SAW - Ing. Vít Hofman - služby BOZP a PO Uherské Hradiště - logo
1
199 

Online průvodce pracovními úrazy

Evidujte úraz

Každý úraz musí být evidovaný. 
Pro řádnou a správnou evidenci je nutné mít vhodnou knihu úrazů, vypracovanou dle požadavků právních předpisů.

Co dělat?

Bez zbytečného odkladu evidujte úraz do knihy úrazů. Zaměstnanci, pokud je to možné, předejte jedno originální vyhotovení tohoto záznamu.

Jak Vám s evidencí úrazu mohu pomoci?

Nemáte knihu úrazů?
Nevadí!
Můžete si ji ihned stáhnout na E-shopu!

Nabízím vzorovou knihu úrazů, která splňuje požadavky nařízení vlády. Evidujte díky ní úrazy řádně, dle požadavků právních předpisů! Vzor Vám díky svému konceptu navíc usnadní záznam údajů o úraze.

Související právní předpisy

Povinnost plyne z ustanovení § 2, NV. č. 201/2010 Sb., úz.

Podrobnosti k poskytnutí první pomoci

Zaměstnanci mají povinnost bezodkladně hlásit svůj úraz a úraz, jehož se stanou svědkem, svému vedoucímu zaměstnanci.

Pokud zaměstnanec ohlásí úraz vedoucímu zaměstnanci, tento vedoucí je povinen provést evidenci úrazu v knize úrazů.
V knize úrazů je nutno vyplnit všechny položky formuláře.

Vedoucí zaměstnanec na žádost úrazem postiženého zaměstnance, tomuto předá kopii evidence úrazu z knihy úrazů.

Nejste si jisti, jak postupovat?

Kontaktujte mě

Mohlo by vás zajímat - novinky na blogu SAW

Co má společného návštěva zubaře a BOZP? Hodně!

Zamyslete se trochu. Kdy si člověk nejlépe a nejvíce čistí své zuby? No přece hned po návštěvě u svého dentisty. Možná je za tím jakýsi pocit čistoty a zdravého chrupu, který si chce člověk udržet co nejdéle. Možná také vzpomínka na bolest a utrpení, případně také finanční zátěž, kterou taková návštěva přinesla. A velmi podobné je to s pracovními úrazy. Po vážném úrazu celé BOZP oddělení na nohou, vedoucí zaměstnanci najednou ví, co to BOZP znamená a zaměstnavatel hrdě hlásá: "Safety first!"

Není ale lepší prevence, než "trhání?"

Tak, jako je lepší o svůj chrup preventivně a dlouhodobě pečovat a problémům předcházet, je lepší preventivně pečovat také o BOZP na vašich pracovištích.

Chrup si většina z nás čistí několikrát denně. Nejen běžným kartáčkem a pastou, ale navíc často i mezizubními kartáčky, dentální nití a to vše v kombinaci s ústní vodou. Pravidelná návštěva dentální hygieny je dnes už také téměř samozřejmostí.

A teď si to převeďme do řeči BOZP

Běžná péče o BOZP by měla být každodenní rutinou všech zúčastněných osob. Rozhodně ne jen "bezpečáka", ale i všech vedoucích zaměstnanců (kterým to, mimochodem, přímo nařizuje Zákoník práce) a dokonce i všech zaměstnanců! Zaměstnanec je koneckonců ten, o jehož životě a zdraví se tu jedná a tak logicky nemůže být z tohoto procesu vynechán.

A teď si upřímně sáhněte do svědomí a odpovězte si na otázku:

Co konkrétního dnes pro BOZP udělám?

Zapomeňte na předpisy, zapomeňte na paragrafy. Buďte konkrétní. Zamyslete se. Co vás na pracovišti a při práci nejvíce ohrožuje? Co vám může ublížit? Co vás dokáže uvařit jako žábu? (Syndrom vařená žáby znáte, ne?)

Zamyslete se a udělejte něco konkrétního pro to, abyste tato rizika odstranili nebo snížili.

Jen malý námět...

Hluk? Používáte chrániče sluchu? Prach? Zapínáte odsávání? Máte respirátor? A máte ho i nasazený? Úhlová bruska? Seřídili jste řádně ochranný kryt a nasadili boční rukojeť? Ať už vozíkem nebo autem, nejezdíte náhodou příliš rychle? Sedíte v práci celou směnu? Co tak se čas od času protáhnout a zacvičit si? A není náhodou nejvyšší čas, udělat konečně pořádek?

Nedokážete-li rizika snížit či odstranit vy sami, běžte si o nich promluvit se svým vedoucím zaměstnancem. Jste-li vedoucím zaměstnancem a přijde-li za vámi váš podřízený zaměstnanec mluvit o rizicích, tak si ho nejen vyslechněte, ale zkuste se i společně zamyslet.

Opatření proti rizikům často nemusejí být náročná a drahá. Často je to jen o tom, chtít věci změnit!

Poučení?

Je BOZP jako chrup? Tak trochu ano. Budete-li o ni pravidelně a poctivě pečovat, máte velkou šanci předejít budoucím problémům. Řádná péče o BOZP stejně, jako řádná péče o svůj chrup, nikdy nedokáže předejít všem problémům. Ale sníží jejich pravděpodobnost. Pokud péči budete dlouhodobě ignorovat, věřte, že na poslední chvíli toho už moc nedoženete. A problémy, které nedostatečnou péčí vzniknou, vás mohou nejen bolet (a to i doslovně), ale být i dosti drahé.

Zjistit více
Obuv používaná v práci z pohledu BOZP

Jak rozdělujeme obuv používanou v práci? A jak dělíme obuv, která spadá do skupiny osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP). Nejen o tom se dozvíte v následujícím videu!

Video se zaměřuje zejména na:

  • pracovní obuv;
  • ochrannou obuv;
  • bezpečnostní obuv.

Pokud stále nevíte, jak se liší obuv kategorie O1, S1 nebo S3 a není vám zřejmé, co znamenají zkratky jako CI nebo SR, pak je video určeno právě vám!

https://www.youtube.com/watch?v=xTWiYlqOUFc
Zjistit více
Co to je BOZP a jaké je její dnešní pojetí?

V první díle mého bezpečáckého vlogu vám zkusím objasnit, co že to ta BOZP je a jaké je její pojetí. Při konzultacích u zaměstnavatelů si totiž všímám, že stále ne každý tuto problematiku chápe správně. Od našeho vstupu do EU a nabytí účinností "nového" Zákoníku práce, tj. přibližně od roku 2007, se totiž pojetí BOZP v ČR celkem zásadně změnilo. Dnešní BOZP vás netahá za ručičku, ale naopak, pouze stanoví hřiště, na kterém si můžete "hrát."

https://www.youtube.com/watch?v=0PP1ZgQk0i0
Zjistit více
Safety point - nesmí sloužit jen jako pozlátko!

Mám pocit, že se se Safety Pointy poslední dobou roztrhl pytel a vyrůstají na pracovištích jako houby po dešti. Nejeden zaměstnavatel si z nich však dělá jen jakési pozlátko a módní doplněk pracoviště. A to rozhodně není dobře!

Ve videu se snažím shrnout vše podstatné, aby váš Safety Point sloužil skutečné bezpečnosti a nebyl jen nefunkční drahou "ozdobou", kterou se snažíte přesvědčit ostatní o vašem přístupu k BOZP!

https://www.youtube.com/watch?v=VRsbYb2ZKkQ
Zjistit více
Vzdělání není nikdy dost!

Pracuji v dynamicky se rozvíjejícím oboru. Neustále nějaká změna, neustále nějaká novinka. Soustavné vzdělávání se je proto nejen důležité, ale současně i nezbytné. Člověk si zdroje informací může vyhledávat sám a taky to dost často dělá nebo může využít některou ze vzdělávacích akcí. A já se nedávno, jedné zúčastnil. A bylo to moc fajn. Takže vám o ní teď něco povím a dočtete-li článek do konce, tak vám ji i doporučím.

Ergonomie je obor, který mě dlouhou dobu v podstatě míjel, a tak i mé znalosti v této oblasti byly dost mizivé. Postupně jsem však zjistil, že BOZP bez ergonomie je jako špatně promazaný stroj. Nějak to jde, ale v podstatě to dost drhne. Začal jsem tedy s vyhledáváním informací a samostudiem. Ne, že by to nešlo. Ale něco tomu chybělo. Ergonomie je v podstatě poměrně komplikovaný obor, založený často na spoustě explicitních dat. A ono, abyste ty všemožné tabulky a "imaginární" čísla převedly do reálného světa a dokázali aplikovat, potřebujete k tomu jednu klíčovou ingredienci. A tu já neměl. Jakou? Zkušenost! Takže jsem se rozhodl vyhledat někoho, kdo zkušenosti s ergonomií má.

Zvolil jsem dvoudenní seminář od společnosti ErgoCzech – ergonomics s.r.o., pořádaný ve spolupráci se společností Technologie zdraví s.r.o. Seminářem nás prováděl světoběžník, zkušený lektor i ergonom Dariusz Trachta.

A? Zvolil jsem dobře! Hned vám řeknu proč.

Seminář byl veden velmi logicky. Měl takzvaně hlavu i patu. Proč to říkám? Protože ne vždy je to pravidlem! Informace byly dávkovány dostatečně pomalu, ale současně ne tak pomalu, aby to bylo otravné. To je zásadní, abyste to množství poznatků dokázali vstřebávat.

Vhodně vkládané přestávky zase pomáhaly stmelit kolektiv a daly také prostor pro konzumaci připraveného občerstvení, včetně výtečné kávy.

Přijímané informace bylo možné, také díky audiovizuálním podkladům, snadno zpracovat a pochopit a skutečně člověku dávaly smysl. Reálné příklady z praxe doložené fotografiemi a videonahrávkami, to celé jen umocnily. Do semináře byla zakomponována také praktická cvičení. Ne složitá, aby člověka vyděsila či ztrapnila, ne jednoduchá, aby nudila a nic nedala. A co víc? Díky přítomnému showroomu, si toho člověk také spoustu osahal a oseděl na vlastní kůži.

Perfektním zpestřením byla také prezentace moderních exoskeletů, které jsme si jako účastníci mohli na vlastním těle vyzkoušet. Zástupkyně společnosti Barbora Křížová nám vše ukázala a vysvětlila. Za mě velmi milé překvapení. Skelet fungoval dokonce nad rámec mých očekávání a při zdvihání těžkého břemene jsem cítil limitaci jen ve svých rukou, nikoliv zádech.

Ze školení si člověk, kromě hromady nových znalostí a certifikátu, odnesl také spoustu prakticky využitelných materiálů a pocitu opravdu dobře stráveného času.

Abych to shrnul. Takhle nějak si představuji kvalitní a moderní seminář.
Ty dva dny člověku dají mnohem víc, než týdny samostudia.
Váháte-li, u koho si znalosti ergonomie rozšířit, s ErgoCzech - ergonomics s.r.o. rozhodně nešlápnete vedle!

A organizátorům velké díky!

Zjistit více
Velký požár v Otrokovicích a požární ochrana

Ve středu 23. srpna 2023 časně z rána došlo v Otrokovicích k požáru nízkého obchodního objektu, který dosáhl značných rozměrů a 38 jednotek hasičů jej dostalo pod kontrolu až kolem půlnoci! Škody jsou značné. V současné době se odhadují na desítky milionů korun. Požár přímo zasáhl nejméně 4 podnikající subjekty, které měly v objektu provozovny.

Požár pravděpodobně vypukl v provozovně autoumývárny, která však již před časem ukončila provoz. Příčina požáru je stále v šetření.

Dalšími zasaženými subjekty jsou květinářství, železářství a koupelnové studio.

Jaké doklady a dokumentaci předložit vyšetřovatelům?

Obdobný požár může zasáhnout prakticky každého podnikatele, ať už co se týče otázek požární ochrany odpovědného nebo neodpovědného. Je proto dobré, aby podnikatelé věděli, jaké doklady a dokumentaci po nich budou po požáru vyšetřovatelé vyžadovat.

Asi vás teď, ostatně jako mnohé jiné napadne otázka, co když taková dokumentace a doklady shoří? Tak na to rovnou zapomeňte. Vyhláška č. 246/2001 Sb., v odst. (9), § 40, stanoví jasnou povinnost:

"Dokumentace požární ochrany musí být vedena, popřípadě její stejnopisy nebo kopie musí být uloženy takovým způsobem, aby v případě požáru bylo možno prokázat plnění povinností stanovených zákonem."

Přehled nutných dokladů

  1. Kolaudační rozhodnutí k užívaným objektům
  2. schválená projektová dokumentace skutečného provedení objektů
  3. dokumentace požární ochrany, jde-li o provoz činností se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím, zpracovanou odborně způsobilou osobou:
    • dokumentace o začlenění provozovaných činností;
    • posouzení požárního nebezpečí (pouze u činností s vysokým požárním nebezpečím);
    • stanovení organizace zabezpečení požární ochrany;
    • požární řád(y);
    • požární poplachové směrnice;
    • požární evakuační plán (zejména u činností se složitými podmínkami pro zásah a činností s vysokým požárním nebezpečím);
    • dokumentace zdolávání požárů (zejména u činností se složitými podmínkami pro zásah a činností s vysokým požárním nebezpečím);
    • řád ohlašovny požárů (je-li zřízena);
    • dokumentace o školení a odborné přípravě požární ochrany;
    • požární kniha;
  4. záznamy o provedeném školení o požární ochraně a odborné přípravě požární ochrany (jde-li o činnosti se zvýšeným nebo vysokým požárním nebezpečím);
  5. záznamy o dalších odborných školeních, jsou-li relevantní (např. elektrikáři, obsluha plynových zařízení, svářeči apod.);
  6. záznamy o preventivních požárních prohlídkách
    • ne starší 3 měsíců u činností s vysokým požárním nebezpečím;
    • ne starší 6 měsíců u činností se zvýšeným požárním nebezpečím;
    • ne starší 12 měsíců u činností bez zvýšeného požárního nebezpečí;
  7. záznamy o kontrolách dokumentace požární ochrany (zpracovává-li se);
  8. záznamy o provedeném cvičném požárním poplachu (zejména u činností se zvýšeným a vysokým požárním nebezpečím);
  9. doklady o kontrolách provozuschopnosti:
    • věcných prostředků požární ochrany (zejména přenosné hasicí přístroje);
    • požárně bezpečnostních zařízení (např. nouzové osvětlení, požární dveře, požární nátěry, požární ucpávky, elektrická požární signalizace, požární nástěnné hydranty atd.);
  10. revize a doklady o kontrolách a údržbě:
    • elektrických zařízení (zejména instalace, bleskosvody, stroje, spotřebiče);
    • plynových zařízení;
    • kotlů a kotelen;
    • spalinových cest (komínů);
    • výtahů (jde-li o požární či evakuační výtahy).

Byly-li při činnosti používány nějaké zvláštní požárně nebezpečné látky, je také vhodné mít připraveny jejich bezpečnostní listy.

Způsobilo-li požár svařování a vyžadovalo-li toto stanovení zvláštních požárně bezpečnostních opatření, pak také písemný průkaz těchto opatření.

Lze to zvládnout?

Jak vidíte z výše uvedeného seznamu, dokladů a dokumentů, které po vás vyšetřovatelé mohou nejen po požáru chtít, není málo.

Spolupracujete proto při jejich zpracování a přípravě s technikem požární ochrany!

Neváhejte se na mě ve věcech požární ochrany obrátit. Více o mých službách zjistíte na této stránce. Skvělým začátkem nejen spolupráce, ale i vašim vstupem do požární ochrany, jste-li v této oblasti doposud nepolíbeni, je provedení preventivní požární prohlídky.

Zjistit více
Tip BOZP: Kryt na vzduchové pistoli!

Vzduchové pistole používané k očistění strojů a obrobků a upínacích přípravků musí být opatřeny ochranným zařízením, které zabrání úrazu pracovníka odlétajícími látkami.

Opravdu nespoléhejte na to, že stačí ochranné brýle nebo obličejový štít. A nespoléhejte ani na to, že když si koupíte pistoli bez krytu, že to tak je v pořádku.

Proč? ---> https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1982-48#p54-5

Zjistit více
Tip PO: Kontroly požárních dveří

Už opravdu hodně podnikatelů ví, že zejména novější objekty se dělí na tzv. požární úseky a dveře, které těmito úseky prochází, musejí být požární.

Velká spousta podnikatelů už dokonce také ví, že požární dveře jsou požárně bezpečnostním zařízením, u kterého je nutné provádět roční kontrolu provozuschopnosti odborně způsobilou osobou, ale stále jen minimum z nich ví, že kromě těchto ročních kontrol, je třeba provádět také kontroly stanovené výrobcem dveří.

Zní to možná až hloupě, ale opravdu si čtěte i návody k obsluze vašich dveří a nejen jich.

Výrobce totiž v návodu může stanovit požadavky na další a četnější kontrolní úkony nebo úkony údržby. I požadavky výrobce uvedené v návodu jsou pro vás povinné a to např. na základě písm. c), odst. (1), § 5, zákona č. 133/1985 Sb., úz. A jak jinak prokázat plnění povinnosti, než "papírem"?

Nepodceňujte péči o vaše požárně bezpečnostní zařízení. Pokuta je zde ta vtipnější stránka věci, ale ztracené životy, ty už se vrátit nedají!

Níže na obrázku výňatek návodu výrobce k požárním dveřím.

Zjistit více
Tip BOZP: Uzemnění a upevnění tlakových nádob stabilních

Tlakovou nádobu stabilní, např. expanzomat, je nutné uzemnit a ukotvit!

Proč? ---> odst. (3), § 7, NV. č. 191/2022 Sb.

Zjistit více
Chceme vůbec, aby lidé přemýšleli?

Inspiraci k napsání tohoto článku mně dala malá nenápadná tabulka - dopravní značení, umístěné před kruhovým objezdem v Břeclavi. Tato tabulka uvádí piktogram s vozidlem a zvýrazněným pravým "blinkrem" a k tomu dodatkový nápis "Při výjezdu"! Tabulka tedy upozorňuje řidiče, že při výjezdu z kruhového objezdu mají dávat znamení o změně směru jízdy. Jako vážně?

Čeho se dočkáme příště?

Před semafory budou tabulky, které řidičům budou vysvětlovat, co jednotlivé barvy znamenají?
Před STOPkou bude doplňková tabulka: "STOP skutečně znamená zastavit vozidlo!"?

Jsou to podobné extrémy, do kterých zamířila i celá BOZP!

Uvedu příklad, jak to myslím

Zaměstnáte vyučeného zámečníka s praxí v oboru.
Jediné, co po něm chcete je, aby vrtal díry na sloupové vrtačce.
A víte, co musíte udělat skoro jako první?
Seznámit tohoto zaměstnance s návodem k obsluze vrtačky a popř. s pracovním postupem a riziky, které tato činnost obnáší.

Nestačí spoléhat na jeho vzdělání, praxi v oboru a zdravý rozum.
Nestačí mu dát k dispozici návod k vrtačce a vytištěný postup...
On přece nepřemýšlí, je hloupý a vy, jako zaměstnavatel, musíte přemýšlet za něj!

Že se stát na zaměstnance dívá jako na nemyslící roboty lze demonstrovat i na příkladu s osobními ochrannými pracovními prostředky (OOPP).

Ono totiž z pozice zaměstnavatele nestačí zaměstnanci vhodné osobní ochranné pracovní prostředky zdarma poskytnout, seznámit ho s riziky, proti kterým jej tyto prostředky chrání, ukázat mu, jak se prostředky správně používají a při jakých činnostech a udržovat je v použitelném stavu. Ne, to by bylo málo!
Vy navíc musíte kontrolovat, že zaměstnanci tyto prostředky skutečně používají a pokud ne, sjednat nápravu!

Byť to zní přehnaně, skutečnost je taková, že zaměstnavatelé doslova musejí své zaměstnance vodit za ručičky!

Aby bylo jasno, já se s tím neztotožňuji, jen konstatuji, jak to je a kam to asi spěje.

Právní předpisy uvažují tak, že zaměstnanec nemá rozum, nemá samostatné uvažování a nedokáže se sám správně rozhodovat. Dle stejných právních předpisů samozřejmě zaměstnanec nenese prakticky žádnou odpovědnost. Jak by také mohl, když neumí sám přemýšlet?

Věděli jste, jak složité je pro zaměstnavatele zcela se zprostit odpovědnosti za pracovní úraz? Hodně! Ale o tom až někdy příště. A pokud jste nedočkaví, § 270, Zákoníku práce vám napoví.

Za mě zaměstnanci přemýšlet dokáží a je škoda, že na ně právní předpisy pohlížejí, jakoby to neuměli.

A další! Tolik všemi milované školení BOZP!

Školit zaměstnance musíte o právních a ostatních předpisech BOZP. Ostatními předpisy jsou např. i dopravní předpisy (viz § 349, ZP). Nestačí tedy, že zaměstnanec je držitelem řidičského oprávnění a předpisy musí znát, stejně mu je musíte připomenout. A až tak budete činit, nezapomeňte se zmínit i o tabulce z fotografie. Co kdyby ji neznal a nebo nepochopil?

Závěrem taková možná třešnička na dortu.

Představte si situaci, v praxi zcela běžnou.

Zaměstnanci si zkracují cestu průchodem přes technickou místnost. Což je nežádoucí. Zaměstnavatel tedy umístí na dveře tabulku: "Nepovolaným vstup zakázán!"

Myslíte si, že to stačí? Ne ne, nestačí!
Zaměstnanec přece nemůže vědět zda je povolaný či nepovolaný.
A samozřejmě ani nerozumí piktogramu, který na tabulce je.

Alespoň tak se na to dívají naše právní předpisy. Proto ho musíte nejen se zákazem, což je opatření k zajištění bezpečnosti, ale také se samotnou tabulkou a jejím významem, řádně obeznámit!

Je to dobře?
Je to špatně?

Nevím.
Věřím, že za všemi těmito požadavky je nějaký hlubší smysl, nějaká hlubší analýza, statistika.
Ale důkazy jsem nikdy neviděl.

Každopádně nevidím, že by si tyhle požadavky a z mého pohledu až nesmyslnou byrokracii kladenou na zaměstnavatele uměli zákonodárci obhájit. Nikde žádnou obhajobu nevidím. Jen další nové povinnosti, které zdá se nedávají smysl, ale dělat se musejí. Tak nezapomeňte, že na výměnu vypínače, kterou udělá v rámci údržby váš zaměstnanec, dlouholetý elektrikář s praxí, nově potřebujete požehnání od státu (resp. TICŘ!).

Hodně štěstí v dnešní době plné překážek a byrokracie! Doufejme, že jsou nesmyslné jen zdánlivě!

A pokud byste se zajištěním bezpečnosti práce, požární ochranou a souvisejícími činnostmi chtěli pomoci, neváhejte se na mě obrátit.

Zjistit více
1 2 3 12
SAWAPP - cloudová aplikace ke správě pracovnělékařských prohlídek

Kontaktní informace

Ing. Vít Hofman

IČO: 020 65 681
DIČ: CZ8602215072
Města Mayen 1536
686 01 Uherské Hradiště
1
  • Položka byla vložena do košíku
1
Přehled nákupu
Jen 51  vás dělí od dárku zdarma!
250 
    Použít kupón
      Mohlo by se vám také líbit...
      Mohlo by se vám také líbit...
      linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram