SAW - Ing. Vít Hofman - služby BOZP a PO Uherské Hradiště - logo
1

Online průvodce pracovními úrazy

Evidujte úraz

Každý úraz musí být evidovaný. 
Pro řádnou a správnou evidenci je nutné mít vhodnou knihu úrazů, vypracovanou dle požadavků právních předpisů.

Co dělat?

Bez zbytečného odkladu evidujte úraz do knihy úrazů. Zaměstnanci, pokud je to možné, předejte jedno originální vyhotovení tohoto záznamu.

Jak Vám s evidencí úrazu mohu pomoci?

Nemáte knihu úrazů?
Nevadí!
Můžete si ji ihned stáhnout na E-shopu!

Nabízím vzorovou knihu úrazů, která splňuje požadavky nařízení vlády. Evidujte díky ní úrazy řádně, dle požadavků právních předpisů! Vzor Vám díky svému konceptu navíc usnadní záznam údajů o úraze.

Související právní předpisy

Povinnost plyne z ustanovení § 2, NV. č. 201/2010 Sb., úz.

Podrobnosti k poskytnutí první pomoci

Zaměstnanci mají povinnost bezodkladně hlásit svůj úraz a úraz, jehož se stanou svědkem, svému vedoucímu zaměstnanci.

Pokud zaměstnanec ohlásí úraz vedoucímu zaměstnanci, tento vedoucí je povinen provést evidenci úrazu v knize úrazů.
V knize úrazů je nutno vyplnit všechny položky formuláře.

Vedoucí zaměstnanec na žádost úrazem postiženého zaměstnance, tomuto předá kopii evidence úrazu z knihy úrazů.

Nejste si jisti, jak postupovat?

Kontaktujte mě

Mohlo by vás zajímat - novinky na blogu SAW

Požární dveře bez papírů - co s nimi?
https://www.youtube.com/watch?v=qNMFj5O3EJc

Vyhláška ve svém § 7 jasně říká, že provozuschopnost instalovaného požárně bezpečnostního zařízení (mimo jiné tedy i požárních dveří) se prokazuje dokladem o jeho montáži, funkční zkoušce, nebo koordinační funkční zkoušce, kontrole provozuschopnosti, údržbě a opravách provedených podle podmínek stanovených touto vyhláškou.

Jak se postavit ke kontrole provozuschopnosti požárních dveří, k nimž provozovatel nemá jediný "papír"? Za mě jsou neprovozuschopné. Vyhláška si myslím hovoří poměrně jednoznačně. Nebo se pletu? Podělte se o vaše názory v komentářích níže.


Mohlo by se Vám hodit

Zjistit více
Chcete vlogy o BOZP? Nabízím Vám je!
https://www.youtube.com/watch?v=gktTZonZFak

Rád pro vás budu natáčet videa s tematikou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany.

Do videí chci promítnout nejen své zkušenosti a znalosti, co by odborně způsobilé osoby, ale i pohledy a názory osobní. Rád odpovím na vaše dotazy nebo rozeberu témata, která vás trápí. Neváhejte proto své podněty napsat do komentářů níže.

Zjistit více
Řidiči kašlou na předpisy - je to v pořádku?
https://www.youtube.com/watch?v=MzGh0NtuWUk

Respektujete maximální povolenou rychlost? A respektujete zákaz předjíždění? Pokud ano, dle mých zkušeností patříte mezi světlé výjimky.

Na videu projíždím opravovaným, cca kilometr dlouhým úsekem městského obchvatu, kde několik řidičů jasně dokazuje, že morálka jim mnoho neříká. V těchto místech jezdím i několikrát denně a to, co je zachyceno na videu, je naprosto běžný, řekl bych, ještě ten lepší stav. Občas jdou vidět i mnohem horší kousky a ani dopravní nehody nebyly výjimkou.

Napište mně do komentářů, co si o tom myslíte? Jsem já ten špatný, jsem silniční špunt nebo je v pořádku, že zákon respektuji a ostatní kolem mě ohrožují? A co vy? Respektujete předpisy?

Pokud se v předpisech ne zcela orientujete, mohu Vám nabídnout školení řidičů firemních vozidel.


Mohlo by se Vám hodit

Zjistit více
Evropský kodex proti rakovině

Masarykův onkologický ústav na svých webových stránkách uvádí užitečné tipy pro prevenci rakoviny a mimo jiné i níže uvedený evropský kodex proti rakovině. V dnešní uspěchané době, kdy se člověk musí, ale často také chce, honit za penězi a přesto jich není dost a pokud ano, tak je zase málo času, není jeho dodržování vůbec snadné. Přesto by si měl každý zorganizovat život tak, aby to dokázal.

Kolik bodů z deseti (muži osmi) plníte?

  1. Nekuřte.
  2. Mírněte se v konzumaci alkoholických nápojů nebo je lépe úplně vynechejte.
  3. Vyhýbejte se nadměrnému slunění.
  4. Dodržujte zdravotní a bezpečnostní pokyny, zejména při práci zahrnující výrobu a manipulaci s látkami, které mohou způsobit rakovinu.
  5. Často jezte čerstvé ovoce a zeleninu i obiloviny.
  6. Vyvarujte se vzniku nadváhy a omezte spotřebu tučných jídel.
  7. Navštivte lékaře, objevíte-li kdekoliv na těle bulku, pozorujete-li změny pigmentového znaménka nebo zjistíte-li krvácení bez známé příčiny.
  8. Navštivte lékaře, máte-li přetrvávající potíže, jako jsou kašel, chrapot, nepravidelná stolice, nebo jestliže hubnete bez známé příčiny.
  9. Ženy, choďte pravidelně na gynekologické prohlídky a žádejte vyšetření stěru z děložního čípku.
  10. Ženy, kontrolujte si pravidelně prsy (samovyšetřováním) a nechte si po dosažení 50 let pravidelně provádět mammografii.

Zdroj: https://www.mou.cz/prevence-nadorovych-onemocneni/t3017

Na ilustrační fotografii rakovinné buňky pod elektronovým mikroskopem.

Zjistit více
Pracovní úraz na cestě k lékaři a zpět

Zaměstnankyně byla vyslána na periodickou pracovnělékařskou prohlídku ke smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb (tj. k firemnímu lékaři), jehož ordinace byla mimo pracoviště zaměstnavatele. Podstoupila vyšetření a cestou od lékaře k zaměstnavateli, upadla a zlomila si nohu.  Mohlo v tomto případě jít o pracovní úraz na cestě k lékaři a zpět?

Myslíte, že se skutečně jednalo o pracovní úraz?


Definice pracovního úrazu

Dle Zákoníku práce platí následující:

Pracovním úrazem pro účely tohoto zákona je poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.

Uvedený úraz první část výše uvedené definice naplňuje a teď jen zbývá otázka, zda se jedná o plnění pracovních úkolů nebo o přímou souvislost s tímto plněním. Co je a co není v přímé souvislosti s plněným pracovních úkolů, definuje § 274, Zákoníku práce v účinném znění. Definice zní následovně:

V přímé souvislosti s plněním pracovních úkolů jsou úkony potřebné k výkonu práce a úkony během práce obvyklé nebo nutné před počátkem práce nebo po jejím skončení a úkony obvyklé v době přestávky v práci na jídlo a oddech konané v objektu zaměstnavatele a dále vyšetření u poskytovatele zdravotních služeb prováděné na příkaz zaměstnavatele nebo vyšetření v souvislosti s noční prací, ošetření při první pomoci a cesta k němu a zpět.

Takovými úkony však nejsou cesta do zaměstnání a zpět, stravování, vyšetření nebo ošetření u poskytovatele zdravotních služeb ani cesta k němu a zpět, pokud není konána v objektu zaměstnavatele.

Z výše uvedeného je zřejmé, že rozhodujícím faktorem je, umístění ordinace poskytovatele. Pokud je ordinace mimo objekt zaměstnavatele, o pracovní úraz jít nemůže. Naopak, pokud je, pracovní úraz může být uznán. Pracovní úraz na cestě k lékaři tedy může, ale také nemusí být uznám. Každý je nutno posuzovat individuálně.


Pracovní úraz na cestě k lékaři a zpět - ano či ne?

V úvodu uvedený úraz zaměstnankyně tedy jako pracovní úraz uznán být nemůže.

Nutno podotknout, že zaměstnavatel nemá možnost pracovní úraz na cestě k lékaři a zpět ovlivnit a bylo by tedy nespravedlivé požadovat po něm jeho plnou odpovědnost.

Zjistit více
Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců

Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců je v praxi často opomíjenou problematikou. Mnozí zaměstnavatelé si ani neuvědomují, že zaměstnanci, kteří doposud neměli 18 let, jsou zákonem zvlášť chráněni a na jejich zaměstnávání jsou tak uložena zvláštní a přísnější opatření, než na jejich starší kolegy.

V praxi jsou mladiství zaměstnanci nejčastěji zaměstnávání v rámci dohod o provedení práce nebo dohod o pracovní činnosti, tedy v režimu tzv. “brigádníků.” Často také narychlo, nárazově, při sezónních pracích, kdy “není” na bezpečnost čas. Může tak snadno dojít k pracovnímu úrazu, což je v případě mladistvého zaměstnance pro všechny strany zvlášť nepříjemná situace.

V dnešním článku podrobně rozeberu všechna úskalí, která se k bezpečnosti práce mladistvých zaměstnanců váží a pomohu Vám při jejich naplňování v praxi.

Vymezení právních předpisů upravujících BOZP mladistvých

Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců je vymezena zejména dvěma hlavními právními předpisy. Jsou jimi:

  • zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce v účinném znění;
  • vyhláška č. 180/2015 Sb., o pracích a pracovištích, které jsou zakázány těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu, o pracích a pracovištích, které jsou zakázány mladistvým zaměstnancům, a o podmínkách, za nichž mohou mladiství zaměstnanci výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání (vyhláška o zakázaných pracích a pracovištích), v účinném znění.

Dále v textu tedy rozeberu zejména výše uvedené dva hlavní právní předpisy a jednotlivé oblasti, které v rámci práce mladistvých zaměstnanců upravují.

Požadavky Zákoníku práce na mladistvé zaměstnance

Níže uvedu základní požadavky zákoníku práce, které se vztahují na práci mladistvých zaměstnanců. V další kapitole potom rozeberu požadavky vyhlášky o zakázaných pracích a pracovištích pro mladistvé.

Přestávky v práci u mladistvých zaměstnanců

První omezení ukládá hned § 88, Zákoníku práce. Týká se přestávky v práci. Zatímco plnoletý zaměstnanec má nárok na přestávku nejdéle po 6ti nepřetržité práce, u mladistvého zaměstnance je doba nepřetržité práce zkrácena na 4,5 hodiny.

Navíc musí být mladistvému zaměstnanci přestávka poskytnuta vždy a to i u prací, které nemohou být přerušeny. Tj. zaměstnavatel musí zvolit takovou organizaci práce, aby toto bylo umožněno.

Pro bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců je respektování pracovní doby a přestávek v práci velmi důležitá. Nepřekračujte proto zákonné limity.

Nepřetržitý odpočinek v týdnu u mladistvých

Nepřetržitý odpočinek v týdnu mladistvého zaměstnance nesmí být kratší než 48 hodin. Uvádí tak odst. (1), § 92, Zákoníku práce. Naproti tomu u plnoletých zaměstnanců může být odpočinek dlouhý jen 35 hodin.

Informace o bezpečnosti pro mladistvé zaměstnance

Zaměstnavatel musí mladistvým zaměstnancům zajistit podle potřeb vykonávané práce dostatečné a přiměřené informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při prácipodle Zákoníku práce a podle zvláštních právních předpisů (§ 37, zákona č. 258/2000 Sb., úz, týkající se kategorie práce mladistvého zaměstnance), zejména formou seznámení s riziky, výsledky vyhodnocení rizik a s opatřeními na ochranu před působením těchto rizik, která se týkají jejich práce a pracoviště.

Výše uvedené povinnost plyne obecně pro všechny zaměstnance zaměstnané na dobu určitou a dočasně přidělené agenturní zaměstnance z ustanovení písm. f), odst. (1), § 103, Zákoníku práce, úz.

Podání informací o rizicích je velmi podstatnou součástí pro bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců. Dejte si tedy záležet, jaké informace mladistvým poskytnete a aby toto poskytnutí bylo prokazatelné.

Pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců

Konečně v § 243 a následujících, Zákoník práce podrobně vymezuje pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců a to následovně.

  1. Zaměstnavatelé jsou povinni vytvářet příznivé podmínky pro všestranný rozvoj tělesných a duševních schopností mladistvých zaměstnanců též zvláštní úpravou jejich pracovních podmínek.
  2. Zaměstnavatelé smějí zaměstnávat mladistvé zaměstnance pouze pracemi, které jsou přiměřené jejich fyzickému a rozumovému rozvoji, a poskytují jim při práci zvýšenou péči.
  3. Zakazuje se zaměstnávat mladistvé zaměstnance prací přesčas a prací v noci. Výjimečně mohou mladiství zaměstnanci starší než 16 let konat noční práci nepřesahující 1 hodinu, jestliže je to třeba pro jejich výchovu k povolání, a to pod dohledem zaměstnance staršího 18 let, je-li tento dohled pro ochranu mladistvého zaměstnance nezbytný. Noční práce mladistvého zaměstnance musí bezprostředně navazovat na jeho práci připadající podle rozvrhu směn na denní dobu.
  4. Jestliže je zakázáno zaměstnávat mladistvého zaměstnance prací, pro kterou se mu dostalo výchovy k povolání, protože je její výkon mladistvým zaměstnancům zakázán nebo protože podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovnělékařských služeb ohrožuje jeho zdraví, je zaměstnavatel povinen do doby, než bude mladistvý zaměstnanec moci tuto práci konat, poskytnout mu jinou přiměřenou práci odpovídající pokud možno jeho kvalifikaci.
  5. Zakazuje se zaměstnávat mladistvé zaměstnance pracemi pod zemí při těžbě nerostů nebo při ražení tunelů a štol.
  6. Zakazuje se zaměstnávat mladistvé zaměstnance pracemi, které se zřetelem k anatomickým, fyziologickým a psychickým zvláštnostem v tomto věku jsou pro ně nepřiměřené, nebezpečné nebo škodlivé jejich zdraví. Ministerstvo zdravotnictví stanoví vyhláškou (viz další kapitoly níže), které jsou zakázány mladistvým zaměstnancům, a podmínky, za nichž mohou mladiství zaměstnanci výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání.
  7. Zakazuje se zaměstnávat mladistvé zaměstnance také pracemi, při nichž jsou vystaveni zvýšenému nebezpečí úrazu nebo při jejichž výkonu by mohli vážně ohrozit bezpečnost a zdraví ostatních zaměstnanců nebo jiných fyzických osob.
  8. Zaměstnavatel je povinen vést seznam mladistvých zaměstnanců, kteří jsou u něj zaměstnáni; seznam obsahuje jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození a druh práce, který tento zaměstnanec vykonává.

Lékařské prohlídky mladistvých zaměstnanců

S lékařskými prohlídkami mladistvých zaměstnanců je to jednoduché. Nemusíte, jako u jejich starších kolegů přemýšlet nad kategoriemi, periodami, ke komu poslat apod.

U mladistvých zaměstnanců musí zaměstnavatel pracovnělékařskou prohlídku provést vždy. A to u svého smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb.

Plyne tak z § 247, Zákoníku práce.

V tomto § je jasně stanoveno, že pracovnělékařská prohlídka musí být provedena:

  1. před vznikem pracovního poměru a před převedením na jinou práci;
  2. pravidelně podle potřeby, nejméně však jedenkrát ročně.

Náklady na pracovnělékařskou prohlídku mladistvého zaměstnance musí vždy plně hradit zaměstnavatel.

Při ukládání pracovních úkolů mladistvému zaměstnanci je zaměstnavatel povinen řídit se lékařským posudkem vydaným poskytovatelem pracovnělékařských služeb.

Mohlo by se Vám hodit…

Další povinnosti zaměstnavatele ve vztahu k mladistvým

Pokud u zaměstnavatel působí odborová organizace, musí zaměstnavatel s odbory, dle písm. f), odst. (2), § 287, Zákoníku práce, projednat opatření k vytváření podmínek pro zaměstnávání fyzických osob, četně podstatných záležitostí péče o zaměstnance, opatření ke zlepšení hygieny práce a pracovního prostředí, organizování sociálních, kulturních a tělovýchovných potřeb zaměstnanců.

Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců ale nejen ta, se bez odborů neobejde. Pokud u Vás odbory působí, nezapomeňte na plnění Vašich zákonných povinností, vůči nim.

Mohlo by se Vám hodit…

Vyhláška o zakázaných pracích mladistvých zaměstnanců

Vyhláška č. 180/2015 Sb., stanoví zakázané práce nejen pro mladistvé zaměstnance, ale dále i pro těhotné zaměstnankyně, kojící matky nebo matky, do konce 9. měsíce po porodu.

Nás ale dnes budou zajímat zejména § 5 a § 6, které se věnují právě mladistvým.

Není mým cílem zde opisovat vyhlášku. Každý se můžete přímo do § 5, vyhlášky podívat. Pod tímto § je uveden přesný výčet prací a činností, které jsou mladistvým zakázány. § 6následně tyto zákazy rozšiřuje pro na mladistvé těhotné zaměstnankyně, mladistvé kojící matky a mladistvé.

Uvedu zde pouze vybrané zákazy, se kterými si myslím, že se zaměstnavatelé setkají nejčastěji a v průměrných pracovních podmínkách českých brigádníků, jsou nejčastější.

Práce rizikové

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány rizikové práce. Tedy všechny práce zařazené do kategorie 2R, 3 nebo 4. V praxi je to pak často např. fyzicky náročná práce nebo práce v hluku.

Práce spojené s ruční manipulací s břemeny

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány práce spojené s ruční manipulací s břemenem, jehož hmotnost při občasné manipulaci (doba držen břemene v součtu více než 30 min za 8 hod pracovní směnu) překračuje u chlapců 20 kg nebo při časté manipulaci 15 kg, u dívek pak při občasné manipulaci 15 kg nebo při časté manipulaci 10 kg.

Práce ve vnuceném pracovním tempu

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány práce ve vnuceném pracovním tempu.

Prací ve vnuceném pracovním tempu se rozumí práce, při níž si zaměstnanec nemůže volit její tempo sám a musí se podřídit rytmu strojového mechanizmu, úkolu nebo rytmu jiného zaměstnance.

Např. práce u pásových dopravníků.

Práce s chemickými látkami

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány práce s různými chemickými látkami a směsmi. Mimo jiné práce:

  • žíravým s větami R 34 nebo R 35 anebo s větou H314;
  • dráždivým s větou R 41 anebo způsobující vážné poškození očí s větou H318.

Práce při obrábění tvrdého dřeva

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány práce spojené s expozicí prachu tvrdých dřev s karcinogenními účinky. Např. truhlářské práce s dubem.

Práce ve výškách

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány ve výškách nad 1,5 m, nad volnou hloubkou přesahující 1,5 m nebo na souvislé ploše, jejíž sklon od vodorovné roviny je 10 stupňů a větší. A 1,5 metru není opravdu hodně. Takže pozor zejména stavaři na mladistvé brigádníky na staveništích.

Práce ve výškách

Mladistvým zaměstnancům jsou zakázány vykonávané v prostoru uzavřených nádob nebo nádrží. Máte takovou nádobu? A mysleli jste si, že mladistvého brigádníka v době prázdnin pověříte jejím čištěním? Tak na to raději rychle zapomeňte.

Omezení některých výše uvedených zákazů

Aby to nebylo celé tak jednoduché a nebo to naopak jednodušší pro zaměstnavatele bylo, některé z výše uvedených zákazů neplatí úplně vždy.

Zákaz prací mladistvým zaměstnancům se nevztahuje na práce, při nichž se mladiství zaměstnanci připravují na povolání, pokud jsou vykonávány pod soustavným odborným dozorem a organizací práce nebo jinými opatřeními je zajištěna dostatečná ochrana jejich zdraví.

Konkrétní zakázané práce mladistvých, na které se v tomto případě zákaz nevztahuje, jsou uvedeny v odst. (4), § 5, vyhlášky.

Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců – slovo závěrem

Bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců neberte jako zaměstnavatelé a stejně tak i vedoucí zaměstnanci na lehkou váhu. Mladiství zaměstnanci jsou zvlášť ohroženou skupinou osob, které vzhledem k jejich nízkým praktickým i teoretickým zkušenostem a znalostem hrozí zvýšená míra rizik. K pracovnímu úrazu může dojít i za situací, kdy u zkušeného zaměstnance je vznik úrazu prakticky přímo vyloučen.

Nezapomeňte také na fakt, že dle článku 29, Listiny základních práv a svobod ČR, mladiství mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky.

Jinak je také nutno podotknout, že na bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců “brigádníků”, se váží stejné požadavky, jako na BOZP plnoletých “brigádníků.”

Podrobněji o tom mluvím v následujícím videu:

https://www.youtube.com/watch?v=FRzq0mV8tD0

Pokud i přes výše uvedené informace Vám není bezpečnost práce mladistvých zaměstnanců zřejmá a máte k ní nějaké dotazy, připomínky či se chcete jen dotázat na konkrétní situaci, neváhejte napsat níže do komentářů, rád Vám odpovím.

Zjistit více
Vestavba v hale. Je nutná změna projektu?
https://www.youtube.com/watch?v=pjJsSYHMQGE

Chcete si v hale zřídit vestavbu? Např. mistrovnu, šatnu nebo jen "kryt" pro zaměstnance u pásové linky? Tak pozor! Nezapomeňte na aktualizaci projektové dokumentace a to včetně požárně bezpečnostního řešení objektu. Vestavba v hale si toto žádá.

Jen připomínám, že stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují:

  • udržovací práce, jejichž provedení nemůže negativně ovlivnit zdraví osob, požární bezpečnost, stabilitu, vzhled stavby, životní prostředí nebo bezpečnost při užívání a nejde o udržovací práce na stavbě, která je kulturní památkou;
  • stavební úpravy, pokud se jimi nezasahuje do nosných konstrukcí stavby, nemění se vzhled stavby ani způsob užívání stavby, nevyžadují posouzení vlivů na životní prostředí a jejich provedení nemůže negativně ovlivnit požární bezpečnost stavby a nejde o stavební úpravy stavby, která je kulturní památkou.

Zřízení vestavby zcela jistě výše uvedené negativně ovlivňuje. Nejen, že zvýší požární zatížení prostoru, ale rovněž mění možnosti úniku, může znamenat vznik nového požárního úseku, je nutno posoudit únikové cesty, možnosti hašení, požárně bezpečnostní zařízení a v konečném důsledky i hygienu pracoviště, jako např. osvětlení, větrání apod.

Situaci nepodceňujte. Dle stavebního zákona musí vlastník objektu vést schválenou projektovou dokumentaci skutečného provedení objektu a zejména, v případě požáru je velmi nevhodné, předložit vyšetřovatelům a pojišťovacím likvidátorům dokumentaci, která jaksi neodpovídá realitě!

Podělte se o své zkušenosti s aktualizací projektové dokumentace. Aktualizujete poctivě nebo máte dokumentaci desítky let beze změny, přestože reálně se objekt již několikrát přestavoval, rekonstruoval? Nebo projektovou dokumentaci, jako spousta provozovatelů, vůbec nemáte k dispozici?

Zjistit více
Pracovní úraz pro nepovedený vtip
https://www.youtube.com/watch?v=N7_oNtONTek

Myslíte to dobře. Snažíte se o srandičku. Ale ona se vymkne kontrole a je z toho vážný pracovní úraz. Ano. I tak to bývá, pokud se na pracovišti dělají hlouposti.

Zjistěte jak to bylo s nevinným žertem, který se proměnil v pracovní úraz a mohl stát člověka život.

Více o pracovních úrazech zde:


Mohlo by se Vám hodit

Zjistit více
Kdo hradí lékařskou prohlídku brigádníka na noční?

Dotaz

Dobrý den, dnes jsem se byl ptát na brigádu. Jde o pozici nočního strážného. Zaměstnavatel mně řekl, že vyžaduje lékařskou prohlídku právě kvůli nočním směnám. Prohlídku údajně musím absolvovat u jejich firemního doktora a bude mě stát přibližně 1000 Kč. 500 Kč za výpis ze zdravotnické dokumentace od mého obvodního lékaře a 500 Kč za prohlídku. Navíc si to prý mám hradit sám. Kdo hradí lékařskou prohlídku?

Za poslední roky jsem byl na několika brigádách a nikdy žádnou prohlídku nechtěli, natož pak si ji platit ze svého. Můžete mě prosím objasnit, jak to tedy je? Děkuji.


Odpověď

Odpověď vzhledem k šíři dotazu rozděluji do několika pod částí.

Brigádníkem je zde myšlen zaměstnanec, pracující na základě dohody o provedení práce (DPP) nebo dohody o pracovní činnosti (DPČ).

1. Musí "brigádník" na lékařskou prohlídku?

Jelikož je součástí práce činnost, která představuje riziko ohrožení zdraví  - tedy noční práce, uvedená pod bodem 13., části II., přílohy 2, vyhlášky č. 79/2013 Sb., úz., pak brigádník skutečně musí absolvovat pracovnělékařskou prohlídku u smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb zaměstnavatele. Povinnost plyne z bodu 2., písm. b), odst. (1), § 59, zákona č. 373/2011 Sb., úz.

2. Kdo hradí lékařskou prohlídku brigádníka?

Vstupní lékařskou prohlídku hradí osoba ucházející se o zaměstnání.

Zaměstnavatel osobě ucházející se o zaměstnání vstupní lékařskou prohlídku uhradí, jestliže s ní uzavře pracovněprávní nebo obdobný vztah. Obdobným vztahem je rozhodně i DPP nebo DPČ.

Výše uvedené se nepoužije, jestliže osoba ucházející se o zaměstnání se s případným zaměstnavatelem dohodne o úhradě vstupní lékařské prohlídky i v případě neuzavření pracovněprávního nebo obdobného vztahu, anebo stanoví-li právní předpis jinak. Jiným právní předpisem je např. § 247, Zákoníku práce, který ukládá zaměstnavateli striktní povinnost, uhradit lékařskou prohlídku mladistvému zaměstnanci (do 18 let) vždy.

Vstupní lékařskou prohlídku, jde-li o posouzení zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání k práci v noci, hradí případný zaměstnavatel vždy.

Kdo hradí lékařskou prohlídku v případě tazatele? Z výše uvedeného jasně plyne, že zaměstnavatel. A zaměstnavatel nemá navíc žádnou oporu v zákoně, aby náklady na tuto prohlídku mohl přenést na zaměstnance.

Výše uvedené povinnosti plynou z odst. (2), § 59, zákona č. 373/2011 Sb., úz.


Mohlo by se Vám hodit


Závěr

V případě tazatele postupuje zaměstnavatel správně, že jej vysílá na lékařskou prohlídku. Nelze však souhlasit s tím, že si uchazeč o zaměstnání bude náklady na lékařskou prohlídku hradit sám. Toto je v přímém rozporu zákona.

Dle písm. d), odst. (2), § 30, zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, úz, za takové jednání hrozí zaměstnavateli sankce až do výše 2 000 000 Kč a toto jednání tedy není zákonodárci považováno za malicherné, ale velmi závažné porušení povinnosti zaměstnavatele.

V případě tazatele je nutno na tuto skutečnost a povinnost zaměstnavatele upozornit a pokud toto nepomůže, vyzvat k pomoci místně příslušný oblastní inspektorát práce (OIP).

Podrobnější informace o pracovnělékařských službách a lékařských prohlídkách se můžete také dočíst v dřívějším článku.

Zjistit více
Bezpečnost práce brigádníků aneb jak na mě zaútočila sršeň
https://www.youtube.com/watch?v=FRzq0mV8tD0

Chystáte se na léto zaměstnat brigádníky? Zjistěte, co vše je nutno si z hlediska bezpečnosti práce (BOZP) pohlídat. Jaké máte povinnosti a na co nezapomenout.

Brigádníci patří určitě k velmi ohrožené skupině zaměstnanců, tak situaci nepodceňujte.

Ve videu se odkazuji na následující:


Mohlo by se Vám hodit

Zjistit více
SAWAPP - cloudová aplikace ke správě pracovnělékařských prohlídek

Kontaktní informace

Ing. Vít Hofman

IČO: 020 65 681
DIČ: CZ8602215072
Města Mayen 1536
686 01 Uherské Hradiště
1
  • Položka byla vložena do košíku
1
Přehled nákupu
Jen 250  vás dělí od dárku zdarma!
250 
    Použít kupón
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram