Toto je otázka spíše na ministerstvo a naše zákonodárce, jak si toto v praxi představují. S pozdravem, Vít Hofman
DZP = Dokumentace zdolávání požárů, tedy dokumentace požární ochrany, zpracovávaná provozovateli činností se zvýšeným požárním nebezpečím, jsou-li pro činnost současně stanoveny složité podmínky pro zásah a provozovateli činností s vysokým požárním nebezpečím, dle § 6b, § 15, zákona č. 133/1985 Sb., úz a § 34, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz.
Dlouhodobě razím názor, že současnou podobu DZP, je třeba transformovat. Proč? Důvodů pro to vidím hned několik.
Tento článek si můžete pustit jako podcast.
Není tajemstvím, že dokumentace zdolávání požárů slouží hasičskému záchrannému sboru. Jde o dokumentaci, kterou velitel zásahu obdrží při výjezdu a na základě informací v ní by měl být schopen lépe vést požární zásah. Už zde je ta absurdita, kdy zaměstnavatel je nucen zpracovávat dokumentaci pro externí subjekt a nést za ni plnou odpovědnost.
A s tou odpovědností je to ještě zajímavější. Přestože provozovatel činnosti, resp. zpracovatel odpovídá za dokumentaci zdolávání požárů, je nucen tuto zpracovávat ne v souladu se zákonem a vyhláškou, ale především v souladu s historickou metodikou, pokyny krajských hasičů a v neposlední řadě, pokyny konkrétních hasičů, kteří DZP schvalují a to jak těmi, oficiálně určenými krajským ředitelstvím, tak i těmi neoficiálně stanovenými.
V podstatě ani není zcela jasné, kdy a pro které činnosti je třeba dokumentaci zdolávání požárů zpracovat. Vše plyne z dnes už totálně přežitého začlenění provozovaných činností, které stále není vůle zrušit nebo modernizovat.
Uvedu konkrétní příklady.
DZP se zpracovává pro činnosti se složitými podmínkami pro zásah. To jsou například, dle písm. d), § 18, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz všechny činnosti provozované v objektech a zařízeních provozů chemické výroby uvedených v příloze č. 2 této vyhlášky. V příloze č. 2 je uvedeno 7 typů provozů chemické výroby. Mezi nimi např., pod položkou 13.3.3: "Průmysl chemický: výroba čisticích prostředků (na boty, na podlahy apod), výroba umělých hnojiv, výroba zboží z plastických hmot (bez meziskladů)."
A teď otázka na vás. Co když firma vyrábí zboží z plastických hmot, ale používá při tom mezisklady? Výše uvedená položka použít nelze - ta se jednoznačně týká činností bez meziskladů. Jiná odpovídající položka není. Pozor! Nejedná se nám nyní o určení hodnoty nahodilého požárního zatížení, které v souladu s § 19, odst.(2), snadno určíme, dle jiné položky, provozně a funkčně srovnatelného druhu provozu.
Složité podmínky pro zásah jsou dle písm. b), § 18, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz v prostorách a zařízeních, kde by vstup nebo činnost jednotky požární ochrany bez upozornění na zvláštní nebezpečí nebo postup hašení znamenal ohrožení zdraví a životů hasičů (např. výroba, skladování nebo prodej výbušin, pyrotechnických výrobků, hořlavých nebo hoření podporujících plynů, výskyt radioaktivních látek nebo biologicky nebezpečného materiálu, rozvodny elektrického proudu, kabelové kanály a mosty, energocentra s náhradními zdroji a vnitřní elektrické stanice osazené olejem chlazenými transformátory o celkovém výkonu 1 MVA a vyšším).
Kouzelné slovo "Například" je zde přesně tím slovem, které rozhoduje o tom, zda vám hrozí sankce až 10 000 000 Kč nebo ne!
Co když vaše činnost není uvedena ve výčtu v závorce, za slovem "například"? Můžete se rozhodnout složité podmínky "pro jistotu" uplatnit a provozovatele tak třeba vystavit zbytečné byrokratické a finanční zátěž spojené se zpracováním a vedením DZP.
Nebo se můžete poradit přímo s hasiči. Co když vám po telefonu nebo mezi čtyřma očima řeknou, že vaše činnost do výčtu nespadá a DZP není třeba? A co když to pak pojišťovna a případný soud uvidí jinak? A že vám to hasiči dají písemně? Kdo odpovídá za správnost začlenění? Hasiči nebo zpracovatel?
Takže tu máme spoustu činností tzv. "na vodě!"
Osobně jsem se například rozhodl nezačlenit venkovní zásobník propan-butanu, jako činnost se složitými podmínkami pro zásah a tím pádem nezpracovat DZP. Z mého pohledu provoz tohoto zásobníku, jelikož se jednalo o naprosto běžný, řádně označený zásobník, kterých jsou po republice stovky, spíše tisíce, na venkovním, pletivem oploceném, přehledném, dostupném místě, není činností se složitými podmínkami.
Proč? Došel jsem k názoru, že při této činnosti není třeba zvláštní upozornění hasičů, aby při požáru nevstupovali do oploceného prostoru zásobníku, protože tento vstup nebo jejich činnost tam, by pro ně představovalo zvláštní nebezpečí.
Stejně tak jsem se domníval, že hašení tohoto zcela běžného zásobníků nevyžaduje zvláštní postup hašení.
To znamená, že jsem se zkrátka domníval, že tato činnost nenaplňuje definici složitých podmínek: "v prostorách a zařízeních, kde by vstup nebo činnost jednotky požární ochrany bez upozornění na zvláštní nebezpečí nebo postup hašení znamenal ohrožení zdraví a životů hasičů."
Hasiči to, naštěstí při preventivní kontrole, ne při požáru, viděli jinak. Hasiči potřebují zvláštní upozornění, bez kterého by zřejmě nevěděli, že do prostoru hořícího zásobníku nesmí vstupovat, protože by to mohlo znamenat jejich ohrožení a potřebují pro hašení takového zásobníku stanovit zvláštní hasicí postup.
Naopak ale, na zcela nepřehledném místě výrobní haly uložená velká tlaková láhev s acetylénem a vedle ní kyslíková láhev, pro hasiče nebezpečná není, před vstupem do haly nepotřebují žádné zvláštní upozornění, přestože nemají šanci o láhvi vědět a žádný zvláštní postup hašení toto nevyžaduje. Ano, DZP pro skladování hořlavých plynů v tlakových lahvích mně nejednou odmítli.
Tedy z mého pohledu, v kontextu toho, jak vysoké sankce mohou za nezpracování DZP být uloženy, je to až příliš na vodě a až příliš na "domluvě."
Vyhláška říká celkem přesně, co vše má DZP obsahovat a to ve svém § 34.
Ručím vám ale, že pokud DZP zpracujete plně v souladu s požadavky vyhlášky, u hasičů nepochodíte. Proč? Protože kromě vyhlášky, musíte dodržet Metodický návod k vypracování dokumentace zdolávání požárů, zpracovaný roku 1996, Ing. Zdenkem Hanuškou. Ale pozor! Zase to nepřehánějte! Některé věci z metodického návodu už, některé, stanice HZS nechtějí. Proto je třeba zabrousit také na stránky HZS a dohledat si příslušné metodiky a návody. Ale pozor! Rozhodně nechoďte na web generálního ředitelství! Metodiky a návody samozřejmě nejsou celorepublikové působnosti, ale každý kraj si vytvořil své a některé kraje převzaly metodiky krajů jiných. Každopádně počítejte s tím, že tyto metodiky jsou pro vás závazné a že je právní předpisy neznají, je v našem právním státě zcela irelevantní.
Pokud výše uvedené dodržíte, máte tak z 85% až 95% vyhráno. Pak už se totiž stačí jen zalíbit konkrétnímu hasiči, který DZP schvaluje a velmi často také konkrétnímu hasiči, který podle DZP bude hasit. Ti vám občas řeknou, že některý z požadavků výše uvedených metodiky a návodů nebo dokonce vyhlášky je naprosto zcestný a tak máte to a ono udělat tak a onak.
V neposlední řadě, aby to bylo celistvé, je třeba pár slov k věci operativního plánu a vyjímatelných příloh (grafická a textová část - karta).
Vyhláškou, byť jde o právní předpis, se rozhodně nenechte zmást. Přestože vyhláška jasně stanoví, ve svém odst. (1), § 34 následující: "Dokumentaci zdolávání požárů tvoří operativní plán zdolávání požárů (dále jen "operativní plán") a operativní karta zdolávání požáru (dále jen "operativní karta")", ne vždy to platí. Raději si u místně příslušné jednotky HZS ověřte, zda chtějí plný rozsah nebo požadují jen operativní kartu.
Přestože má provozovatel činnosti jasně danou povinnost, dokumentaci zdolávání požárů zpracovat a nese za to i plnou odpovědnost, nemůže tak učinit, bez součinnosti s HZS. Proč? Protože dle odst. (6), § 34, vyhlášky č. 246/2001 Sb., platí, že součástí podkladů pro zpracování dokumentace zdolávání požárů je požární poplachový plán, který je k dispozici u orgánu státního požárního dozoru.
První otázka. Opravdu je zaměstnavatel tím, kdo má hasičům počítat, kolik potřebují hadic, proudů, aut a hasičů? Kolik si k požáru mají přivést vody?
Otázka druhá. Když už se to spočítá, je to reálně k něčemu? Strašně rád bych věřil, že ano, ale zatím mě o tom nikdo nepřesvědčil.
Posledně jsem spočítal, že je třeba 48 hasičů. Co když jich k zásahu dorazí jen 47? Povolá velitel nějakého dovolenkáře? Vyhoří firma? Nebo ten výpočet slouží jen k prevenci - a opravdu to podle toho někdo kontroluje?
Věřím, že hasiči, někteří, někdy, DZP rozhodně použijí.
Chci věřit tomu, že od té doby, co se digitalizuje a velitelé mají DZP k dispozici v tabletech, tak se ta pravděpodobnost použití rapidně zvýšila.
Ale... Osobně jsem byl s klienty u třech požárů objektů, kde bylo DZP zpracováno a velitel ho ani jednou nepoužil. Třeba, pokud se tu nějaký velitel zásahu objeví, by k tomu mohl poskytnout svůj pohled a vyjádření do komentáře.
Hasiči všechny informace o objektu mají. Schválená projektová dokumentace skutečného provedení stavby se jim předkládá ke schválení, mají vlastní paré. Součástí dokumentace je popis objektu, půdorysy, výkresy, PBŘ. Samozřejmě platí, že objekt je možné používat jen v souladu s "kolaudací", pokud je tedy nějaká místnost výrobní hala s max 300 l HK I. tř. nebezpečnosti, pak to reálně musí být výrobní hala s max 300 l HK I. tř. nebezpečnosti. Změny se dějí na základě změny užívání objektů, o nichž se hasiči opět dozví mezi prvními.
Proč si tedy HZS sami, na základě této projektové dokumentace, neudělají DZP sami, tak, jak jim to vyhovuje. Všechny ty barvičky, tloušťky čar, měřítka, kompasy a výpočty, přesně dle svého gusta. Všechny podklady pro to přece mají. Proč nemá zaměstnavatel jen povinnost, poskytnout HZS součinnost? Proč je to celé naopak?
Institut DZP je za mě jednoznačně zralý na revizi!
Jako cestu vidím zrušení povinnosti DZP pro jednoduché objekty (zásobník PB, sklad tl. lahví, malá hala zpracovávající plasty apod.) v kombinaci přenesení povinnosti zpracovat DZP ze zaměstnavatele přímo na HZS a zaměstnavateli uložit povinnost součinnosti (umožnit vstup HZS do prostorů společnosti, poskytování podkladů a dokumentace - např. bezpečnostní listy, avšak vše jasně časově ohraničeno). HZS by si pro tyto účely mohlo najímat externí subjekty - zpracovatele.
Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.
DZP = Dokumentace zdolávání požárů, tedy dokumentace požární ochrany, zpracovávaná provozovateli činností se zvýšeným požárním nebezpečím, jsou-li pro činnost současně stanoveny složité podmínky pro zásah a provozovateli činností s vysokým požárním nebezpečím, dle § 6b, § 15, zákona č. 133/1985 Sb., úz a § 34, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz.
Dlouhodobě razím názor, že současnou podobu DZP, je třeba transformovat. Proč? Důvodů pro to vidím hned několik.
Tento článek si můžete pustit jako podcast.
Není tajemstvím, že dokumentace zdolávání požárů slouží hasičskému záchrannému sboru. Jde o dokumentaci, kterou velitel zásahu obdrží při výjezdu a na základě informací v ní by měl být schopen lépe vést požární zásah. Už zde je ta absurdita, kdy zaměstnavatel je nucen zpracovávat dokumentaci pro externí subjekt a nést za ni plnou odpovědnost.
A s tou odpovědností je to ještě zajímavější. Přestože provozovatel činnosti, resp. zpracovatel odpovídá za dokumentaci zdolávání požárů, je nucen tuto zpracovávat ne v souladu se zákonem a vyhláškou, ale především v souladu s historickou metodikou, pokyny krajských hasičů a v neposlední řadě, pokyny konkrétních hasičů, kteří DZP schvalují a to jak těmi, oficiálně určenými krajským ředitelstvím, tak i těmi neoficiálně stanovenými.
V podstatě ani není zcela jasné, kdy a pro které činnosti je třeba dokumentaci zdolávání požárů zpracovat. Vše plyne z dnes už totálně přežitého začlenění provozovaných činností, které stále není vůle zrušit nebo modernizovat.
Uvedu konkrétní příklady.
DZP se zpracovává pro činnosti se složitými podmínkami pro zásah. To jsou například, dle písm. d), § 18, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz všechny činnosti provozované v objektech a zařízeních provozů chemické výroby uvedených v příloze č. 2 této vyhlášky. V příloze č. 2 je uvedeno 7 typů provozů chemické výroby. Mezi nimi např., pod položkou 13.3.3: "Průmysl chemický: výroba čisticích prostředků (na boty, na podlahy apod), výroba umělých hnojiv, výroba zboží z plastických hmot (bez meziskladů)."
A teď otázka na vás. Co když firma vyrábí zboží z plastických hmot, ale používá při tom mezisklady? Výše uvedená položka použít nelze - ta se jednoznačně týká činností bez meziskladů. Jiná odpovídající položka není. Pozor! Nejedná se nám nyní o určení hodnoty nahodilého požárního zatížení, které v souladu s § 19, odst.(2), snadno určíme, dle jiné položky, provozně a funkčně srovnatelného druhu provozu.
Složité podmínky pro zásah jsou dle písm. b), § 18, vyhlášky č. 246/2001 Sb., úz v prostorách a zařízeních, kde by vstup nebo činnost jednotky požární ochrany bez upozornění na zvláštní nebezpečí nebo postup hašení znamenal ohrožení zdraví a životů hasičů (např. výroba, skladování nebo prodej výbušin, pyrotechnických výrobků, hořlavých nebo hoření podporujících plynů, výskyt radioaktivních látek nebo biologicky nebezpečného materiálu, rozvodny elektrického proudu, kabelové kanály a mosty, energocentra s náhradními zdroji a vnitřní elektrické stanice osazené olejem chlazenými transformátory o celkovém výkonu 1 MVA a vyšším).
Kouzelné slovo "Například" je zde přesně tím slovem, které rozhoduje o tom, zda vám hrozí sankce až 10 000 000 Kč nebo ne!
Co když vaše činnost není uvedena ve výčtu v závorce, za slovem "například"? Můžete se rozhodnout složité podmínky "pro jistotu" uplatnit a provozovatele tak třeba vystavit zbytečné byrokratické a finanční zátěž spojené se zpracováním a vedením DZP.
Nebo se můžete poradit přímo s hasiči. Co když vám po telefonu nebo mezi čtyřma očima řeknou, že vaše činnost do výčtu nespadá a DZP není třeba? A co když to pak pojišťovna a případný soud uvidí jinak? A že vám to hasiči dají písemně? Kdo odpovídá za správnost začlenění? Hasiči nebo zpracovatel?
Takže tu máme spoustu činností tzv. "na vodě!"
Osobně jsem se například rozhodl nezačlenit venkovní zásobník propan-butanu, jako činnost se složitými podmínkami pro zásah a tím pádem nezpracovat DZP. Z mého pohledu provoz tohoto zásobníku, jelikož se jednalo o naprosto běžný, řádně označený zásobník, kterých jsou po republice stovky, spíše tisíce, na venkovním, pletivem oploceném, přehledném, dostupném místě, není činností se složitými podmínkami.
Proč? Došel jsem k názoru, že při této činnosti není třeba zvláštní upozornění hasičů, aby při požáru nevstupovali do oploceného prostoru zásobníku, protože tento vstup nebo jejich činnost tam, by pro ně představovalo zvláštní nebezpečí.
Stejně tak jsem se domníval, že hašení tohoto zcela běžného zásobníků nevyžaduje zvláštní postup hašení.
To znamená, že jsem se zkrátka domníval, že tato činnost nenaplňuje definici složitých podmínek: "v prostorách a zařízeních, kde by vstup nebo činnost jednotky požární ochrany bez upozornění na zvláštní nebezpečí nebo postup hašení znamenal ohrožení zdraví a životů hasičů."
Hasiči to, naštěstí při preventivní kontrole, ne při požáru, viděli jinak. Hasiči potřebují zvláštní upozornění, bez kterého by zřejmě nevěděli, že do prostoru hořícího zásobníku nesmí vstupovat, protože by to mohlo znamenat jejich ohrožení a potřebují pro hašení takového zásobníku stanovit zvláštní hasicí postup.
Naopak ale, na zcela nepřehledném místě výrobní haly uložená velká tlaková láhev s acetylénem a vedle ní kyslíková láhev, pro hasiče nebezpečná není, před vstupem do haly nepotřebují žádné zvláštní upozornění, přestože nemají šanci o láhvi vědět a žádný zvláštní postup hašení toto nevyžaduje. Ano, DZP pro skladování hořlavých plynů v tlakových lahvích mně nejednou odmítli.
Tedy z mého pohledu, v kontextu toho, jak vysoké sankce mohou za nezpracování DZP být uloženy, je to až příliš na vodě a až příliš na "domluvě."
Vyhláška říká celkem přesně, co vše má DZP obsahovat a to ve svém § 34.
Ručím vám ale, že pokud DZP zpracujete plně v souladu s požadavky vyhlášky, u hasičů nepochodíte. Proč? Protože kromě vyhlášky, musíte dodržet Metodický návod k vypracování dokumentace zdolávání požárů, zpracovaný roku 1996, Ing. Zdenkem Hanuškou. Ale pozor! Zase to nepřehánějte! Některé věci z metodického návodu už, některé, stanice HZS nechtějí. Proto je třeba zabrousit také na stránky HZS a dohledat si příslušné metodiky a návody. Ale pozor! Rozhodně nechoďte na web generálního ředitelství! Metodiky a návody samozřejmě nejsou celorepublikové působnosti, ale každý kraj si vytvořil své a některé kraje převzaly metodiky krajů jiných. Každopádně počítejte s tím, že tyto metodiky jsou pro vás závazné a že je právní předpisy neznají, je v našem právním státě zcela irelevantní.
Pokud výše uvedené dodržíte, máte tak z 85% až 95% vyhráno. Pak už se totiž stačí jen zalíbit konkrétnímu hasiči, který DZP schvaluje a velmi často také konkrétnímu hasiči, který podle DZP bude hasit. Ti vám občas řeknou, že některý z požadavků výše uvedených metodiky a návodů nebo dokonce vyhlášky je naprosto zcestný a tak máte to a ono udělat tak a onak.
V neposlední řadě, aby to bylo celistvé, je třeba pár slov k věci operativního plánu a vyjímatelných příloh (grafická a textová část - karta).
Vyhláškou, byť jde o právní předpis, se rozhodně nenechte zmást. Přestože vyhláška jasně stanoví, ve svém odst. (1), § 34 následující: "Dokumentaci zdolávání požárů tvoří operativní plán zdolávání požárů (dále jen "operativní plán") a operativní karta zdolávání požáru (dále jen "operativní karta")", ne vždy to platí. Raději si u místně příslušné jednotky HZS ověřte, zda chtějí plný rozsah nebo požadují jen operativní kartu.
Přestože má provozovatel činnosti jasně danou povinnost, dokumentaci zdolávání požárů zpracovat a nese za to i plnou odpovědnost, nemůže tak učinit, bez součinnosti s HZS. Proč? Protože dle odst. (6), § 34, vyhlášky č. 246/2001 Sb., platí, že součástí podkladů pro zpracování dokumentace zdolávání požárů je požární poplachový plán, který je k dispozici u orgánu státního požárního dozoru.
První otázka. Opravdu je zaměstnavatel tím, kdo má hasičům počítat, kolik potřebují hadic, proudů, aut a hasičů? Kolik si k požáru mají přivést vody?
Otázka druhá. Když už se to spočítá, je to reálně k něčemu? Strašně rád bych věřil, že ano, ale zatím mě o tom nikdo nepřesvědčil.
Posledně jsem spočítal, že je třeba 48 hasičů. Co když jich k zásahu dorazí jen 47? Povolá velitel nějakého dovolenkáře? Vyhoří firma? Nebo ten výpočet slouží jen k prevenci - a opravdu to podle toho někdo kontroluje?
Věřím, že hasiči, někteří, někdy, DZP rozhodně použijí.
Chci věřit tomu, že od té doby, co se digitalizuje a velitelé mají DZP k dispozici v tabletech, tak se ta pravděpodobnost použití rapidně zvýšila.
Ale... Osobně jsem byl s klienty u třech požárů objektů, kde bylo DZP zpracováno a velitel ho ani jednou nepoužil. Třeba, pokud se tu nějaký velitel zásahu objeví, by k tomu mohl poskytnout svůj pohled a vyjádření do komentáře.
Hasiči všechny informace o objektu mají. Schválená projektová dokumentace skutečného provedení stavby se jim předkládá ke schválení, mají vlastní paré. Součástí dokumentace je popis objektu, půdorysy, výkresy, PBŘ. Samozřejmě platí, že objekt je možné používat jen v souladu s "kolaudací", pokud je tedy nějaká místnost výrobní hala s max 300 l HK I. tř. nebezpečnosti, pak to reálně musí být výrobní hala s max 300 l HK I. tř. nebezpečnosti. Změny se dějí na základě změny užívání objektů, o nichž se hasiči opět dozví mezi prvními.
Proč si tedy HZS sami, na základě této projektové dokumentace, neudělají DZP sami, tak, jak jim to vyhovuje. Všechny ty barvičky, tloušťky čar, měřítka, kompasy a výpočty, přesně dle svého gusta. Všechny podklady pro to přece mají. Proč nemá zaměstnavatel jen povinnost, poskytnout HZS součinnost? Proč je to celé naopak?
Institut DZP je za mě jednoznačně zralý na revizi!
Jako cestu vidím zrušení povinnosti DZP pro jednoduché objekty (zásobník PB, sklad tl. lahví, malá hala zpracovávající plasty apod.) v kombinaci přenesení povinnosti zpracovat DZP ze zaměstnavatele přímo na HZS a zaměstnavateli uložit povinnost součinnosti (umožnit vstup HZS do prostorů společnosti, poskytování podkladů a dokumentace - např. bezpečnostní listy, avšak vše jasně časově ohraničeno). HZS by si pro tyto účely mohlo najímat externí subjekty - zpracovatele.