Bezpečnostní přestávky v administrativě

Autor článku: Ing. Vít Hofman
Datum publikování: 25. 5. 2018
Kategorie příspěvku: 
4.9
(12)

Má zaměstnanec, který 8 nebo i 12 hodin pracuje u počítače, nárok na bezpečnostní přestávky? Ano, má. V praxi se ale jen málo kdy dodržují. Bezpečnostní přestávky v administrativě totiž "nikdo" neřeší, přesto hrozí sankce do výše až 1 000 000 Kč! V tomto článku si posvítíme na to, jaké jsou požadavky bezpečnostní přestávky v administrativě a kdo na ně má nárok.


Co to je bezpečnostní přestávka?

Definici bezpečnostní přestávky dává Zákoník práce, ve svém § 89. Ten ve dvou poměrně jasných větách definuje následující:

  1. Má-li zaměstnanec při výkonu práce právo na bezpečnostní přestávku podle zvláštních právních předpisů, započítává se tato přestávka do pracovní doby.
  2. Připadne-li bezpečnostní přestávka na dobu přestávky v práci na jídlo a oddech, započítá se přestávka v práci na jídlo a oddech do pracovní doby.

Další logickou otázkou tedy bude, kdo má dle zvláštních právních předpisů na bezpečnostní přestávku nárok?


Má zaměstnanec v kanceláři nárok na bezpečnostní přestávku?

Odpověď na další otázku nalezneme tentokrát v §§ 34 a 35, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v účinném znění.

§ 34 nejprve definuje, co to je zraková zátěž. Mimo jiné uvádí, že jde i o takovou trvalou práci, která je spojená se sledováním monitorů nebo se zobrazovacími jednotkami.

Jelikož je ale tato definice poměrně kostrbatá, nařízení vlády dále upřesňuje, že prací se zobrazovací jednotkou se rozumí práce vykonávaná zaměstnancem jako pravidelná součást jeho obvyklé pracovní činnosti na soustavě zařízení, které obsahuje zobrazovací jednotku, klávesnici nebo jiné vstupní zařízení, software nebo další volitelné příslušenství (takovým zařízením je zcela jistě i PC).

§ 35 následně dodává, že práce se zrakovou zátěží (dle výše uvedených definic tedy i práce s PC) musí být v zájmu omezení jejího nepříznivého vlivu na zdraví zaměstnance přerušována bezpečnostními přestávkami v trvání 5 až 10 minut po každých 2 hodinách od započetí výkonu práce nebo musí být zajištěno střídání činností nebo zaměstnanců.


Je nutno bezpečnostní přestávky evidovat?

Žádný právní předpis přímo nestanoví, že by bylo povinností zaměstnavatele, evidovat začátek a konec čerpání bezpečnostní přestávky zaměstnance. Důkazní břemeno ale, bude opět, jak jinak, na zaměstnavateli.

V praxi by mělo zcela dostačovat, pokud zaměstnavatel vydá interní pokyn, kterým zaměstnance obeznámí s rozvrhem bezpečnostních přestávek a jejich délkou (alespoň 5 - 10 min). Pokud tedy např. pracovní doba je 8:00 - 16:30, rozvrh může vypadat takto:

  • I. část směny: 8:00 - 10:00
  • I. bezpečnostní přestávka: 10:00 - 10:05
  • II. část směny: 10:05 - 12:00
  • II. bezpečnostní přestávka: 12:00 - 12:10
  • Přestávka na jídlo a oddech: 12:10 - 12:40
  • III. část směny: 12:40 - 14:40
  • III. bezpečnostní přestávka: 14:40 - 14:45
  • IV. část směny: 14:45 - 16:30

V případě, že jsou zaměstnanci s rozvrhem pracovní doby a Bezpečnostní přestávky v administrativě prokazatelně seznámeni, stejně jako s právními předpisy, které bezpečnostní přestávky upravují, je jejich zákonnou povinností (viz písm. c), odst. (4), § 106, Zákoníku práce), tyto přestávky dodržovat. Zaměstnavatel by měl jejich dodržování samozřejmě nejen kontrolovat, ale i vyžadovat.


A co vy a bezpečnostní přestávky v administrativě? Poskytujete? Čerpáte?

Určitě velké procento firem, jejichž zaměstnanci vykonávají administrativní práce, má řekněme přátelský kolektiv i pracovní atmosféru a zaměstnanci nejsou příliš omezování v tom, kdy se od PC zvednou a jdou si např. uvařit kafe. Rovněž velká spousta administrativních prací obnáší i plnění dalších úkolů, jako je komunikace s ostatními zaměstnanci, klienty, pracovní cesty, mítinky, porady apod. a práce s PC je tedy přirozeně přerušována.

Pak tu ale jsou určitě i takové práce, kdy se zaměstnanec prakticky od PC nemá kdy pohnout. A právě pro tyto případy, tu je ona zákonná ochrana.

A jak jste na tom vy? Čerpáte bezpečnostní přestávky? Resp. poskytujete je svým zaměstnancům?


Co dělat o bezpečnostní přestávce?

Bezpečnostní přestávky v administrativě se poskytují z důvodu zrakové zátěže. Je tedy velmi důležité, během přestávky skutečně přerušit práci s monitorem (zobrazovací jednotkou) a nechat odpočinout očím.

Zcela ideální je využít přestávku rovněž k ochraně před nepříznivými účinky práce v sedě na lidské tělo. Chybu neudělá ten, kdo si během čerpání bezpečnostní přestávky protáhne své tělo a to od hlavy až k patě doslova. Cviků je velká spousta. Kdo by se chtěl z "amatérského" stylu ochrany zdraví přesunout k plně profesionálnímu, může využít výborné workshopy a rady paní Doktorky Marie Skalské.

Byl pro vás článek užitečný?

Klikněte na hvězdičky pro ohodnocení článku.

Průměrné hodnocení 4.9 / 5. Počet hodnocení: 12

Doposud nikdo nehodnotil. Buďte první, kdo článek ohodnotí. Děkuji.

Pokud se vám článek líbil...

Sledujte mě na sociálních sítích.

Omlouvám se, že pro vás nebyl tento článek užitečný a děkuji za vaši zpětnou vazbu.

Pojďme tento článek vylepšit!

Řekněte mně, jak mohu tento článek vylepšit.

Ing. VÍT HOFMAN

Specialista BOZP a PO
Nadšený "bezpečák."
Autor online magazínu BOZPforum.cz.
Milovník přírody a moderních technologií.

Kontaktujte mě

Váš názor mě zajímá!

Vyjádřete jej v komentáři

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

4.9
(12)

Má zaměstnanec, který 8 nebo i 12 hodin pracuje u počítače, nárok na bezpečnostní přestávky? Ano, má. V praxi se ale jen málo kdy dodržují. Bezpečnostní přestávky v administrativě totiž "nikdo" neřeší, přesto hrozí sankce do výše až 1 000 000 Kč! V tomto článku si posvítíme na to, jaké jsou požadavky bezpečnostní přestávky v administrativě a kdo na ně má nárok.


Co to je bezpečnostní přestávka?

Definici bezpečnostní přestávky dává Zákoník práce, ve svém § 89. Ten ve dvou poměrně jasných větách definuje následující:

  1. Má-li zaměstnanec při výkonu práce právo na bezpečnostní přestávku podle zvláštních právních předpisů, započítává se tato přestávka do pracovní doby.
  2. Připadne-li bezpečnostní přestávka na dobu přestávky v práci na jídlo a oddech, započítá se přestávka v práci na jídlo a oddech do pracovní doby.

Další logickou otázkou tedy bude, kdo má dle zvláštních právních předpisů na bezpečnostní přestávku nárok?


Má zaměstnanec v kanceláři nárok na bezpečnostní přestávku?

Odpověď na další otázku nalezneme tentokrát v §§ 34 a 35, nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v účinném znění.

§ 34 nejprve definuje, co to je zraková zátěž. Mimo jiné uvádí, že jde i o takovou trvalou práci, která je spojená se sledováním monitorů nebo se zobrazovacími jednotkami.

Jelikož je ale tato definice poměrně kostrbatá, nařízení vlády dále upřesňuje, že prací se zobrazovací jednotkou se rozumí práce vykonávaná zaměstnancem jako pravidelná součást jeho obvyklé pracovní činnosti na soustavě zařízení, které obsahuje zobrazovací jednotku, klávesnici nebo jiné vstupní zařízení, software nebo další volitelné příslušenství (takovým zařízením je zcela jistě i PC).

§ 35 následně dodává, že práce se zrakovou zátěží (dle výše uvedených definic tedy i práce s PC) musí být v zájmu omezení jejího nepříznivého vlivu na zdraví zaměstnance přerušována bezpečnostními přestávkami v trvání 5 až 10 minut po každých 2 hodinách od započetí výkonu práce nebo musí být zajištěno střídání činností nebo zaměstnanců.


Je nutno bezpečnostní přestávky evidovat?

Žádný právní předpis přímo nestanoví, že by bylo povinností zaměstnavatele, evidovat začátek a konec čerpání bezpečnostní přestávky zaměstnance. Důkazní břemeno ale, bude opět, jak jinak, na zaměstnavateli.

V praxi by mělo zcela dostačovat, pokud zaměstnavatel vydá interní pokyn, kterým zaměstnance obeznámí s rozvrhem bezpečnostních přestávek a jejich délkou (alespoň 5 - 10 min). Pokud tedy např. pracovní doba je 8:00 - 16:30, rozvrh může vypadat takto:

  • I. část směny: 8:00 - 10:00
  • I. bezpečnostní přestávka: 10:00 - 10:05
  • II. část směny: 10:05 - 12:00
  • II. bezpečnostní přestávka: 12:00 - 12:10
  • Přestávka na jídlo a oddech: 12:10 - 12:40
  • III. část směny: 12:40 - 14:40
  • III. bezpečnostní přestávka: 14:40 - 14:45
  • IV. část směny: 14:45 - 16:30

V případě, že jsou zaměstnanci s rozvrhem pracovní doby a Bezpečnostní přestávky v administrativě prokazatelně seznámeni, stejně jako s právními předpisy, které bezpečnostní přestávky upravují, je jejich zákonnou povinností (viz písm. c), odst. (4), § 106, Zákoníku práce), tyto přestávky dodržovat. Zaměstnavatel by měl jejich dodržování samozřejmě nejen kontrolovat, ale i vyžadovat.


A co vy a bezpečnostní přestávky v administrativě? Poskytujete? Čerpáte?

Určitě velké procento firem, jejichž zaměstnanci vykonávají administrativní práce, má řekněme přátelský kolektiv i pracovní atmosféru a zaměstnanci nejsou příliš omezování v tom, kdy se od PC zvednou a jdou si např. uvařit kafe. Rovněž velká spousta administrativních prací obnáší i plnění dalších úkolů, jako je komunikace s ostatními zaměstnanci, klienty, pracovní cesty, mítinky, porady apod. a práce s PC je tedy přirozeně přerušována.

Pak tu ale jsou určitě i takové práce, kdy se zaměstnanec prakticky od PC nemá kdy pohnout. A právě pro tyto případy, tu je ona zákonná ochrana.

A jak jste na tom vy? Čerpáte bezpečnostní přestávky? Resp. poskytujete je svým zaměstnancům?


Co dělat o bezpečnostní přestávce?

Bezpečnostní přestávky v administrativě se poskytují z důvodu zrakové zátěže. Je tedy velmi důležité, během přestávky skutečně přerušit práci s monitorem (zobrazovací jednotkou) a nechat odpočinout očím.

Zcela ideální je využít přestávku rovněž k ochraně před nepříznivými účinky práce v sedě na lidské tělo. Chybu neudělá ten, kdo si během čerpání bezpečnostní přestávky protáhne své tělo a to od hlavy až k patě doslova. Cviků je velká spousta. Kdo by se chtěl z "amatérského" stylu ochrany zdraví přesunout k plně profesionálnímu, může využít výborné workshopy a rady paní Doktorky Marie Skalské.

Byl pro vás článek užitečný?

Klikněte na hvězdičky pro ohodnocení článku.

Průměrné hodnocení 4.9 / 5. Počet hodnocení: 12

Doposud nikdo nehodnotil. Buďte první, kdo článek ohodnotí. Děkuji.

Pokud se vám článek líbil...

Sledujte mě na sociálních sítích.

Omlouvám se, že pro vás nebyl tento článek užitečný a děkuji za vaši zpětnou vazbu.

Pojďme tento článek vylepšit!

Řekněte mně, jak mohu tento článek vylepšit.

Komentáře k příspěvku

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rubriky

Nejnovější příspěvky

Nejnovější komentáře

SAWAPP - cloudová aplikace ke správě pracovnělékařských prohlídek

Kontaktní informace

Ing. Vít Hofman

IČO: 020 65 681
DIČ: CZ8602215072
Města Mayen 1536
686 01 Uherské Hradiště
0
    0
    Přehled nákupu
    Jen 250  vás dělí od dárku zdarma!
    250 
    Váš košík je prázdnýZpět do obchodu
      Použít kupón
      linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram