Online průvodce pracovními úrazy

Evidujte úraz

Každý úraz musí být evidovaný. 
Pro řádnou a správnou evidenci je nutné mít vhodnou knihu úrazů, vypracovanou dle požadavků právních předpisů.

Co dělat?

Bez zbytečného odkladu evidujte úraz do knihy úrazů. Zaměstnanci, pokud je to možné, předejte jedno originální vyhotovení tohoto záznamu.

Jak Vám s evidencí úrazu mohu pomoci?

Nemáte knihu úrazů?
Nevadí!
Můžete si ji ihned stáhnout na E-shopu!

Nabízím vzorovou knihu úrazů, která splňuje požadavky nařízení vlády. Evidujte díky ní úrazy řádně, dle požadavků právních předpisů! Vzor Vám díky svému konceptu navíc usnadní záznam údajů o úraze.

Související právní předpisy

Povinnost plyne z ustanovení § 2, NV. č. 201/2010 Sb., úz.

Podrobnosti k poskytnutí první pomoci

Zaměstnanci mají povinnost bezodkladně hlásit svůj úraz a úraz, jehož se stanou svědkem, svému vedoucímu zaměstnanci.

Pokud zaměstnanec ohlásí úraz vedoucímu zaměstnanci, tento vedoucí je povinen provést evidenci úrazu v knize úrazů.
V knize úrazů je nutno vyplnit všechny položky formuláře.

Vedoucí zaměstnanec na žádost úrazem postiženého zaměstnance, tomuto předá kopii evidence úrazu z knihy úrazů.

Nejste si jisti, jak postupovat?

Kontaktujte mě

Mohlo by vás zajímat - novinky na blogu SAW

Hodnocení rizik z pohledu BOZP

To, co jsem nedávno viděl u jednoho nového zákazníka, mě trochu vystrašilo. Nechci být za všeználka. Jak správně uchopit velmi obecnou definici zákoníku práce, která zaměstnavateli ukládá povinnost hodnotit rizika, je těžkou otázkou. Definici pro jistotu připomenu:

Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění a provádět taková opatření, aby v důsledku příznivějších pracovních podmínek a úrovně rozhodujících faktorů práce dosud zařazené podle zvláštního právního předpisu jako rizikové mohly být zařazeny do kategorie nižší.

O vyhledávání a vyhodnocování rizik a o přijatých opatřeních podle věty první je zaměstnavatel povinen vést dokumentaci.

Zákoník práce však vůbec neupřesňuje, co to je nebezpečí a co to je riziko. Rovněž nezmiňuje postupy, jak nebezpečí a rizika správně vyhledávat a už vůbec ne, jak rizika hodnotit.

Každý tedy k těmto procesům přistupuje jinak. Někdo vychází ze zažité praxe svých předchůdců, jiný sáhne po technických normách, další zase po mezinárodních metodikách.

S klidným svědomím však mohu říct, že aplikace většiny těchto postupů v běžných provozech působí až směšně. "Bezpečáci" usilovně odhadují pravděpodobnosti, následky rizik a často se nebojí do hodnocení zahrnout i další faktory a výpočty. Přitom tato čísla, data, jsou ničím nepodložena a skutečně jde jen o jakýsi odhad konkrétního hodnotitele. Lidově řečeno by se řeklo, že si ta čísla "cucají z prstu."

Navíc, aby jim hodnocení "vyšlo" a riziko nespadlo do té nejhorší kategorie, kterou si, mimo jiné, také definuje a vymyslí sám hodnotitel, tak je pravděpodobnost nebo následek rizika odhadnut co nejníže. V praxi tak není problém vidět hodnocená rizika, jako např. "pád ze žebříku" nebo "srážka s jedoucím motorovým vozíkem", u nichž je následek uveden někde na středu vymyšlené stupnice a smrtelný úraz tedy očividně nehrozí.

Za mě je toto hraní si s imaginárními čísly nejen že zcela zbytečné, ale dokonce i kontraproduktivní.

Riziko zkrátka buď je a je potřeba jej řešit nebo není.

Ale zpět k mému nedávnému zákazníkovi a důvodu, proč vlastně tento text píši.

Software pro hodnocení rizik

Předchozí "odborně způsobilá osoba" totiž k rizikům přistoupila ještě zajímavěji. Využila komerčního software pro hodnocení rizik. Teto software je jakousi databází rizik. Obsahuje jich tisíce (odhadem, nepočítal jsem to). U každého rizika je provedeno již jeho vyhodnocení a jsou navržena opatření. Nutno podotknout, že z vyhodnocení vyplývá, že drtivá většina rizik je označena jako: "Bezvýznamné riziko", výjimečně se objeví riziko označené jako: "Akceptovatelné riziko."

Na obranu autora software... ten uvažoval, že uživatelé programu každé riziko sami vyhodnotí a výchozí hodnoty přepíší.

V praxi ale drtivá většina uživatelů software používá tak, že z databáze vykliká ta rizika, která mohou být relevantní, tím vytvoří sestavu, vytisknou ji, dodají hlavičku a úvodní stránku a takto prodají za nemalé peníze zaměstnavateli. Práce tak na 15 minut, prodaná zpravidla za 10 až 30 000 Kč.

Ti lepší vygenerovaná rizika ještě jednou projdou, promažou nepotřebné, doplní potřebné.

Zaměstnavatel však vždy dostane obecnou databázi rizik, která zpravidla vůbec nereflektuje jeho provoz a jen stěží se dá hovořit o hodnocení rizik ve smyslu Zákoníku práce.

I přesto, se bude spousta kolegů dušovat, že jde o to nejlepší možné řešení. Že ta databáze obsahuje všechno! Bohužel to není jen výsadou externích "bezpečáků", ale často i těch interních.

Níže uvedené fotografie ukazují, jak takový výstup vypadá (nutno dodat, že to je opravdu extrém, se kterým jsem se ještě nesetkal).

Jaká jsou rizika rizik z takového software?

Za prvé. To, že někdo něco nakliká, ať už za 15 minut nebo za 8 hodin práce (to by musel mít hodně pomalou myš), se rozhodně nedá označit za soustavné hodnocení rizik dle Zákoníku práce. Jistě tedy pro nevyhodnocení rizika hrozí vznik úrazů, požárů, nemocí z povolání nebo jiných nehod a současně s tím také sankce ze strany kontrolních orgánů.

Za další. Taková tlustá bichle je, jak to jen říct slušně, k ničemu! Kdo bude listovat stovkami stran rizik a číst v nepřehledných tabulkách? Bude podle toho někdo školit? To školení bych vidět nechtěl. K čemu to tedy je? Řeknu vám to:

  • k vytvoření zisku zpracovatele;
  • k doložení vysokého pracovního nasazení zpracovatele;
  • pro většinu inspektorů OIP, kteří doposud definici Zákoníku práce také úplně nepobrali;
  • k ničemu.

A teď počítejte se mnou. Na fotografiích zachycená bichle rizik, má odhadem 500 stran. Co strana, to přibližně 8 řádků tabulky, resp. 8 rizik. Ale držme se při zemi a tak jako správný hodnotitelé celou situaci zlehčeme. Dejme tomu, že co strana, to jen "5" rizik.

U každého rizika jsou uvedena opatření. Každé opatření je v tabulce označeno " * ". Dejme tomu, že v průměru u jednoho rizika jsou uvedena jen 3 opatření.

Takže to máme 500 stran x 5 rizik x 3 opatření = 7 500 opatření, u nichž je nutné:

  • přizpůsobovat je měnícím se skutečnostem;
  • kontrolovat jejich účinnost;
  • kontrolovat jejich dodržování.

Věříte, že zaměstnavatelé, kteří dostali rizika z tohoto softwaru, výše uvedené zákonné povinnosti vůči uvedeným opatřením skutečně dodržují? Protože pokud ne, pak neplní své povinnosti na úseku BOZP a z toho jim hrozí problémy.

Jak z toho ven?

Je to jednoduché. Nekomplikujte si zbytečně práci. Nevymýšlejte nesmysli. Vše zjednodušte, postupujte systematicky.

  • nevymýšlejte si ničím nepodložená data, se kterými potom zbytečně musíte počítáte (pravděpodobnost, následek...);
  • nehodnoťte již vyhodnocená rizika (např. nutnost používání ochranných brýlí při práci s burskou - riziko již vyhodnoceno výrobcem a uvedeno v návodu výrobce);
  • hodnoťte rizika systematicky, vůči:
    • objektu;
    • pracovišti;
    • technickému vybavení pracoviště;
    • strojům, technickým zařízením, přístrojům a nářadí;
    • nebezpečným chemickým látkám a směsím;
    • pracovním činnostem na pracovišti;
    • ostatním faktorům;
  • výstupy (dokumentaci) dělejte co nejsrozumitelnější, nejpřehlednější, nejjednodušší a nejkratší.

Více o hodnocení rizik jsem sepsal v článku na BOZPforum.cz.

Nezbývá než popřát hodně štěstí a závěrem ještě jedna otázka: "Víte, co je na každé práci nejtěžší?" - "Začít!"

Zjistit více
Doporučení zaměstnavatelům ve vztahu ke koronaviru

Pandemie koronaviru již sužuje prakticky celý svět. Rozhodně se nejedná o riziko, které by mělo být podceňováno. Onemocnění COVID-19, které koronavirus způsobuje, může mít až fatální následky a v současné době na toto onemocnění neexistuje účinný lék. Pouze se začíná testovat experimentální lék Remdesivir, ale na oslavy je asi ještě příliš brzy.

Ve vztahu k závažnosti situace a rovněž ve vztahu ke státem přijímaným opatřením, je vhodné i z pohledu zaměstnavatele na tuto situaci reagovat. Níže uvádím možná a doporučená opatření.

Uzavření provozu

Z hlediska možné prevence je zcela ideální možností, kompletní uzavření provozů, pracovišť a ukončení veškerých prací. Zaměstnance ponecháte doma.

Samozřejmě, že toto je drastický zásah s obrovskými důsledky pro firmu a ne každý si toto může dovolit. Zvažte však všechny pro a proti takového opatření.

Omezení provozu

Omezte provoz na minimum. V provoze ponechejte jen kriticky důležité sekce vaší firmy. Co nejvíce zaměstnanců z práce zcela uvolněte.

Omezte provoz i v tom smyslu, že co nejvíce omezíte ty činnosti, při kterých dochází ke kontaktu s ostatními osobami. Např. hotovostní platby.

Omezení pracovních cest

Pokud možno, zcela zrušte pracovní cesty. Pokud je zrušit nelze, alespoň je omezte na minimum. Vyhýbejte se kritickým místům. Sledujte aktuální situaci a nevysílejte zaměstnance do nejvíce zasažených oblastí. Pokud možno, vyhýbejte se rovněž velkým městům.

Zavedení home office režimu

U všech zaměstnanců, u kterých to alespoň trochu jde, zaveďte home office – tedy práci z domova. V dnešní době moderních technologií není problém, spoustu věcí řešit na dálku. Komunikovat spolu nemusíte jen přes telefon, ale i prostřednictvím videohovoru. Dokumenty se dají vzájemně sdílet. Spousta programů a aplikací může mít vzdálený přístup.

Vytvoření separovaných pracovních týmů

Vytvořte si pracovní týmy, které se po dobu krize společně nepotkají. To znamená, že pokud dojde k nákaze a uvalení karantény na členy jednoho týmu, druhý, izolovaný tým, bude moci stále pracovat. Takových týmů můžete vytvořit libovolný počet. Z hlediska prevence je výhodnější větší počet týmů o menším počtu zaměstnanců, než naopak. Každý tým by měl sám o sobě být schopen řešit konkrétní úkol, případně zajistit chod firmy.

Týmům můžete také stanovit střídavý režim na pracovištích. To znamenám, že jeden tým pracuje z domova či v terénu, zatímco druhý je na pracovišti. Další den se prostřídají. Smyslem je tyto týmy vzájemně co nejvíce izolovat.

Izolace zaměstnanců

Zrušte, nebo omezte na naprosto nezbytné minimum akce, při kterých se setkává větší množství zaměstnanců, jako jsou zejména školení, kurzy, firemní porady apod. Velmi rizikové ale mohou být také společné jízdy vozidly ve větším počtu zaměstnanců. Zajistěte, aby zaměstnanci společně trávili co možná nejméně času, zejména rizikové mohou být přestávky na oběd nebo přestávky na kouření. Čím méně kontaktu, tím menší rizika.

Využijte pro komunikaci moderních nástrojů a aplikací. Pokud již nemáte zavedený sofistikovaný systém… dnes téměř každý používá Facebook. Využijte jej ve svůj prospěch. Založte si uzavřenou firemní skupinu. Komunikujte přes ni, organizujte, sdílejte si v ní dokumenty.

Omezení rizika zvenčí

Na maximum omezte také kontakt s externími pracovníky. Co jde, to zrušte. Co zrušit nelze, pokuste se řešit na dálku, pomocí telefonu či videohovoru. Pokud nejde ani to, přijměte co nejpřísnější opatření. Používejte jak vy, tak i externisté, osobní ochranné pracovní prostředky – ochranné brýle nebo obličejový štít a respirátor FFP3. Pokud je k dispozici nemáte, pak cokoliv jiného, klidně improvizovaného. Každé omezení rizika se počítá.

Nepodávejte si s návštěvou ruce. Pokud spolu musíte jednat, držte si dostatečnou vzdálenost. V Česku se mluví o dvou metrech. Z Číny ale přichází informace o bezpečné vzdálenosti minimálně 4,5 m. V případě, že jde o předání zboží, i toto vyřešte pokud možno na dálku. Nechte si zboží položit na určeném místě. Následně se doručovatel vzdálí. Zboží zkontrolujete, převezměte a na určeném místě ponecháte případné doklady či peníze, které si doručovatel po vašem vzdálení převezme.

Trvejte na tom, aby externí zaměstnanci, návštěvy, dodavatelé, používali ochranné prostředky!

Poučení zaměstnanců a respektování pravidel

Řádně všechny zaměstnance seznamte se zavedenými pravidly. Vyžadujte respektování pravidel a to jak interních, tak i státních (karanténa pro osoby vracející se z rizikových oblastí) apod.

Mytí a dezinfekce rukou

Dbejte na osobní hygienu. Umyjte a dezinfikujte si ruce a to po každém kontaktu s cizí osobou a po příchodu z venku. Postupujte dle doporučení WHO, viz obrázky níže.

Dezinfekce prostředí

Zvažte, jaké prostředky používáte společně. Mohou to být telefony, klávesnice, kliky dveří, prostory jídelny apod. Zintenzivněte dezinfekci těchto předmětů a prostor jako doplnění výše uvedených pravidel a doporučení.

Další možná preventivní opatření

Sledujte své zaměstnance, měřte jim teplotu a to např. už při příchodu na pracoviště, následně i při odchodu. Pokud bude mít někdo jen zvýšenou teplotu 37°C, neprodleně jen vykažte z pracoviště a doporučte mu, aby kontaktovat linku místně příslušné krajské hygienické stanice.

Optimismus, dobrá nálada, prevence a zdraví

Zachovejte chladnou hlavu. Stres, panika, ty ničemu nepomohou, ale mohou situaci značně zhoršit!

Jako benefit v těchto těžkých chvílích, můžete zaměstnancům poskytovat vitaminové tablety nebo jim do firmy zajistit hromadnou objednávku potravin, aby po práci sami nemuseli na nákup.

Hodně štěstí a pevné zdraví!

Zajímavé odkazy

Aktualizace | 22.03.2020, 08:45

Informace WHO o používání ochranných prostředků a typové profese pro přidělování respirátorů a roušek

Pracovněprávní desatero boje s koronavirem od MPSV

Zjistit více
Kontrola firemního osobního vozidla před jízdou

Zejména v případech, kdy si firemní vozidlo střídá více zaměstnanců, nemůžete mít nikdy jistotu, v jakém stavu vozidlo, které zrovna musíte využít, vrátil váš kolega před vámi. Je proto nanejvýše důležité, provést určité úkony a kontroly vozidla před jízdou. Jaké úkony to jsou a co vše si vlastně pohlídat před jízdou? Tak přesně to se pokusím osvětlit v dnešním článku.

Principiálně vše spočívá v tom, abyste

  • nezpůsobily nehodu pro
    • špatný technický stav vozidla;
    • chybějící povinnou výbavu;
    • vlastní nevyhovující psychický - fyzický stav;
    • nevhodnou obsluhu vozidla;
  • nezhoršili důsledky nehody
    • pro nevhodně zajištěný náklad ve vozidle;
  • nezhoršili / nezkomplikovali si situaci
    • volbou nebezpečné nebo jinak nevhodné trasy;
    • absencí povinné či jiné vhodné výbavy;
    • absencí povinných dokladů.

Připravili jsme pro vás grafický poster, který shrnuje a graficky znázorňuje nejdůležitější pokyny ke kontrole vozidla před jízdou!

Vyvěste jej na svých pracovištích, připomeňte tak skvělým způsobem řidičům jejich povinnosti a podpořte firemní kulturu BOZP.

Technický stav vozidla

Řiďte vždy jen takové vozidlo, které je v řádném technickém stavu. Úplným základem by mělo být, ověřit si "nálepku na RZ" o technické prohlídce, zda již není propadlá. Zde záleží na tom, jak moc důvěřujete svému zaměstnavateli, že si termíny hlídá.

Pneumatiky a kola

Sníh na vozovce
Za tohoto počasí a stavu vozovky opravdu oceníte kvalitní pneumatiky v řádném stavu

Pneumatiky a kola obecně jsou alfou a omegou bezpečné jízdy. Věnujte proto chvilku jejich kontrole. Alespoň vizuálně překontrolujte:

  • tlak kol (zda není některé kolo nadměrně podhuštěné);
  • dezén pneumatik, zda nejsou viditelně sjeté (využijte kontrolní body);
  • kola (disky) zda nevidíte očividná mechanická poškozené, např. po nárazu.

Pokud se vám něco nebude jen trochu zdát, prověřte své podezření důkladně nebo rovnou kontaktujte svého vedoucího zaměstnance, popř. osobu odpovědnou za firemní vozidla.

Dostatečná hloubka dezénu je důležitá nejen v zimě
Dostatečná hloubka dezénu je důležitá nejen v zimě
I sněhové řetězy vás někdy mohou dostat z nesnází
I sněhové řetězy vás někdy mohou dostat z nesnází
Pneumatika sjetá až na "dráty"
Pneumatika sjetá až na "dráty"

Mechanická poškození vozidla

Obejděte si vozidlo a sledujte případná mechanická poškození. Promáčklé či prasklé části a díly, chybějící části apod. I menší promáčklina může značit dopravní nehodu a vážnější poškození. Navíc může být zpětně dána za vinu vám. Informujte proto vedoucího zaměstnance a žádejte vysvětlení, jak k poškození došlo.

Čistota vozidla

Čistota má pro bezpečnost zásadní vliv.

Překontrolujte si čistotu všech oken vozidla. Nejen předního, ale opravdu i bočních okýnek a zadního okna. Stejně tak si překontrolujte čistotu zpětných bočních zrcátek.

Nezapomínejte také na čistotu všech světlometů.

Čistá musí být i registrační značka vozidla.

Dle potřeby vozidlo očistěte.

Stav provozních kapalin

Při kontrole postupujte dle návodu výrobce. U novějších vozidel jsou stavy signalizovány na palubní desce. V případě poklesu některé z kapalin začne signalizovat kontrolka. Pokud po nastartování vidíte, že některá z kontrolek svítí, kapalinu buď doplňte (např. kapalina do ostřikovačů) nebo informujte vedoucího zaměstnance, který určí další postup.

Nikdy nepoužívejte vozidlo v rozporu s pokyny výrobce!

Někteří zaměstnanci jsou schopni vrátit na firemní parkoviště vozidlo s prakticky prázdnou nádrží pohonných hmot. Pohlídejte si i toto, abyste cestou nebyli překvapení.

Kontrola světel

Z předchozího kroku již víte, že máte světla čistá. Teď ale otázka, zda svítí. Po nastartování překontrolujte, že světla svítí tak, jak mají. Prověřte si obrysová a potkávací světla, zadní brzdová světla, couvací světla, světla pro denní svícení, ale také přední i zadní mlhová světla a nic nezkazíte ani rychlou kontrolou světel pro znamení o změně směru jízdy.

U předních světlometů si rovněž zrovna překontrolujte nastavení správného sklonu. Zejména u vozidel typu kombi je nutno s ohledem na zatížení kufru regulovat náklon světel.

Kontrola povinné výbavy vozidla

Překontrolujte si před jízdou, že je firemní vozidlo vybaveno povinnou výbavou a vyhněte se tak případným komplikacím a život ohrožujícím stavům.

Povinná výbava je stanovena přílohou č. 12, vyhlášky č. 341/2014 Sb., úz a pro osobní vozidla je následující:

Náhradní kolo a příslušenství nutné k jeho výměně

Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně musí být vybaveno vozidlo kategorie M, N, O nebo R, s výjimkou

  • vozidla, které má opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik;
  • vozidla, které je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí;
  • vozidla s patřičným smluvním vztahem, na jehož základě bude zajištěna oprava poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky;
  • vozidla v jízdní soupravě, je-li náhradním kolem stejného rozměru a provedení a příslušenstvím nutným k jeho výměně vybaveno jiné vozidlo v této jízdní soupravě.

Náhradním kolem a příslušenstvím nutným k jeho výměně se rozumí

  • náhradní kolo, tedy ráfek s pneumatikou, které je dostatečně upevněno v držáku zajišťujícím, že síla při snímání kola z držáku nebo vkládání do držáku nepřesáhne 490 N; v případě, kdy je na vozidle použito více rozměrů kol, musí být náhradní kolo použitelné pro všechny tyto rozměry nebo musí být vozidlo vybaveno náhradními koly pro všechny rozměry,
  • klíč na matice nebo šrouby kol vozidla a
  • příruční zvedák o nosnosti rovnající se alespoň největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu nejvíce zatížené nápravy vozidla nebo jízdní soupravy nebo rovnající se hmotnosti zvedané části vozidla z největší technicky přípustné hmotnosti vozidla při zvedání této části způsobem stanoveným výrobcem pro použití zvedáku.

Lékárnička první pomoci velikosti I

Lékárnička první pomoci musí obsahovat:

  • 3 ks - Obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2
  • 3 ks - Obvaz hotový s 2 polštářky (šíře nejméně 8 cm, savost nejméně 800g/m2
  • 1 ks - Náplast hladká cívka (velikost 2,5 cm x 5 m, min. lepivost 7 N/25 mm)
  • 1 ks - Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1250 mm)
  • 1 ks - Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
  • 1 ks - Nůžky zahnuté (se sklonem) v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty - délka nejméně 14 cm
  • 1 ks - Isotermická fólie (min. rozměr 200 x 140 cm)

Obsah lékárničky se ukládá do samostatného pouzdra. Součásti obsahu lékárničky musí být neporušené, vizuálně v pořádku a nesmí vykazovat známky znečištění či jiného znehodnocení. Lékárnička se ve vozidle ukládá v takovém prostoru, aby na ni nemohlo dopadat přímé sluneční záření. Úložný prostor pro lékárničku musí být suchý a čistý a musí být snadno přístupný

Výstražný trojúhelník

Výstražný trojúhelník se může hodit kdykoliv!
Výstražný trojúhelník se může hodit kdykoliv!

Výstražným trojúhelník musí být schválený podle předpisu EHK č. 27

Řidič motorového vozidla, které je povinně vybaveno přenosným výstražným trojúhelníkem, musí tohoto trojúhelníku užít po dobu nouzového stání, například při

  • přerušení jízdy pro závadu na vozidle nebo nákladu,
  • v důsledku dopravní nehody nebo
  • pro náhlou nevolnost,

jestliže takové vozidlo tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích.

Trojúhelník musí umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti

  • nejméně 50 m,
  • na dálnici nejméně 100 m za vozidlem.

V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší. Je-li motorové vozidlo vybaveno výstražným světelným zařízením, musí ho řidič užít nejméně po dobu, než výstražný trojúhelník umístí na vozovce.

Reflexní vesta

Mezi další povinnosti řidiče patří i povinnost, mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu (např. reflexní vestu), nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním.

Oděvními doplňky jsou

  • blůza,
  • kabát,
  • tričko,
  • vesta nebo
  • kalhoty

fluorescenční žluté nebo fluorescenční oranžovo-červené barvy doplněné retroreflexními pásy (dále jen „výstražný oděv“).

Retroreflexní pásy a fluorescenční plochy musí být na výstražném oděvu vhodně umístěny a provedeny v dostatečné ploše. Tyto podmínky jsou splněny, odpovídá-li výstražný oděv požadavkům příslušné harmonizované evropské normy ČSN EN ISO 20471:2013. Oděvy s vysokou viditelností - Zkušební metody a požadavky.

Vzory výstražných oděvů jsou vyobrazeny v příloze č. 12 vyhlášky č. 294/2015 Sb., úz, viz obrázky níže:

Blůza
Blůza
Tričko
Kalhoty
Krátké kalhoty
Kabát
Vesta
Kalhoty se šlemi

Další doporučená výbava vozidla

Nekonečná, několikahodinová kolona? I to může být realita!
Nekonečná, několikahodinová kolona? I to může být realita!

Povinná výbava je nezbytná k bezpečnému provozu vozidla. Existuje ale i řada dalších věcí, které, pokud je při jízdě budete mít u sebe, vám mohou značně usnadnit cestu.

Patří mezi ně zejména:

  • Návod k obsluze vozidla výrobce
  • Náhradní žárovky a pojistky;
  • Pracovní rukavice;
  • Hasicí přístroj (řádně zajištěný, aby se při jízdě neodjistil a v případě nehody neuvolnil);
  • Sněhové řetězy, lopata (v zimě, zejména při cestě do hor);
  • Svítilna (při jízdě v noci);
  • Kompresor pro huštění pneumatik do autozásuvky;
  • Nabíječku na mobilní telefon do autozásuvky;
  • Evropský formulář záznamu o dopravní nehodě
  • Plán cesty – trasa, místa k odpočinku (ideálně každé 2 hodiny)
  • Pití a jídlo, deka na přikrytí;
  • Evidence o době řízení a době čerpání bezpečnostních přestávek;
  • Kniha jízd.

Zajištění nákladu

Převážíte-li ve vozidle náklad, tento je nezbytně nutné řádně zabezpečit a zajistit. Ve vozidle by ideálně nemělo být nic jen tak volně. Při dopravní nehodě se z každé věci může okamžitě stát projektil a zranit nebo dokonce usmrtit člena osádky.

Přednostně všechen náklad ukládejte do kufru. Kufr musí být opatřen krytem.

Pokud už musíte něco ukládat na sedadla nebo pod ně, pokuste se takový náklad co nejlépe zabezpečit. Řešením může být např. využít bezpečnostních pásů.

Další úkony, které je nutno před jízdou provést

Před samotnou jízdou je samozřejmě také nutné provést základní kontrolu a seřízení vozidla, především:

  • seřízení polohy sedadla;
  • seřízení polohy volantu;
  • seřízení zpětných zrcátek;
  • zkontrolovat a použít bezpečnostní pás;
  • poučit ostatní osoby o nutnosti použít bezpečnostní pás.
  • zkontrolovat další skutečnosti, které by mohly mít vliv na bezpečnost jízdy.

Vhodné také může být, kontrolu před jízdou zaevidovat, např. do knihy jízd, pro případné zpětné prokázání a to zejména při dopravní nehodě.

Přeji šťastnou a bezpečnou cestu!

Zjistit více
Postery bezpečnosti práce, které musíte mít!

Připravili jsme pro vás sadu bezpečnostních pokynů v podobě grafických posterů, které skvěle doplní vaše pracoviště a podpoří kulturu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Postery si nyní můžete za zvýhodné ceny zakoupit na e-shopu BOZPkestazeni.cz.

Jaké postery nabízíme?

V době psaní tohoto článku nabízíme 10 posterů v podobě bezpečnostních pokynů a dvě karty první pomoci. Nabídka se však průběžně rozšiřuje.

Vybírát můžete s posterů zaměřených na bezpečnost práce s elektrickými spotřebiči a ručním nářadí, motorovými vozíky, ale i postery zaměřené na bezpečnost a ochranu zdraví při práci s vyhrazenými technickými zařízeními, jako jsou kompresory (tlakové nádoby stabilní), mostový jeřáb nebo tlakové láhve na technické plyny.

K čemu postery slouží?

Postery slouží k podpoře bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Pomocí jednoduché grafiky a stručných textových informací shrnují nejdůležitější zásady BOZP při práci s konkrétními zařízeními nebo při konkrétních činnostech.

Pro zaměstnance jsou zajímavé a rádi se nad nimi pozastaví. Pokud je umístíte na pracoviště, budou mít zaměstnanci nejdůležitější zásady vždy před očima - takové zásady se potom porušují hůře!

Postery jsou ideálním a důležitým doplňkem školení BOZP a vnitřních předpisů BOZP. Navíc skvěle zpestří pracoviště a dají všem na vědomí, že zde se o kulturu bezpečnosti pečuje!

Postery se prodávají tištěné nebo digitální?

Postery prodáváme v digitální podobě - jako tzv. digitální obsah. Zakoupením získáte poster ve formátu *.PDF v tiskové kvalitě. Ten si následně buď sami nebo prostřednictvím profesionální tiskárny vytisknete v množství a velikostech dle vašich potřeb. Postery jsou připraveny k tisku na formát A4. Menší formáty nejsou pro zachování čitelnosti doporučeny, ale větším se meze nekladou. A3 může být skvělou volbou!

Nemáte v nabídce poster, který bychom potřebovali...

Pokud v naší nabídce chybí poster, který by se hodil právě na vaše pracoviště, neváhejte nás kontaktovat na info@bozpkestazeni.cz - jsme ochotni, pokud to bude v našich silách, připravit poster na míru vašim požadavkům. Vše je na vzájemné domluvě, tak se rozhodně nezdráhejte ozvat.

Zjistit více
Lampiony štěstí a svědomí prodejců

Nedávno jsme na webu BOZPforum.cz řešili problematiku lampionů štěstí a jejich bezpečnosti, tedy spíše nebezpečnosti (celý článek).

Lampiony štěstí působí po celém světě, kde se používají, spoustu problémů v podobě požárů. V Česku je známý požár střechy objektu v centru Zlína, kde škoda dosahovala ke třem milionům korun. V Německu došlo k obrovským škodám, když jeden z lampionů vypálil přístaviště jachet.

Velmi krutý byl případ z počátku Nového roku 2020, kdy lampiony štěstí zapálili pavilon opic jedné z německých ZOO. V pavilonu tehdy uhořelo více než 30 zvířat, zejména šimpanzů, goril, orangutanů, kaloňů a různých druhů ptáků. Šlo o nepředstavitelnou tragédii.

Co je zarážející, je nečinnost státních orgánů. Lampiony štěstí v Česku prakticky není možné legálně pouštět. Nesmějí být vypouštěny ve vzdálenosti do 50 km od mezinárodního letiště. Síť mezinárodních letišť v Česku je přitom poměrně hustá (pozn.: většina z nich není veřejných a nenabízejí komerční lety).

Mapa mezinárodních letišť ČR s vyznačením zón, kde nesmí být lampiony vypuštěny, viz obrázek níže.

To mě vedlo k akci. Největším prodejcům lampionů štětí v ČR jsem odeslal email s dotazem, zda o rizicích lampionů štěstí ví, zda zaznamenali nešťastnou událost v ZOO a zda i přesto hodlají podporovat prodej lampionů v ČR. Reakce obchodů budu postupně zveřejňovat, pokud nějaké budou, níže.

Jako první zareagoval obchod UNI HOBBY a.s.

UNI HOBBY a.s. reagovalo velmi pohotově, zjevně bez velkého uvažování. Zhodnotili fakta o lampionech a rozhodli se reagovat. Reakce UNI HOBBY a.s. mě velmi mile překvapila a popravdě řečeno jsem takovou reakci a tak rychle vlastně ani nečekal. Důležitou část z reakce cituji níže:

Díky Vašemu upozornění jsme dnes vydali pokyn, aby byl tento sortiment okamžitě stažen z nabídky a prodeje na jednotlivých marketech. To se v tuto chvíli děje a předpokládám, že se v budoucnu již s témto sortimentem u nás nesetkáte.

Tak kdo bude další?

Další prodejci a jejich vyjádření

Nechci nikoho konkrétního poškodit, proto jsem se rozhodl nezveřejnit konkrétní názvy obchodů. Po třech dnech se většina oslovených vyjádřila a všichni více méně stejným způsobem, ve smyslu:

Prodejem lampionů neporušujeme žádné právní předpisy. Prodej je legální. Zákazníci jsou upozorněni na rizika a způsob použití v návodu výrobce. To, že zákazník nerespektuje pokyny výrobce, to není náš problém. O rizicích víme. Lampiony štěstí proto už jen doprodáme a dále nebudeme nabízet.

Jen bych rád podotknul, že každý jeden prodaný lampion štěstí může způsobit fatální škodu!

Zjistit více
Krátká story z našich silnic

Včera jsme se kolem desáté v noci vraceli domů. Jeli jsme po hlavní silnici. Když jsme kousek za Slavkovem u Brna vjížděli do ostřejší, levotočivé zatáčky, jel jsem slabých 90 km/hod, zcela dle předpisů i místní situace a v tom...

V protisměru jede bílá dodávka, za ni nalepený kamion s návěsem a... vedle kamionu, v protisměru, tedy přímo proti nám nějaké osobní vozidlo. Nutno dodat, že silnice je v daném místě natolik úzká, navíc zprava olemovaná svodidly, že se na ni kamion a dvě osobní auta vedle sebe rozhodně nevměstnají!Opravdu chytré, předjíždět v noci do (ze směru předjíždějícího) pravotočivé zatáčky!

Žena, na sedadle spolujezdce stihla křičet jen: "Né, né, néééé!", já jsem se soustředil na to, co nejrychleji zastavit a dostat se s vozidlem co nejvíce doprava, kde byla svodidla. Při "smykování" ke svodidlům jsem jen zpevnil jsem celé tělo, hlavu zapřel o hlavovou opěrku a připravoval jsem se na výstřel airbagu.

Řidič dodávky i kamionu celou situaci zpozorovali a uvědomili si, jaká katastrofa se blíží! Jejich reakce byla nesmírně pohotová a profesionální. Řidič dodávky dupl na plyn, aby vytvořil co nejrychleji mezeru mezi sebou a kamionem. Řidič kamionu naproti tomu začal silně brzdit. Sám ani nevím jak, protože jsem se jen soustředil na to, ať jsem co nejvíce vpravo u svodidel, ale dle zpětného vyprávění ženy předjíždějící řidič nakonec svůj manévr stihl dokončit a myška mezi naším již stojícím vozidlem a silně brzdícím kamionem mu doslova o chlup vyšla.

Chvíli jsem se musel rozdýchat. Pak se podívám do zpětného zrcátka a vidím, jak předjíždějící spokojeně ujíždí dál a jen blikne čtverkama jakože: "Sorry kámo!" Řidič kamionu se již také pomalu rozjíždí a v tom na mě řve žena: "Jeď! Jeď nebo do nás napálí zezadu!" - dobrá připomínka, pomyslím si a dupu na plyn.

Předjíždějící vůbec nemohl tušit, zda jsme v pořádku, zda jsme nenarazili např. do svodidel. Přesto prostě odjel. Až zpětně jsme začali bilancovat, co vše se mohlo stát. A to vše zcela zbytečně. Protože se najde blbec, který se rozhodne předjíždět v noci do zatáčky...

O tom, že to byl opravdu silný zážitek, co donutí člověka přemýšlet svědčí i fakt, že zrovna přemýšlím nad podobou a textem kartičky, kterou si chci dát do peněženky, jako vzkaz pro případné záchranáře. Má žena ji má již dávno, ale já se k tomu, ani přes její naléhání, doposud nedostal. Tohle byl ale dostatečný impuls.

Pokud se v příběhu poznají jeho aktéři - všichni tři ve směru Slavkov u Brna, tak řidiči kamionu i dodávky velké díky za pohotovou reakci. A předjíždějícímu přeji jen, aby co nejrychleji dospěl ve zkušeného řidiče a již více na silnici nikoho neohrozil!

Zjistit více
BOZPforum.cz - informace ze světa bezpečnosti

Dne 9. listopadu, minulého roku (tedy 2018), jsem spustil první verzi BOZPforum.cz. Původní myšlenkou bylo, převést odbornou diskusi z Facebook skupiny "Bezpečáci" - výměna zkušeností BOZP i PO, tedy z nevyhovujícího prostředí platformy Facebook, do vlastního diskusního fóra, které by umožnilo po technické stránce lépe diskutovat.

To se úplně nepovedlo. Důvodů bylo jistě více. Hlavní problém jsem ale spatřoval v tom, že lidé zkrátka nechtějí Facebook opustit. Jsou na něm přihlášeni dnes a denně. Sledují ho na svém mobilu téměř neustále a představa, opustit jej, je pro některé až děsivá.

Proto jsem začal přemýšlet, co dál. Ukončit celý projekt? Pokračovat ve snažení a doufat? Nebo vše zkrátka transformovat? Poslední varianta zvítězila.


Transformace projektu BOZPforum.cz

Mou snahou vždy bylo, propojit odbornou veřejnost s laickou veřejností. Umožnit odbornou diskusi, osvětlení problémů a dotazů a zkrátka šířit povědomí o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Diskusní fórum jsem viděl jako tu správnou cestu. Postupně jsem ale pochopil, že nemusím uvažovat tak omezeně. Že celý projekt mohu transformovat a vytvořil kompletní oborový portál s ucelenými informacemi, který nemá v ČR obdoby.

Dne 10. června tohoto roku bylo spuštěno aktualizované BOZPforum.cz, které nově sestává z několika hlavních celků, kterými jsou:

  1. informační internetový oborový magazín, která sestává ze dvou hlavních částí:
  2. diskusní fórum pro odbornou veřejnost (skryté běžné veřejnosti),
  3. diskusní fórum pro veřejnost (přístupné komukoliv po základní registraci),
  4. sekce akce (informující o pořádaných konferencích, seminářích a jiných akcích v oboru, mimochodem již příští měsíc se se členy BOZPforum.cz můžete setkat na exkurzi ve vodní elektrárně Dalešice),
  5. katalog odborníků (prohlédnout / registrovat se).

Za vším tím stojí obrovský kus práce, odříkání a nemalé investice. Jsem ale rád, že už nyní, tak krátce po spuštění, plní BOZPforum.cz svůj účel. Už nyní totiž přichází pozitivní zpětná vazba, které si nesmírně vážím. Už nyní vím, že informace na BOZPforum.cz některým z vás pomohly. A to je přesně ten důvod, proč to dělám.


Chcete na projektu spolupracovat?

BOZPforum.cz není o jednom člověku. Již nyní je v něm zapojena desítka odborníků na různé oblasti. A čím více nás bude, tím lepší, ucelenější a odbornější informace můžeme poskytovat. Proto uvítáme spolupráci, ať již bude založena jakýmkoliv, pro obě strany výhodným, způsobem.

Není zájmem BOZPforum.cz zobrazovat reklamu a za ni inkasovat peníze, byť vzhledem k členské základně by toto bylo možné. Naším cílem je komukoliv, kdo má efektivní, inovativní, neotřelé či jinak zajímavé řešením BOZP, umožnit prezentaci tohoto řešení. Poskytněte nám cenné informace a my se postaráme o to, aby se dostaly k těm správným lidem.

Můžeme představit vámi zavedené opatření prevence rizik, představit vaši službu nebo váš výrobek.

Spolupracovat nechceme jen s firmami, ale i jednotlivci. Pokud jste odborníky na konkrétní oblasti nebo jste např. zaměstnancem, kterému se stal pracovní úraz, přijedeme za vámi a natočíme společně rozhovor. Nenechávejte si své vědomosti, zkušenosti a informace jen pro sebe - sdělte je světu!

Rámcové informace o tom, jak spolupracovat, jsou uvedeny zde: https://bozpforum.cz/nabidka-spoluprace-pro-partnery-a-firmy/

Budu moc rád, pokud mně podpoříte i vy, např. jen obyčejným sdílením a pokud dáte projektu BOZPforum.cz šanci.

Zjistit více
Přilba pro práce ve výškách nesmí při pádu zradit!

Přilba pro práce ve výškách není totéž, jako běžná průmyslová ochranná přilba. Opomíjenou oblastí při nákupu bezpečnostní přilby a při přidělování prostředků osobní ochrany zaměstnancům je, její účinnost proti rizikům, které přímo souvisejí s pracovní činností osádky pohyblivých plošin a pracovních košů - volitelné příslušenství mobilních výložníkových nebo hydraulických nakládacích jeřábů.

Přilby pro práce ve výškách

Bohužel je dnes stále pro většinu zaměstnavatelů a jejich zaměstnanců typické používání levných přileb ve výškách nad 1.5 metru od úrovně terénu., které nesplňují potřebné požadavky. Stačí vítr nebo průvan a přilba z hlavy uletí.

Důvod proč lidé ve výškách mají nevhodné nebo žádné přilby jsou mizerné znalosti, nepřipouštění si rizika a snaha o úspory.

V mimořádné situaci - při pádu z výšky - takovou přilbu nepřesvědčíte, aby vám chránila hlavu cestou na zem. Nestihnete si ji ani zachytit.

Výběr přilby pro práci ve výšce

Lidé pak umírají na následky úrazu poranění lebky způsobeného nárazem na ocelovou konstrukci nebo při dopadu na zem.

Volte přilby určené pro práce ve výškách, ne jiné!

Náročné podmínky splňují pouze bezpečnostní přilby speciálně konstruované pro práce ve výškách.

Doporučuje se přilba bez kšiltu s tříbodovým úchytem podbradního pásku. Za předpokladu správného použití spolehlivě chrání lebku až do zachycení těla zařízením protipádové ochrany.

Nezbytnou podmínkou pro ochranu lebky je správné nastavení délky potních pásků a obvodu vnitřního postoje přilby tak, aby přesně "seděla". Dotažení a sepnutí podbradního pásku - nemáme stejně velké hlavy.

V případě pádu a náhodného zachycení přilby o konstrukci, větve stromů nebo jiné překážky pak speciální bezpečnostní pojistky chrání uživatele před oběšením nebo zlomenou krční páteří.

Vhodná přilba pro práce ve výškách

Bezpečnostní pojistka při rázu praskne nebo se rozevře uzávěr v podbradním pásku.

Přilba pro práce ve výškách - na co si dát pozor?

Používané bezpečnostní přilby musí splňovat požadavky platných právních předpisů.

Musí být evidovány, pravidelně kontrolovány a používány podle pokynů v návodu výrobce.

Povinností zaměstnavatele a osoby samostatně výdělečně činné je vést o přilbě používané do výšek dokumentaci v rozsahu:

  1. Osvědčení o shodě se schváleným typem
  2. Český návod k používání, označování, kontrole a vyřazování
  3. Evidenční list se záznamy o provádění pravidelných kontrol
  4. Doklad o prokazatelném seznámení zaměstnance s návodem k používání, podmínky pro označování a dobou expirace. Vlastnosti plastů jsou proměnlivé v čase. Mohou je chemicky ovlivnit i lepidla nebo barvy popisovačů.

V případě, že prodejce není schopen poskytnout potřebné dokumenty, je třeba změnit dodavatele. Rozhodnutí o typu přilby neovlivňuje pouze její cena, ale fyzikální zákony, protože gravitace je neúprosná.

Chytří vědí, že porušováním zásad bezpečnosti práce ztrácejí nárok na pojistnou ochranu. Všichni ostatní to ignorují a věří, že to nějak zvládnou ...

Ale přesto i tady ekonomika hraje zásadní roli.

Pojišťovny dnes oceňují hodnotu lidského života na 10 milionů korun. Ustojí vaše firma následky pracovního úrazu se všemi důsledky, které z toho plynou?

Pomáhám chránit život a zdraví osob pracujících na plošinách a ve výškách (školím a prodávám prostředky osobní ochrany do výšek). V případě dotazů, se na mě neváhejte obrátit (Jana Čechová, janacechova.cz, rtscechova@email.cz)

Zjistit více
Jak vypadá pracovní den "bezpečáka"?

Mnozí se mě často ptají: "Jak vlastně vypadá takový běžný pracovní den "bezpečáka?" Na tuto otázku se však velmi těžce odpovídá. Zejména proto, že každý den je úplně jiný. Jednou klidný, podruhé bouřlivý. Jednou člověk prosedí dlouhé hodiny v kanceláři, jindy zase naběhá tolik kilometrů, že by se za ně leckterý sportovec nemusel stydět. Někdy stres. Jindy zase pohoda. Pracovní náplň "bezpečáka" je velmi pestrá, což je při tak velkém záběru, který musí obsáhnout, i poměrně logické.

Rozhodl jsem se proto popsat jeden svůj konkrétní pracovní den. Tento popis nemá v žádném případě dávat pohled na povolání jako takové. To vůbec ne. Jen dává nahlédnout "pod pokličku" a vlastně, dost možná, jen tu mou.

Píp. Píp. Píp. Budíček!

Tentokrát vstávám poměrně časně z rána. Na budíku jsou tři hodiny a už nepříjemně a vtíravě kvílí. Mám před sebou více než 150 km dlouhou cestu autem a v 6:00 začíná mé školení bezpečnosti práce zaměstnanců jednoho výrobního podniku. Na začátku dne asi není nic zajímavého. Zkrátka klasické ranní utrpení, nekonečné oddalování vstávání, hrozný spěch, nestíhačka.. no však to asi všichni známe.

Papíry ke školení mám již z včera připraveny, tak je jen rychle beru a vyrážím na cestu. Cesta v tuto časnou hodinu by byla poměrně snadná a bezproblémová. To by však zrovna nesměla být taková průtrž mračen, jaká byla. Jel jsem opatrně, pomalu, přesto jsem několikrát pocítil krátký aquaplaning. Cestou jsem si ještě v duchu opakoval nejdůležitější body školení a ladil jednu stanici rádia za druhou, protože jedna byla horší, než druhá.

Na místo jsem dorazil s patnáctiminutovým předstihem, což je u mě skvělý čas.

Rychlá příprava školení a jde se na to!

Pozdravím se s provozovatelem, neodmítnu ranní kávičku a pomalu si připravuji notebook s projektorem. Času málo, tak je jako vždy vše zaseknuté a probíhající aktualizace windows mně na pohodě také zrovna nepřidává. Když vidím ten její nekonečný průběh a již přicházející, byť značně rozespalé školené, optimismus ze mě jenom srší.

Nakonec však všechno klapne na výbornou a přesně na čas T + 10 min se může začít. Žádného ze školených jsem neviděl podřimovat, dokonce někteří reagovali na mé podněty a zaznamenal jsem i několik dotazů. Což je vzhledem k brzkému rannímu času velmi dobrý výkon.

Po školení za mnou přišel jeden ze školených, který je současně i mistrem - vedoucím zaměstnancem. Velmi mile mě překvapil jeho zájem o problematiku. Vyptával se na spoustu oblastí. Chtěl vědět, jak je co nejlépe vyřešit. Chvíli jsme takto diskutovali. Pak přišla na řadu kompletace dokumentace školení. Má ne zrovna oblíbená činnost, ale zrovna v těchto papírech pořádek opravdu být musí.

Dořešení restů

S provozovatelem jsme dále řešili některé resty. Konzultovali jsme společně zavedená opatření. Zejména jsme ale sedli nad protokolem z kontroly hasičů. Společně jsme zafajfkovali splněné a zbývající body. Jeden ze zbývajících bodů protokolu, který byl zrovna na pořadu, byla dokumentace zdolávání požárů. Tu jsem již dříve vypracoval a připravil, nyní přišel čas ji zkonzultovat s velitelem místní hasičské stanice, jejíž osádky ji v případě požáru nejpravděpodobněji využijí.

Sedli jsme tedy do auta a vydali se na nedalekou hasičskou stanici. Tam nás uvítal její velitel. Společně jsme se posadili do zasedací místnosti a připravený dokument začali společně projednávat. Velitel se ochotně rozpovídal o historii podniku, o požárech, které tam již hasil, ale i o jiných událostech. S dokumentací neměl problém. Myslím, že se mu i líbila. Chtěl si ale domluvit termín, kdy se na provoz postupně dojedou podívat a seznámit se s ním, všechny směny. Navrhl jsem, že by se taková prohlídka mohla spojit s cvičným požárním poplachem, který stejně co nevidět budeme muset zorganizovat. Velitel byl bez zaváhání pro. To mě mile překvapilo. Na cvičení se už velmi těším. To je určitě ta záživnější a akčnější část této práce.

Mile překvapeni vřelým a příjemným přijetím ze strany velitele hasičů, spokojeni s výsledky jednání, jsme se s provozovatelem vraceli zpět na firmu.

Zaujalo Vás toto povolání?

Provedl jsem mezi "bezpečáky" velký průzkum a výsledky jsem pro vás zpracoval do velmi podrobného článku, plného grafů a statistik. Můžete tak o povolání "bezpečáka" zjistit ještě více!

Co tak mrknout na provoz? No jasně!

Do oběda ještě dlouho. Takže šup do provozu. Pracoviště jsou z dřívějška již poměrně dobře proklepnutá. Pro jednotlivé pracovní činnosti, stroje a zařízení, jsou řádně vyhodnocena rizika a navržena opatření, která se průběžně zavádějí. Proto šlo tentokráte jen o takovou, řekněme, letmou prohlídku pracovišť s cílem pokusit se odhalit doposud nezjištěné bezpečnostní závady a nedostatky a napomenout pár zaměstnanců, kteří stále nechápou, že více očí jim nedoroste a že být hluchý, není úplná sranda.

Firma provozuje vlastní areál s několika objekty, takže prohlídka, i když rychlá, zabere bez problémů i několik hodin času. Záleží, jak moc člověk ostří oči. V tomto případě jde o pracoviště převzaté po dřívějším provozovateli, se spoustou nedostatků. Opatrnosti není tedy nikdy dost. Navíc "bezpečák" přeci musí jít příkladem. A tak se vybavuji osobními ochrannými pracovními prostředky, na krk věším fotoaparát, do ruky chytám nějaký ten blok s propiskou a jdu na to. Pracoviště již dobře znám, proto je mně dovoleno jít po vlastní ose.

Chcete vědět, jaké bezpečnostní závady jsem při prohlídce zjistil?

Níže se s vámi podělím o některá má zjištění, při takové běžné pochůzce pracoviště. Některé tyto závady mohou asi šokovat - ve špatném slova smyslu.

Nutno ale podotknout, že provozovatel má pracoviště v užívání teprve chvíli. K bezpečnosti má velmi pozitivní přístup. Je za ním už obrovský kus práce. Enormní investice nejen do technických opatření. Zavedeny stovky bezpečnostních opatření. Zavedena mnohá systémová a režimová opatření. Navíc jde o velmi těžký provoz a značně rozsáhlý areál. V kontextu tohoto všeho, jsou níže zachycené závady, jen malá pochybení, která se časem jistě odstraní.

První závada, které si všímám, na sebe nenechá dlouho čekat. Potom druhá, třetí, čtvrtá... Pokud bych měl v přístroji film, měl bych obavy, aby mě vůbec stačil.

Nejprve si všímám, že si řidič nakládaného kamionu, nebezpečně opřel žebřík o BigBag se sypkým materiálem. Již jsem osobně pomáhal při řešení několika úrazů, ke kterým došlo přesně z této příčiny. Proto jsem vůči tomuto počínání nekompromisní.

Nevhodně ustanovený žebřík
Nevhodně ustanovený žebřík

Řidiče se ani nesnažím poučit, protože jde o Ukrajince a s nimi já si bohužel příliš nerozumím. Takže si to schytá později vedoucí. O kousek dál vcházím otevřenými vraty do haly. Ale něco se mně nezdá. Asi za to může ten svěží jarní vítr, který mně fouká za krk. Vrata nejsou zajištěna v otevřené poloze. Nikde nikdo. Opět si nechám k rozhovoru s vedoucím a vrata zajistím.

Konečně tedy vstupuji do haly. Tam si všímám, že je u technologie obslužná plošina, na kterou vede něco mezi žebříkem a schůdky. Každopádně na plošině, nacházejíc se ve výšce nejméně 2,5 m, chybí ochranné zábradlí. A takový stav, ten je vždy o pořádný malér!

Obslužná plošina bez ochranného zábradlí
Obslužná plošina bez ochranného zábradlí

Nedaleko se potuluje jeden ze zaměstnanců. Na pracovišti jsou vykonávány rizikové práce. Průměrný hluk za 8 hod směnu je tu změřen na více než 92 dB. No a zaměstnanec má v uších hádejte co? Nic. Co s ním? Jako externista toho zase tak moc nezmůžu. Snažím se s ním promluvit, ale v tom už utíká pryč. Tohle, tohle to je přesně práce pro vedoucího!

V hale se příliš nevytápí. Dostatek tepla vzniká od technologií. To ovšem neznamená, že se na údržbu radiátorů může kašlat. Jeden byl pořádně zdevastovaný. Navíc uvolněný kryt představuje riziko možného pořezání se, odření se.

Rozpadající se radiátor
Rozpadající se radiátor

Další na pracovišti přítomná obslužná plošina sice má ochranné zábradlí, ale chybí okopová lišta. Plošina je ve výšce přibližně jednoho metru. Tedy požadavek nařízení vlády pro ni rozhodně platí.

Obslužná plošina bez okopové lišty
Obslužná plošina bez okopové lišty

Další část technologie sestává, mimo jiné, z elektromotoru, jehož práce se dále přenáší pomocí řemenového převodu. Řemenový převod jsem si mohl krásně prohlédnout, protože byl bez krytu. Zařízení je za normálních podmínek nedostupné a riziko hrozí zejména v případě údržby. Ale. Čert nikdy nespí!

Řemenový převod bez krytu
Řemenový převod bez krytu

Po domácku vyrobené schůdky, tak to je klasika. V tomto případě si dokonce jejich autoři uvědomili riziko možného pádu a opatřili je ochranným zábradlím. Jen bohužel, co do provedení, se toto zábradlí pro průměrného člověka příliš nevyvedlo. Je opravdu velmi nízké. Pokud si na schůdky stoupnu, natáhnu ruku podél těla. Mezi dlaní a madlem zůstává mezera přibližně 20 cm. Jo pokud bych měřil cca 150 cm, tak to bude značka: "ideál."

Schůdky s nedostatečným zábradlím
Schůdky s nedostatečným zábradlím

Zatarasené hasící přístroje? Tak to je klasika snad všude. Ze zkušeností vím, že pomůže opravdu jen zkrátit pohyblivou složku mzdy - bohužel.

Myslím, že to by stačilo. Přecházím tedy po nádvoří do další haly. V tom mě ale zaujme paleta s BigBagem, stohovaná na dalším BigBagu. Celý stoh se značně naklání. Při bližším zkoumání je jasné, že horní paleta je ve značně dezolátním stavu. Přesto však stále používána a je na ní umístěno více než půl tuny.

Poškozená paleta
Poškozená paleta

U další haly je i nakládací / vykládací rampa. Pod ní odvodňovací kanál. Kryt tohoto kanálu je, tak nějak, úplně v... no zkrátka ve špatném stavu. Hrozí tak zvýšené riziko zakopnutí osob, ale také riziko pro manipulační vysokozdvižné vozíky, které sem najíždějí. Nemusejí se nutně převrátit, ale zhoupnutí může způsobit pád materiálu.

Nebezpečný žlab
Nebezpečný žlab

Rampa sama o sobě je také riziková. Zcela chybí ochranné zábradlí nebo jiná vhodná zábrana proti pádu. Na rampě je umístěn plech, pro nakládku na kamiony. Z něj mám také smíšené pocity. No posuďte sami.

Nebezpečný nájezdový plech
Nebezpečný nájezdový plech

V další hale nacházím ne úplně správným způsobem provedenou opravu potrubí, v němž proudí hořlavý prach. Tento způsob není zrovna ideální, k zabránění vzniku statické elektřiny.

Nevhodná oprava potrubí
Nevhodná oprava potrubí

O kousek dál je zajímavým způsobem řešena elektroinstalace motoru - bez krytí. V prašném hořlavém prostředí. To opravdu není zrovna ideální stav.

Chybějící krytí přívodu elektromotoru
Chybějící krytí přívodu elektromotoru

A poslední, o co se podělím, je inovativní způsob řešení odsávacího potrubí strojní brusky. Tohle doma raději nezkoušejte.

A obsluha? Obsluha si jaksi zapomněla brýle. Zaměstnance se ptám: "Co oči? Ještě máte obě?". Dostalo se mně odpovědi: "Jo, ještě jo!" No tak je to asi v pořádku, ne? No ne! Není! Promluvil jsem zaměstnanci do duše a ten se vydal neznámo kam brýle hledat. Je to pro něj nové. Ale zvyknout si zkrátka bude muset.

Originální řešení odvodu
Originální řešení odvodu

Znovu podotýkám, že šlo v rámci mé činnosti toho dne jen o "rychlou", běžnou pochůzkovou kontrolu pracoviště. Samozřejmě, že při každé příležitosti s vedoucími zaměstnanci řešíme režimová opatření, diskutujeme technická řešení. Navíc pro většinu hlavních činností prováděných ve firmě, již byla provedena alespoň základní "Job Hazard Analysis."

Která z výše uvedených závad vám přijde nejhorší a kterou naopak považujete za úplnou prkotinu? Napište mně svůj názor do komentáře pod článek.

A co se dělo poté?

Pak už byl čas na oběd. Pracovní věci hodit za hlavu. Šup s provozovatelem do auta a hurá na meníčko. Spokojený jsem příliš nebyl. Snažím se jíst racionálně, "zdravě." A to většinou v restauracích ne úplně jde. Alespoň jsme měli chvíli času. Lépe se poznat a lépe pochopit motivace a potřeby toho druhého. Ale dost bylo oběda. Zpět do práce.

Bez řádné diskuse to prostě nejde...

Po obědě přišel správný čas na zahájení diskuse nejen o zjištěných nedostatcích, ale také o stavu přijímání bezpečnostních opatření. Nejen těch technických, ale zejména i těch režimových. Vše je potřeba bod za bodem projít. Rád se ujišťuji, že klient opravdu opatření správně chápe. Že rozumí jeho významu a zejména, jeho skutečnému přínosu pro firmu a zaměstnance. Rád mám přehled o tom, v jakém stavu je přijímání zavedených opatření. Vše toto vyústí v časový harmonogram a plán na příště.

Čas loučení...

Jsou tři hodiny odpoledne. Nezbývá, než se s provozovatelem rozloučit. Rozohnit koně pod kapotou vozu a vydat se na dvouhodinovou cestu zpět.

Cesta odsýpá. Občas nezbývá, než pořádně zakroutit hlavou před některými omezenci, kteří si myslí, že silnice patří jen a pouze jim. Zastávka na Benzině dá možnost vyřídit několik pracovních telefonátů a zjistit, že daný harmonogram tohoto týdne, jehož koordinace a úspěšné vytvoření stálo opravdu hodně sil, je zcela k ničemu. Protože tu inspekce práce, tam zase pracovní úraz. Priority jsou však jasně dané.

Večer. A stále s plným pracovním nasazením!

Vzhledem k dopravním omezením, několika delším telefonátům, přijíždím do kanceláře přibližně kolem půl šesté. Rychle vyřídit pracovní emaily. V evidenci pro klid duše překontrolovat, že úrazem postižený zaměstnance, o kterém jsem se dověděl v jednom z telefonátů, byl řádně proškolený. Pak už jen poladit pár věcí na webu, zpracovat fotografie z kontroly, vytisknout si podklady ke školení na zítřek a konečně, v sedm hodin večer, hodit pracovní věci za hlavu a přepnout se do osobního života.

Dnešek byl dlouhý. Z bude potřeba náležitě zkrátit.

Co vy na to? Jste "bezpečáci"? Jaké jsou vaše dny? Nejste? Jak se vám takový pracovní den zdá či nezdá? Komentáře povoleny.

Zjistit více
Tipy na filmy a seriály s tematikou bezpečnosti práce nebo požární ochrany

Nejsem zrovna úplný filmový maniak, ale pokud mám možnost, na kvalitní film či seriál, který v sobě obsahuje tematiku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nebo požární ochrany, se vždy rád podívám.

Navíc, sice bych to neměl říkat, ale některé scény mohou být natočeny tak působivě, přesvědčivě nebo zkrátka jen názorně, že není na škodu, je využít při školeních bezpečnosti práce nebo požární ochrany.

Níže dávám pro vaši inspiraci tipy na filmy a seriály, které jsem již viděl nebo o kterých vím, že existují. Naopak budu rád, pokud se i vy, v komentářích dole pod článkem, podělíte o své vlastní tipy. Postupně se pokusím článek aktualizovat a doplňovat. Snad bude čím.

Ke každému filmu a seriálu jsem si dovolil přidat i své vlastní hodnocení. Možná vám pomůže při rozhodování. Nutno ale podotknout, že do tohoto seznamu budu řadit jen taková díla, která se nebudu stydět doporučit. Filmové braky zde opravdu nehledejte.


Doporučení na filmy

Only the Brave (Hrdinové ohně)

Film natočený podle skutečné události nejprve sleduje osud jednotky Granite Mountain Hotshots na jejich cestě mezi hasičská esa a následně až dokumentárním způsobem zachytává nechvalně známé události, které se na stejnojmenné hoře udály.

Pokud příběh neznáte ani z doslechu, určitě po něm nepátrejte a rovnou si film pusťte. Můžete tak skvěle ochutnat, co obnáší být hasičem!


Mé hodnocení

95%

Deepwater Horizon (Moře v plamenech)

Film, který popisuje osudy osádky plovoucí vrtné plošiny Deepwater Horizon, na níž došlo v dubnu 2010 k havárii, následkem které se potopila. Havárie způsobila nejhorší ropnou katastrofu v dějinách USA.

Film nejenže sleduje osudy zaměstnanců plošiny, ale rovněž dává nahlédnout pod pokličku bezpečnosti celého kolosu.


Mé hodnocení

85%

Ta-weo (Věž smrti)

Hořící mrakodrap plný lidí. Tak přesně tato slova asi stačí na popis katastrofického snímku jihokorejského talentovaného režíséra Ji-hoon Kima.

Film je neskutečně akční, napínavý. Zachycuje jak davovou paniku, tak bezradnost hasičů a vlastně skvěle ukazuje, jaké obrovské problémy a nebezpečí mohou výškové objekty představovat.

Zapomeňte na Hollywood! Takto má vypadat katastrofický film!


Mé hodnocení

80%

Ladder 49 (Okrsek 49)

Film který ukazuje hasiče z jejich lidské stránky. Více než na akci, požáry se soustředí na psychologii postav. To ovšem neznamená, že byste o ryze hasičskou tematiku měli být ochuzeni.

Film sleduje osud hlavního hrdiny a jeho přerod z nezkušeného nováčka až po ostříleného hasiče, který se však jednou dostane do pořádné šlamastiky. Sledujte osud hrdinu, v podání brilantního Joaquina Phoenixe.


Mé hodnocení

80%

Backdraft (Oheň)

Stará klasika Rona Howarda, která sice mírně rezaví, ale přesto patří mezi zdařilé filmařské kousky. Vypráví příběh žháře, který k umocnění efektu požáru využívá jevu Backdraft a vyšetřovatelů, kteří se jej snaží dopadnout.

Ve filmu určitě nehledejte zachycení reality. Ohně, požárů, výbuchů, hasičů, hasičských cisteren a sirén v něm ale najdete více než dost.


Mé hodnocení

75%

Shi wan huo ji (Záchranné lano)

V Honkongu být hasičem, tak to je samo sobě o průser. A ne do jednoho se dostanou hrdinové snímku Hong Kongského režiséra Johniie To.

Film jako celek má v některých ohledech značné mezery a určitě nejde o žádný filmový masterpiece, ale některé mimořádné události jsou v něm zachyceny s takovou láskou a precizností, že určitě stojí za shlédnutí každému, koho problematika hasičů zajímá.


Mé hodnocení

75%

Doporučení na seriály

Chernobyl

Téma je asi zřejmé. Minisérie HBO zachycuje Chernobylskou katastrofu z pohledu osob, které do ní byly zainteresovány.

Pozor, malý spoiler: Seriál začíná prakticky výbuchem reaktoru. Tedy nečekejte, že bude zachycovat události, které výbuchu předcházely. Naopak kromě událostí na místě katastrofy, zachycuje i pohled na politický režim daného místa a času.

Dovolím si citovat ze seriálu:

"Neutrony letí z U235 téměř rychlostí světla, jako kulky. Proniknou doslova vším. Dřevem, kovem, betonem, tělem.
Každý gram uranu 235 obsahuje více než miliardu bilionů takových kulek.
A v Černobylu je ho přes tři miliony gramů. A právě teď hoří. 
To jsou tři miliony miliard bilionů kulek.
Většina těchto kulek bude střílet 100 let. Některé to vydrží i 50 000 let.
"


Mé hodnocení

95%

Chicago fire

Seriál o mezilidských vztazích, romancích, rozchodech, přátelství, hrdinství. Zdálo by se, že klasická klišé. Ale. Tentokráte zasazený do prostředí hasičské stanice města Chicaga s číslem 51, kde zachycuje osud jedné z jejích směn.

Kromě tedy výše uvedených vztahových klišé, seriál nabízí a servíruje v každém díle zpravidla 3 zásahy. Obvykle jde o dva zásahy pro celou osádku a jeden čistě záchranářský.

Zásahy jsou natočeny velmi odborně a věrohodně, byť stále s jistou přidanou dávkou televizní dramatičnosti. To ale nic nemění na tom, že jde zatím asi o jednu z nejlepších televizních podívaných, co se týče hasičské praxe.

A určitě nejde jen o výjezdy k požárům. Časté jsou také průmyslové havárie, pracovní úrazy nebo ozbrojené konflikty.

Bohužel mám pocit, že nápaditost postupem času klesá a poslední série rozhodně nedosahují kvalit těch prvních. Kvalita zachycených mimořádných událostí jde často do ústraní na úkor právě vztahů a politikaření - bohužel.


Mé hodnocení

75%

Chybí vám zde něco?

Máte tip na další filmy či seriály? Podělte se s ostatními v komentářích. Rád žebříček doplním.

Zjistit více
SAWAPP - cloudová aplikace ke správě pracovnělékařských prohlídek

Kontaktní informace

Ing. Vít Hofman

IČO: 020 65 681
DIČ: CZ8602215072
Města Mayen 1536
686 01 Uherské Hradiště
0
    0
    Přehled nákupu
    Jen 250  vás dělí od dárku zdarma!
    250 
    Váš košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón
      linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram