Žlutě jsou potom zvýrazněny nejnovější předpisy, resp. poslední aktualizace v registru.


Přehled právních předpisů BOZP:

Vytvořil Ing. Vít Hofman, 12. 4. 2014 | Poslední aktualizace: 27. 07 2022


WordPress Tables Plugin

Pro koho je přehled právních předpisů BOZP určen?

Tento registr, tedy přehled právních předpisů BOZP, jsem vytvořil zejména pro všechny odpovědné zaměstnavatele a jejich vedoucí zaměstnance, aby se mohli v problematice lépe zorientovat. Užitečný však může být pro každého, kdo řeší nějaký problém s bezpečností práce či požární ochranou.

Ani odborně způsobilá osoba v prevenci rizik nebo v požární ochraně, si nemusí všechny předpisy pamatovat nazpaměť! Není potom nic jednoduššího, než využít přehled právních předpisů BOZP a jednoduše v něm vyhledat, co potřebujete.


Co přehled právních předpisů BOZP neuvádí?

Přehled právních předpisů BOZP jsem záměrně ochudil o ty předpisy, které se týkají jen konkrétních, úzce specifikovaných skupin osob. Zejména v registru nejsou předpisy pro důlní a horní činnosti, předpisy vztahující se k jaderným provozům a jaderné bezpečnosti, předpisy určené pro výrobce zařízení a některé další.

Proč přehled právních předpisů BOZP neuvádí technické normy?

Nutno také podotknout, že mezi právní předpisy nepatří technické normy. Tyto také neuvádím záměrně. Zejména pro to, že je jich až neskutečné množství a přehled právních předpisů BOZP by se tak stal velmi nepřehledným.

Dalším důvodem je fakt, že pokud chcete s technickými normami alespoň trochu efektivně pracovat, musíte mít zaplacený přístup k ČSN online, u Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Tam můžete potom jednotlivé normy poměrně snadno vyhledávat.

Komplikovat přehled právních předpisů BOZP technickými normami, by tak bylo značně neefektivní.


Zaměstnanci musejí být školeni o právních předpisech BOZP - tedy o všech v registru?

Ano i ne. Pravdou je, že zaměstnanci skutečně musejí být proškoleni o právních předpisech. Zákoník práce tuto povinnost ale blíže upřesňuje a to tak, že pouze o těch předpisech, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána.

Z uvedených předpisů je tedy nutno vybrat jen ty relevantní a ideálně, pouze relevantní části relevantních předpisů.


Školením se zabývám již řadu let, rád pomohu

Za svou praxi jsem proškolil již tisíce zaměstnanců. Při školeních se vždy snažím klást důraz na skutečná rizika konkrétních prací, činností a pracovišť a omezit klasické a nudné tlachání na minimum. Při školení využívám audiovizuálních prezentací a mohu tak vše demonstrovat na skutečných příkladech z praxe!

Není pro mě tedy žádným problémem, výše uvedený přehled právních předpisů BOZP vyfiltrovat tak, aby byl pro Vaše činnosti relevantní.

Stáhněte si vzorovou dokumentaci školení BOZP a PO


Pomohl Vám přehled právních předpisů?

Budu velmi rád za Vaši zpětnou vazbu. Nestojím jen o slova chváli. Snesu i kus kritiky. Rád přehled právních předpisů BOZP upravím a vylepším tak, aby Vám byl ještě více nápomocen! Přehled právních předpisů BOZP je tu hlavně pro Vás!

Objevte více vzorů BOZP a PO

Vybírejte ze stovek vzorových, profesionálně připravených dokumentů BOZP a PO, které si můžete okamžitě stáhnout.

Zjistit více
Definice pojmů BOZP a PO

Pro lepší orientaci v bezpečnosti práce (BOZP) a požární ochraně, jsem pro Vás připravil ucelený přehled základních používaných pojmů, které by měl nejen každý "bezpečák", ale i každý zaměstnavatel a vedoucí zaměstnanec znát. Nalezněte definice pojmů BOZP, které hledáte!

Slovníček shrnuje nejvýznamnější pojmy a definice z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a požární ochrany (PO).

Nejedná se o kompletní výčet pojmů BOZP a PO!

Slovníček bude průběžně aktualizován, popř. doplňován. Návrhy na doplnění slovníčku můžete uvádět v diskusi dole nebo mně zaslat emailem.

Pokud Vám není některý pojem zřejmý, nebojte se ozvat. Rád Vám jej osvětlím!

Slovníček pojmů BOZP a PO:

Vytvořil Ing. Vít Hofman, 6. 5. 2014 | Poslední aktualizace: 25. 05. 2017


Slovníček pojmů bezpečnosti práce a požární ochrany

WordPress Tables Plugin
Zjistit více
Řidiči referenti - lékařské prohlídky, školení a bezpečnost práce

Uvědomujete si, že řízení firemního vozidla je jednou z nejrizikovějších činností, kterou může Váš zaměstnanec vykonávat? Vždyť na silnicích ročně umírají stovky osob! Řidiči referenti si tak zaslouží maximální péči!

Nejste sami. Požadavků BOZP je dnes tolik, že na vše sám zaměstnavatel nestačí. Nebojte se proto obrátit na profesionály v oboru.


Obsah


Kdo to je řidič referent?

Pojem řidič referent není právně korektní. Tj. žádný právní předpis s tímto pojmem nepracuje. Dle právních předpisů v zásadě rozlišujeme tři skupiny řidičů motorových silničních vozidel.

  1. Do první skupiny patří ti řidiči, na které se vztahuje požadavek zdokonalování odborné způsobilosti řidičů - tedy tzv. "profesionálové". To jsou často řidiči kamionů, autobusů apod.
  2. Na opačném konci jsou řidiči, kteří řídí spíše příležitostně a řízení není hlavní náplní jejich práce. Tj. vozidlo mají zejména ke své přepravě ke klientům apod. Tito se často označují nepřesně, jako tzv. "řidiči referenti".
  3. No a pak je tu poslední skupina - něco mezi. Jde o řidiče, kteří mají řízení vozidla sjednáno v pracovní smlouvě jako druh své práce, ale ještě se na ně nevztahuje požadavek zdokonalování odborné způsobilosti řidičů. V praxi jde často o řidiče malých nákladních vozidel - dodávek.

Zdokonalování odborné způsobilosti řidičů

Aby tedy v pojmech bylo jasno, nejprve vysvětlím, kdo že to jsou řidiči "profesionálové", tedy ti řidiči, kteří musejí podstupovat zdokonalování odborné způsobilosti řidičů. Ostatní jsou pak naši řidiči referenti.

Vše upravuje zákon č. 247/2000 Sb., úz. Ten vymezuje, že zdokonalování se musí účastnit řidiči vozidel zařazených do následujících skupin:

  • C1, motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg;
  • C1+E, jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg, složené
    • z vozidla uvedeného v písmeni g) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo
    • z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg,
  • C, motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených v písmeni g), jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, určená pro přepravu nejvýše 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
  • C+E,  jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni h) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,
  • D1,motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8 metrů, určená pro přepravu více než 8, ale nejvýše 16 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
  • D1+E, jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni i) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg,
  • D, motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni i), určená pro přepravu více než 8 osob kromě řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, nebo
  • D+E, jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni j) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.

Řidiči referenti - základní požadavky BOZP

Níže v podkapitolách se pokusím shrnout, co vše je potřeba zajistit k tomu, abyste mohli zaměstnance bez obav vyslat řídit firemní vozidla a nemuseli jste se bát toho, že bude mít dopravní nehodu.


Pracovnělékařské prohlídky řidičů referentů

I z hlediska lékařských prohlídek řidičů referentů, rozlišujeme dva základní případy.

  1. Řízení firemního vozidla je druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě
    • periody lékařských prohlídek jsou stanoveny zákonem č. 361/2000 Sb., následovně:
      • řidiči mladší 50ti let 1x 2 roky,
      • řidiči starší 50ti let 1 x ročně.
    • tyto řidiče nemůžete vyslat na lékařskou prohlídku pouze s běžnou žádostí, jako každého jiného zaměstnance, ale je nutno mít i zvláštní dokumentaci - prohlášení a lékařský posudek.
  2. Řízení vozidla je obvyklá součást výkonu práce nebo jsou do místa výkonu práce přepravovány další osoby a současně není řízení vozidla uvedeno v pracovní smlouvě jako druh práce
    • v tomto případě je nutno do žádosti o pracovnělékařskou prohlídku uvést, že součástí práce zaměstnance je i tzv. riziko ohrožení zdraví, dle bodu 5, části II, přílohy 2, vyhlášky č. 79/2013 Sb. Periody lékařských prohlídek těchto řidičů se odvíjí nejen od věku zaměstnance, ale také od kategorie práce.
      • Kategorie práce 1: 1x 6 let u zaměstnanců mladších 50ti let a 1x 4 roky u zaměstnanců starších 50ti let;
      • Kategorie práce 2, 2R, 3 a 4: 1x 4 let u zaměstnanců mladších 50ti let a 1x 2 roky u zaměstnanců starších 50ti let;
    • Kromě základního vyšetření, se v rámci prohlídky provede i orientační vyšetření zraku (ostrost, barvocit a prostorové vidění - perimetr).
  3. Řízení vozidla není obvyklou součástí práce ani nejde o svoz zaměstnanců do práce a současně není řízení vozidla uvedeno v pracovní smlouvě jako druh práce
    • pokud řízení není obvyklou součástí práce, tzn. že v rámci práce se nepředpokládá, že by zaměstnanec řídil vozidlo, přesto je řízení možné za mimořádných stavů a situací, není nutné provádět žádnou zvláštní lékařskou prohlídku pro řidiče, ale postačí pouze klasická pracovnělékařská prohlídka.

Dále platí, že každá fyzická osoba, která je držitelem řidičského oprávnění skupiny B, je povinna se podrobit pravidelné lékařské prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku, po dovršení 68 let věku pak každé dva roky. Zde tedy pozor, pokud zaměstnáváte i starší osoby!

Vzorovou žádost o lékařskou prohlídku si můžete zakoupit v e-shopu SAW


Řidiči referenti - školení BOZP a požadavky na odbornou způsobilost

  1. Zaměstnanec, který bude řídit firemní vozidlo, musí být pro tuto činnost odborně způsobilý, tzn.:
    1. zaměstnanec musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění (platného);
    2. všichni zaměstnanci musejí být proškoleni o právních a ostatních předpisech bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které se vztahují k jimi vykonávaným pracovním činnostem; z hlediska řízení firemních vozidel to jsou zejména:
      1. dopravní předpisy (zákony, nařízení vlády, vyhlášky);
      2. vnitřní předpisy zaměstnavatele (povinně zpracovaný místní provozní bezpečnostní předpis pro provoz dopravních prostředků);
      3. návod na obsluhu a údržbu vozidla;
      4. předpis upravujícím způsob evidence doby řízení a doby čerpání bezpečnostních přestávek;
    3. všichni zaměstnanci musejí být řádně informováni o rizicích a o přijatých opatřeních, která je mohou ohrožovat při výkonu pracovních činností;
    4. po skončení školení je nutno ověřit znalosti zaměstnanců (např. ústní přezkoušení, test), zaměstnanec musí při ověření znalostí uspět, jinak se stává nezpůsobilým k výkonu práce;
    5. pozn.: četnost, obsah a způsob provedení školení a ověření znalostí stanoví zaměstnavatel.

Stáhněte si vzorovou dokumentaci školení řidičů referentů

Pokud zaměstnanec nemá v pracovní smlouvě jasně uvedeno, že bude řídit firemní vozidlo, nemůže být k této činnosti zaměstnavatelem nucen; typicky nezkušení řidiči, mohou zcela legálně odmítnout řízení firemního vozidla s odůvodněním, že by tato činnost mohla bezprostředně ohrozit zdraví jejich nebo i zdraví a životy jiných osob.


Perioda školení řidičů referentů z bezpečnosti práce

Perioda školení řidičů firemních vozidel, není dána právními předpisy. Periodu tedy stanoví zaměstnavatel. Doporučuji stanovit periodu ne delší než 1x 3 roky a to zejména s ohledem na rizikovost práce a změny právních předpisů.

Také vás láká vidina snadného a levného e-learningového školení? Raději na to zapomeňte! Ani státní úřad inspekce práce není pro!


Řidiči referenti a kniha jízd - jak ji správně vést?

Na úvod nutno podotknout, že žádný bezpečnostní právní předpis, nezná pojem kniha jízd!

Kniha jízd se vede zejména pro finanční účely, aby bylo prokázáno, že vozidlo je užíváno k podnikatelské činnosti a odpočty DPH jsou tak oprávněné.

Z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, je o řízení nutno vést pouze denní evidenci o době řízení a době čerpání bezpečnostních přestávek a to buď v listinné podobě nebo technickým zařízením. Technickým zařízením není např. GPS lokátor. Takovým zařízením je např. tachograf, který je dnes běžnou součástí nákladních vozidel nebo autobusů.

Aby byla evidence doby jízdy prokazatelná, je zcela ideální, pokud řidič eviduje každé zahájení jízdy, každé přerušení jízdy a každé čerpání přestávky přestávky.

Jak musejí řidiči referenti čerpat bezpečnostní přestávky?

Zaměstnavatel je povinen zajistit, aby řidiči referenti:

  1. nepřekročili maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení,
  2. během bezpečnostní přestávky nevykonávali žádnou činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho náklad. Bezpečnostní přestávky a přestávky na jídlo a oddech se mohou slučovat; přestávky se neposkytují na začátku a na konci pracovní doby.

Maximální doba řízení firemního vozidla

WordPress Tables Plugin

Stanovení odpovědností - jak na to?

Abyste měli vše v pořádku, je nutné dle nařízení vlády č. 101/2005 Sb., stanovit odpovědnou osobu za firemní vozidla a zaměstnance, u nichž jste již ověřili zdravotní způsobilost a mají odpovídající odbornou způsobilost, k řízení firemních vozidel prokazatelně pověřit.

Pověření řidičů již provádí odpovědná osoba za firemní vozidla. Můžete mít odpovědných osob i více, pro určené skupiny vozidel. Také je nutno vysvětlit všem zaměstnancům, že bez písemného pověření odpovědné osoby, nesmí v rámci plnění pracovních úkolů firemní vozidla řídit! Řidiči referenti jsou tedy jen ti, kteří jsou písemně pověřeni!


Vzory písemných pověření si můžete stáhnout v E-shopu SAW


Řidiči referenti – mýty a fakta

Závěrem ještě vyvrátím pár fám, které ohledně problematiky bezpečnosti práce řidičů „referentů“ panují.

  1. Není povinností zaměstnavatele, školitele, ani nikoho jiného, vystavovat průkazy o úspěšném absolvování školení řidičů „referentů“. Povinnost by to byla pouze v případě, že si to tak zaměstnavatel dobrovolně stanoví ve vnitřním předpise. PČR tyto „kartičky“, průkazy ani nic podobného nemá právo kontrolovat a při silniční kontrole nemá právo vyžadovat ani jiné doklady, prokazující, že řidič absolvoval školení řidičů „referentů“. Zda zaměstnavatel naplnil požadavek zákoníku práce, a zaměstnancům zajistil řádná školení, ve vztahu k bezpečnosti práce, je plně v kompetenci Státního úřadu inspekce práce, resp. jím zřízených oblastních inspektorátů práce.
  2. Školení řidičů „referentů“ nemá platnost 1 rok! Je čistě a jen na zaměstnavateli, jakou periodu pro školení stanoví a zda vůbec rozhodne o tom, že školení bude opakovat. Perioda může být i 1 x 10 let a je jen na zaměstnavateli, zda to považuje za dostatečné. Ideální však je, nevolit periodu delší než 3 roky a to i s ohledem na vývoj právních předpisů.
  3. Pro evidenci doby řízení a čerpání přestávek nepostačuje elektronické záznamové zařízení typu GPS! Je nutno doložit, kdy zaměstnanec čerpá bezpečnostní přestávku a ne jen předložit, kdy je vozidlo v klidu. Ze záznamu GPS není např. jasně patrné, zda zaměstnanec stojí v zácpě, nebo na krajnici a opravuje žárovku, či zda si vedle vozu postavil stan a v něm spí. Jako ideální a nezpochybnitelná se stále jeví „papírová“ kniha jízd, řádně a průběžně vedená. Ne dopisovaná týden / měsíc či rok pozadu.

Účast na provozu na pozemních komunikacích patří mezi jednu z nejrizikovějších pracovních činností vůbec. Je nutno nejen dbát dodržování předpisů, ale zejména zdravého lidského rozumu, úsudku, ohleduplnosti a předvídavosti. Řidiči referenti musejí být na silnicích vždy ve střehu!

Zjistit více
Periody lékařských prohlídek zaměstnanců

Periody lékařských prohlídek zaměstnanců dnes vycházejí ze tří hlavních kritérií.

  1. Prvním kritériem je kategorie práce zaměstnance. Čím je kategorie práce vyšší, tím je práce rizikovější a současně s tím, i perioda lékařské prohlídky je kratší.
  2. Druhým kritériem jsou činnosti, které konkrétní zaměstnanec v rámci plnění pracovních úkolů vykonává. Jinak řečeno, čím nebezpečnější činnost a to jak pro sebe, tak i pro své okolí zaměstnanec vykonává, tím častější prohlídka.
  3. Posledním, třetím kritériem pro určení periody lékařské prohlídky, je věk zaměstnance. Základní rozdělení je na zaměstnance mladší nebo starší 50ti let věku. Pro starší osoby samozřejmě platí kratší periody.

Výsledná perioda lékařské prohlídky by měla být stanovena dle nejkratší periody, bez ohledu na to, zda perioda vychází dle kategorie nebo rizik práce.

Právními předpisy, ze kterých periody lékařských prohlídek vycházejí, jsou zejména zákon č. 373/2011 Sb., úz a jeho prováděcí vyhláška č. 79/2013 Sb., úz.

Máte periody nastaveny správně?

Periody lékařských prohlídek zaměstnanců jsou zcela klíčové, ale přitom poměrně komplikované na správné stanovení. Pomohu Vám v tom udělat jasno.

Periody lékařských prohlídek zaměstnanců jsou zcela klíčové, ale přitom poměrně komplikované na správné stanovení. Pomohu Vám v tom udělat jasno.

Níže uvádím dvě tabulky. V první zjistíte, jaké jsou periody lékařských prohlídek zaměstnanců dle kategorie práce, samozřejmě s ohledem na věk zaměstnance. Ve druhé tabulce jsou potom uvedeny lhůty lékařských prohlídek, dle jednotlivých rizik práce a opět s ohledem na věk.


Periody lékařských prohlídek zaměstnanců dle kategorie práce

WordPress Tables Plugin


Lhůty periodických prohlídek zaměstnanců dle rizik práce

WordPress Tables Plugin

Podrobnosti nejen o periodických lékařských prohlídkách zaměstnanců, ale vůbec o fungování pracovnělékařských služeb, naleznete v článku:


Zakupte si vzor žádosti o lékařskou prohlídku včetně vzorového lékařského posudku

Zjistěte o lékařských prohlídkách více

Podrobnosti nejen o periodických lékařských prohlídkách zaměstnanců, ale vůbec o fungování pracovnělékařských služeb, naleznete v článku:

Zjistit více
SAWAPP - cloudová aplikace ke správě pracovnělékařských prohlídek

Kontaktní informace

Ing. Vít Hofman

IČO: 020 65 681
DIČ: CZ8602215072
Města Mayen 1536
686 01 Uherské Hradiště
5
  • Položka byla vložena do košíku
5
Přehled nákupu
Gratuluji. Získáváte produkt zdarma!
250 
Doklad o kontrole používání OOPP
Původní cena byla: 121 Kč.Aktuální cena je: 0 Kč.
Dárek
    Použít kupón
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram