Dobrý den, na vaši otázku nelze odpovědět. Záleží, do jaké kategorie je práce zaměstnance zařazena (musí být kategorie 1) a…
Využijte nabídky našeho online školení o problematice poskytování OOPP - pracovní a bezpečnostní obuvi
Osobní ochranné pracovní prostředky nejsou na prvním, ale až téměř na posledním místě. Chci říct. Pokud při práci existuje riziko, které může poškodit zdraví zaměstnance, je nutno takové riziko všemi možnými způsoby, zejména potom změnou organizace práce nebo přijetím kolektivních opatření, z procesu odstranit nebo jej snížit na přijatelnou mez.
Poskytnout osobní ochranné pracovní prostředky by mělo být vždy až u konce onoho procesu snižování či eliminace rizika. K poskytování by mělo dojít v případech, kdy jiným vhodnějším způsobem konkrétní riziko z procesu odstranit nejde nebo by toto odstranění bylo neadekvátně drahé či jinak problematické.
Pomohu Vám správně a efektivně nastavit celou agendu poskytování osobních ochranných pracovních prostředků.
Je to snadné.
Osobní ochranné pracovní prostředky jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat požadavky stanovené zvláštním právním předpisem (nařízení vlády č. 21/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky).
Jelikož zaměstnavatel, ale i zaměstnanci mají v oblasti poskytování a používání ochranných prostředků značné povinnosti, právní předpisy pro pořádek také definují, co se za ochranné prostředky nepovažuje.
Mezi osobní ochranné pracovní prostředky nepatří:
Osobní ochranné pracovní prostředky jsou často tím posledním článkem, který rozhoduje o tom, zda dojde či nedojde k pracovnímu úrazu. I proto jsou na tyto prostředky kladeny nemalé nároky. Ochranné prostředky zejména musí:
Jednotlivé, velmi důležité body, zkusím blíže přiblížit v následujících podkapitolách.
Velmi důležitý požadavek, který se v praxi často porušuje. Tento požadavek defakto vylučuje to, co je bohužel častou praxí a sice vybavit zaměstnance prostředky od hlavy až k patě, aby se mu nic nestalo.
Takový zaměstnanec má pak zhoršený sluch, vidění, dýchání, je mu horko, nemá cit v rukou a nemůže se dostatečně pohybovat.
Ano. Použití každého ochranného prostředku je nutno zvážit. Typickým příkladem jsou chrániče sluchu. Ty se často poskytují bez podrobnějšího zhodnocení rizika hluku. Bez znalosti míry hluku na pracovišti, je ale poměrně problematický vybrat správné chrániče. Pokud je útlum příliš vysoký, zaměstnanec nemusí na pracovišti slyšet jiné, potřebné zvuky. Např. projíždějící vozidla nebo motorové vozíky. To pak může být zdrojem dalších rizik.
Dalším příkladem mohou být rukavice. Nevhodně vybrané rukavice nejen že nemusí dostatečně chránit před rizikem, před kterým mají. Ale navíc způsobují další rizika, jako jsou ta plynoucí z nedostatečného hmatu, působen potu na kůži, namotání rukavice na zařízení apod.
Obdobně, jak výše uvedeno v případě chráničů sluchu. Chrániče nesmí mít příliš vysoký ani nízký útlum hluku. Ale přesně takový, jaký vyžaduje dané pracoviště.
I ochranné brýle se dnes vyrábějí v různých provedení. Dle doby jejich používání nebo dle světelných podmínek na pracovištích.
Také jsou zcela zbytečné bezpečnostní boty s ocelovou špicí, pokud na pracovišti při činnostech není riziko pádu předmětů na nohy.
Před výběrem ochranných prostředků je tedy nutno dobře znát podmínky pracovišť.
Každý jsme jiný, svým způsobem jedinečný. Proto ne každý ochranný prostředek může sednout každému. Ukázkovým příkladem jsou boty. Jednak musejí mít správnou velikost a za druhé, i při správné velikosti mohou boty zaměstnance tlačit do nohy. Zejména pokud má nějaké atypické chodidlo. Například nadměrně široké v oblasti prstů. Zde se opět dostáváme také do podmínky, že ochranné prostředky nesmí představovat další riziko. A to tlačící bota určitě představuje. Vždyť zaměstnanec by se vůbec nemohl soustředit na práci.
Velmi typickým příkladem pak mohou být i ochranné brýle. Nezapomeňte zde na zaměstnance, kteří musejí nosit i dioptrické brýle! Zde je nutno poskytnout takové ochranné brýle, které jsou s dioptrickými kompatibilní nebo zkrátka nechat vyrobit ochranné brýle s dioptrickými skly.
Co se týče zdravotního stavu, zde je opět zcela typickým příkladem výše uvedená nutnost nosit dioptrické a ochranné brýle současně. Jsou ale i jiné, méně časté až extrémní případy, které je nutno si ohlídat. Vše by měl za včas podchytit smluvní poskytovatel pracovnělékařských služeb. Ale existují např. zaměstnanci, kteří mají srostlé dva nebo více prstů na rukou. Pokud při práci musejí používat ochranné rukavice, je to poměrně velký problém. Nebo osoby s různými délkami nohou. Osoby trpící různými chronickými zánětlivými obtížemi sluchu apod.
Je tedy na místě, při výběru ochranných prostředků úzce spolupracovat se smluvním poskytovatelem pracovnělékařských služeb, ale i se samotnými zaměstnanci.
Ano, výše uvedené není vše. Požadavků je ještě mnohem více. Naštěstí většinu za Vás vyřeší přímo výrobci ochranných prostředků.
Pozor si ale určitě dejte v případech, kdy přítomnost více než jednoho rizika vyžaduje, aby zaměstnanci používali současně více ochranných prostředků. V těchto případech musejí být ochranné prostředky kompatibilní!
I proto se běžně prodávají např. ochranné sety, jako je přilba s implementovanými chrániči sluchu a obličejovým štítem (např. pro obsluhu křovinořezů).
Osobní ochranné pracovní prostředky poskytuje vždy zaměstnavatel a to v případech, není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce.
Mezi další základní povinnosti zaměstnavatele, v této oblasti, patří zejména:
Opět se u jednotlivých bodů trochu zastavím a pokusím se Vám je přiblížit, včetně možných úskalí.
Nechcete-li se trápit, s vymýšlením směrnice pro poskytování ochranných prostředků, můžete využít vzoru, který jsem pro Vás připravil. Vzor dokumentu obsahuje stanovení požadavků na systém poskytování OOPP, hodnocení rizik pro čtyři vzorové práce, stanovení podmínek pro použití OOPP zaměstnanci, evidenční list pro poskytnutí OOPP, formulář pro seznámení s návodem k použití OOPP, a formulář záznamu kontroly používání OOPP.
Vyhodnocení rizik je základním krokem každého preventivního opatření na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Jak jej ale správně provést? Není to zase až tak komplikované, jak by se mohlo zdát.
Velkým pomocníkem v tomto kroku je nám nařízení vlády, které v příloze uvádí vzorovou tabulku pro vyhodnocení rizik pro výběr a použití ochranných prostředků. Tabulka obsahuje jednak seznam 21 nejčastějších rizik a k nim i seznam částí lidského těla, které mohou být těmito riziky ohroženy. Stačí tak postupovat krok za krokem a pro každou část těla vyhodnotit, zda může být ohrožena jedním z oněch 21 rizik.
Některé hodnocení je spíše subjektivního rázu (např. riziko uklouznutí, upadnutí), jiné vyžaduje empirická data (např. riziko hluku, prachu, vibrací).
Pokud ale již vyhodnotíte, že konkrétní riziko zaměstnance ohrožuje, je nutno toto riziko blíže poznat, abyste byli schopni vybrat vhodný ochranný prostředek.
Zaměstnavatelé se při výběru OOPP dopouštějí častých chyb. Zaměstnavatel např. tuší, že zaměstnanec by při práci měl používat ochranné rukavice. A tak zajede do obchodu a první, které se mu líbí a jsou za rozumnou cenu, koupí. Takový zaměstnavatel vůbec netuší, že rukavice splňují určité třídy ochrany, které jsou značeny písmeny a, b, c, d. Výběr ochranných prostředků je tedy základní. Ideální je spolupracovat s odbornou prodejnou, která dokáže na základě rizik, doporučit ty nejvhodnější prostředky.
Veškeré náklady na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hradí zaměstnavatel a nesmí je přímo ani nepřímo přenášet na zaměstnance. Stejně to platí i v případě poskytování ochranných prostředků.
Určitě také není dobrým způsobem, dát zaměstnanci dvě tři stovky, ať si jde koupit pracovní boty. V lepším případě si nějaké boty koupí a s trochou štěstí budou i pracovní, v horším si koupí něco dobrého na zub a bude dále pracovat ve svých roztrhaných teniskách.
Nepouštějte se ani do způsobů, kdy zaměstnanci přidáte do výplaty za to, že ten azbest zlikviduje bez ochrany dýchacích cest!
Že to je zakázaný způsob, netřeba doufám zdůrazňovat.
Na tento bod se velmi často zapomíná.
Jednak jsou tu ochranné prostředky, které přímo chrání život zaměstnance. Např. kompletní postroj k ochraně před pádem z výšky nebo do hloubky. U těchto OOPP si zaměstnavatelé rizika často uvědomují a kontroly / údržbu skutečně provádějí. Vše by mělo být v souladu s návodem výrobce.
Další skupinou jsou pak ochranné a pracovní oděvy. Zde je již situace poněkud horší.
Ze zákona není možné, aby si zaměstnanec pracovní oděv sám zašíval, sám pral, čistil a udržoval. Možné to je pouze v případě, že by to prováděl v pracovní době. Doma, ve vlastní pračce, snad je na základě kolektivní smlouvy a po poskytnutí finanční kompenzace energií, pracího prášku, amortizace pračky, samotné práce.
Správný postup tedy je, pokud veškerou údržbu zajistí zaměstnavatel. Dnes již jsou specializované prádelny, které se tímto zabývají.
Každopádně podmínkou je, že používané ochranné prostředky, musejí být v použivatelném stavu!
Pokud chcete, aby jeden kus ochranného prostředku používalo více zaměstnanců, tedy aby si tito ochranný prostředek střídali, musíte zajistit, aby byla učiněna opatření, která zamezí ohrožení přenosnými chorobami. Tj. desinfekci prostředků.
Kámen úrazu. Problém je v tom, že ochranný prostředek většinou nějakým způsobem zaměstnance omezuje, překáží mu při práci nebo zkrátka snižuje pohodu. I to je důvod, proč zaměstnanci ochranné prostředky často nepoužívají. A je na zaměstnavateli, aby si sjednal pořádek.
Zaměstnavatel nesmí tolerovat to, že zaměstnanec stanovený ochranný prostředek při práci nepoužívá! I proto je zaměstnavatel povinen provádět kontroly. Kontroly musí být prokazatelné. Nechci zde napsat přímo, písemně dokladované, ale je to nejsnadnější způsob, jak je prokázat. Ideální je evidovat každou kontrolu, tedy nejen kontroly, kdy dojde k porušení předpisů, ale i ty, kdy je vše v pořádku.
Aby si zaměstnanci uvědomili, že používání ochranných prostředků je skutečně nutností, nesmí zaměstnavatel, byť sebemenší prohřešky, tolerovat. Bohužel jsou firmy a často např. stavební, kde je ostatním zaměstnancům pro smích ten, který si nasadí ochrannou přilbu. Taková firemní kultura je skutečně již velmi tristní!
Aby pro Vás bylo provádění kontrol používání ochranných prostředků zaměstnanci snadné, připravil jsem vzorový formulář. Ten slouží jak k dokladu toho, že kontrola byla provedena a zaměstnanci OOPP používají, tak i k záznamu konkrétního porušení a zejména, k poučení zaměstnance, mimo jiné i o možnosti ukončení pracovního poměru.
Předně nutno podotknout, že žádný právní předpis nepožaduje po zaměstnavateli, aby osobní ochranné pracovní prostředky poskytoval proti podpisu a vůbec, aby toto poskytování nějak evidoval. Zaměstnavatel má pouze povinnost prostředku poskytovat. A zde je ten háček. V praxi může dojít k problémové situaci, kdy bude muset zaměstnavatel poskytnutí OOPP prokázat. A to může být bez patřičného formuláře a podpisu zaměstnance dost problém. Ale není to nemožné. Přesto se přikláním k tomu, aby se poskytování ochranných prostředků evidovalo a zaměstnanci toto poskytnutí potvrzovali svým podpisem.
Ano! Zaměstnavatel musí zajistit, aby byli zaměstnanci s používání ochranných pracovních prostředků seznámeni. Ideální je seznámit zaměstnance s návodem k obsluze / údržbě poskytovaného prostředku. Opět je nejlepší možnou cestou, seznámení provést prokazatelně - písemně.
Čím je vyšší kategorie poskytovaného ochranného prostředku, tím i seznámení by mělo být podrobnější a důkladnější. Někdy dokonce je zapotřebí i praktického nácviku, například u prostředků chránících proti pádu z výšky.
Splnit výše uvedené povinnost, tedy prokazatelně poskytnout OOPP a seznámit zaměstnance s jejich používáním, Vám pomůže vzorový formulář evidenčního listu OOPP, který si můžete zakoupit v e-shopu SAW.
Zcela základním rozdělením ochranných prostředků, je jejich dělení do tří kategorií, dle míry rizik, proti kterým chrání.
Do této kategorie spadají ochranné prostředky jednoduché konstrukce, jejichž návrh vychází z toho, že uživatel může sám zhodnotit úroveň ochrany poskytované proti jednotlivým postupně účinkujícím minimálním rizikům, jež mohou být včas a bezpečně uživatelem rozpoznána, se ES přezkoušení typu nevyžaduje.
Do této kategorie patří výhradně osobní ochranné prostředky určené pro ochranu uživatele proti:
Ochranné prostředky kategorie II nesplňující podmínky pro zařazení do kategorií I. a III.
Do třetí kategorie spadají ochranné prostředky složité konstrukce určené k ochraně proti smrtelnému nebezpečí nebo proti nebezpečím, která mohou vážně a nevratně poškodit zdraví a kde návrh vychází z toho, že jejich bezprostřední účinky uživatel nemůže včas rozpoznat. Do této kategorie patří výhradně:
Neváhejte mě kontaktovat. Již jsem vyhodnotil rizika pro stovky prací a úzce spolupracuji s prodejci i výrobci OOPP.
OOPP pro pedagogické pracovníky
Dobrý den, naše zařízení navštěvují děti s fyzickým či psychickým postižením. Pracovníci - kteří jsou vedeni jako pedagogičtí pracovníci v zdravotnickém zařízení - s nimi chodí ven na procházky a hry venku. Pracovníci požadují od zaměstnavatele bundy či kabátky, aby si nemuseli brát svoje. Mají na to právní nárok, nebo je věs zaměstnavatele, že toto nevyhodnotí jako riziko ohrožující zdraví a toto oblečení pracovníkům nedává?
Děkuji za odpověď....